چه نکاتی را درباره مکمل‌های مو باید بدانیم؟

 

در مقاله‌های گذشته با انواع ریزش مو و درمان‌های دارویی متنوع آن آشنا شدید، در این مقاله سعی داریم شما را با مکمل‌ها و گیاهان دارویی مناسب مو آشنا کنیم.

 

 

همه‌ افراد به دنبال داشتن موهایی سالم و زیبا هستند. مو هم مانند تمامی اعضای بدن برای سلامت و رشد کافی نیازمند برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. بسیاری از موارد ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی‌است که با مصرف مکمل‌های مناسب قابل جلوگیری است. در این مقاله درباره این مکمل‌ها خواهید خواند؛ اما به یاد داشته باشید بهترین راه برای دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد انتخاب مکمل مناسب شما، مراجعه به دکتر داروساز است.

 

چه مکمل‌هایی برای رشد مو و کاهش ریزش آن مؤثر است؟

موارد زیر مکمل‌هایی هستند که برای رشد موها ضروری‌اند:

  1. ویتامین A:

همه‌ سلول‌های بدن، برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو هم که دارای بیشترین سرعت رشد در بدن است از این قاعده مستثنی نیست. همچنین این ویتامین برای ساخت ماده‌ای چرب به نام سبوم، که به مرطوب و شاداب نگه‌داشتن داشتن موها کمک می‌کند، ضروری‌است. تغذیه‌ای که با آن مقدار کافی از ویتامین A به بدن نرسد می‌تواند باعث ریزش مو شود. از طرفی دریافت بیش از حد نیاز این ویتامین هم علاوه‌بر مضرات دیگر، باعث ریزش مو می‌شود. پس حتما در مورد مقدار مناسب مصرف آن از دکتر داروساز خود مشورت بگیرید. منابع غذایی غنی از ویتامین A شامل لبنیات، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین، هویج و... است.

مکمل ویتامین A

 

  1. ویتامین‌های خانواده B:

یکی از شناخته شده‌ترین مکمل‌های مو، بیوتین (ب7 یا ویتامین  H) از خانواده ویتامین است. اگر شما تغذیه مناسب ندارید، درحال شیردهی هستید، داروهای ضد صرع خاصی را مصرف می‌کنید یا باردارید ممکن است دچار کمبود این ویتامین باشید. همچنین مطالعات، کمبود بیوتین را به ریزش مو ربط داده‌اند. بقیه اعضاء خانواده گروه B به ساخت گلبول قرمز کمک می‌کنند که در حمل اکسیژن و مواد مغذی به موها نقش دارد و برای رشد موها ضروری است. شما می‌توانید مقدار مورد نیاز از این ویتامین‌ها را از مواد زیر یا مکمل‌های دارای ویتامین B دریافت کنید:

مکمل ویتامین B

  • غلات کامل
  • بادام
  • گوشت
  • ماهی و غذاهای دریایی
  • و ...

همچنین به یاد داشته باشید که ویتامین  B12فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد، بنابراین اگر رژیم غذایی شما شامل غذاهای حیوانی نیست؛ برای دریافت مکمل مناسب اقدام کنید. ( لینک به مکمل‌های B12 سایت)

 

  1. ویتامین C:

آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌تواند مانع رشد یا باعث پیر شدن موها شود. ویتامینC یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از موها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو که توسط رادیکال‌ها ایجاد می‌شود؛ محافظت می‌کند. همچنین بدن شما برای ساخت پروتئینی به نام کلاژن، که بخشی اصلی از ساختار موست، به این ویتامین نیاز دارد. این ویتامین به جذب آهن (یک ماده معدنی ضروری برای رشد مو) هم کمک می‌کند؛ در نتیجه بهترین نحوه مصرف مکمل آهن هم‌زمان با مصرف ویتامینC است. مرکبات، توت فرنگی، فلفل و... از منابع غنی این ویتامین هستند. 

مکمل ویتامین C

  1. ویتامین D:

کمبود ویتامین D با آلوپشیا که نام علمی ریزش موست همراه است. این ویتامین نقش مهمی در تولید مو دارد. اکثر مردم مقدار کافی ویتامین D را از طریق غذا دریافت نمی‌کنند بنابراین مصرف مکمل ویتامین D با راهنمایی پزشک می‌تواند مفید باشد. منابع غذایی غنی از ویتامین‌ D شامل موارد زیر است:

  • ماهی‌های چرب
  • بعضی از قارچ‌ها
  • مواد غذایی غنی شده از ویتامین دی

مصرف این ویتامین در کنار منیزیم باعث افزایش فراهم زیستی و جذب آن می‌شود.

مکمل ویتامین D 

 

  1. ویتامین E:

ویتامین Eکه یک ویتامین محلول در چربی است؛ همانند ویتامین C، نوعی آنتی‌اکسیدان بوده که موها را از آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند. در یک مطالعه افرادی که دچار ریزش مو بودند شاهد افزایش ۳۴ درصدی رشد مو، بعد از مصرف مکمل ویتامین E به مدت ۸ ماه، شدند. تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو از منابع غنی این ویتامین هستند. خرید مکمل دارای ویتامین E

 

  1. آهن:

آهن یک عنصر ضروری برای ساخت گلبول قرمز است که در حمل اکسیژن به سلول‌های شما نقش دارد و این ماده معدنی را برای عملکرد بدن از جمله رشد موها ضروری می‌سازد. کمبود آهن یا آنمیا، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است که در خانم‌ها رایج است. غذاهای غنی از آهن شامل تخم مرغ، اسفناج، گوشت قرمز و... است. 

 

  1. زینک:

زینک با کمک در ساخت پروتئین‌های ضروری بدن نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت‌ها ایفا می‌کند. همچنین باعث کارکرد درست غدد چربی اطراف فولیکول مو هم می‌شود. ریزش مو یکی از علائم شایع کمبود زینک است که با مصرف مقدار صحیح آن جبران خواهد شد. منابع غذایی مناسب برای دریافت زینک شامل موارد زیر است:

  • صدف
  • جوانه گندم
  • تخمه کدوتنبل
  • اسفناج
  • و...

 

  1. آمینواسید:

ساختار مو از پروتئین‌ها تشکیل شده است؛ بنابراین دریافت مقدار مناسب از این منبع غذایی به رشد موها کمک به‌سزایی می‌کند. اگرچه که کمبود پروتئین نادر است؛ اما شما می‌توانید آمینواسید و پروتئین‌های ضروری برای ساخت مو را از طریق مکمل‌های دارای آمینواسید هم دریافت کنید.

 

 

  • چه داروهای گیاهی برای رشد مو و کاهش ریزش آن مؤثر است؟

اثرگذاری چند گیاه در ریزش مو و افزایش سرعت رشد آن بررسی شده است که در اینجا فقط به تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • روغن تخمه کدوتنبل:

روغن تخمه کدوتنبل در چند سال اخیر شهرت زیادی را در سرتاسر جهان به علت آثار ضدالتهاب، آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضد دیابتی خود به‌دست آورده است. این مکمل غنی از زینک، آهن، پتاسیم، سلنیم، منیزیم و کلسیم بوده و قادر است آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز، که در ریزش مو نقش دارد، را مهار کند. در نتیجه این مکمل می‌تواند در درمان کمکی ریزش مو و افزایش رشد موها مفید باشد.

 

  • نخل اره‌ای (Saw Palmetto)

نخل اره‌ای یکی از شناخته شده‌ترین مکمل‌های مهار کننده آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز بوده که این مکانیسم عمل، نخل اره‌ای را در درمان ریزش مو ارثی پرکاربرد می‌کند. این مکمل می‌تواند در کنار درمان‌های اصلی ریزش مو مصرف شود.

 

  • دم اسب (Horsetail)

این گیاه از زمان‌های گذشته بخاطر اثرات آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب و ضد میکروبی خوبش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه غنی از ماده‌‌ای معدنی به نام سیلیکون بوده که در ساخت بهینه کلاژن (پروتئین مو و پوست) نقش دارد و می‌تواند باعث افزایش رشد مو و ضخامت آن شود. همچنین این مکمل هم خواص مهارکنندگی آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز را دارا بوده و می‌تواند در ریزش مو ارثی مصرف شود.

در مقاله بعد، آخرین بخش از مقاله‌های مو، راجع به روش‌های غیر دارویی از جمله مزوتراپی و پی آر پی صحبت می‌کنیم.

 

نویسنده: Dr. GHaznavi

  • منابع :
  1. Adelman, M. J., Bedford, L. M., & Potts, G. A. (2020). Clinical efficacy of popular oral hair growth supplement ingredients. International Journal of Dermatology.
  2. The 5 Best Vitamins for Hair Loss Prevention, Based on Research، by WebMD
  3. The 5 Best Vitamins for Hair Growth (+3 Other Nutrients), by Healthline
  4. Finner, A.M.(2013).Nutrition and Hair.Dermatologic Clinics, 31(1),167–

ارسال نظر