داروهای ممنوعه در سفر اربعین به عراق

1403-05-10 14:54:37

هشدار پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به زائران اربعین

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا، سرهنگ علیرضا داسارگر، درباره مجازات‌های سنگین حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوعه در عراق هشدار داد. با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی (ع)، زائران باید از قوانین سخت‌گیرانه عراق در این زمینه مطلع باشند.

قوانین سخت‌گیرانه عراق

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ داسارگر اعلام کرد که کشور عراق نسبت به حمل مواد مخدر حتی به مقدار کمتر از یک گرم بسیار حساس است. در صورت کشف مواد مخدر، مجرمین با برخورد قاطعانه قانونی مواجه می‌شوند.

توانمندی‌های پلیس در کشف مواد مخدر

سرهنگ داسارگر تاکید کرد که پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های مواد یاب، توانمندی بالایی در کشف هرگونه مواد مخدر جاساز شده دارد. دو کشور ایران و عراق، مبادی خروجی و ورودی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده‌اند.

مجازات‌های سنگین برای حمل داروهای ممنوعه

این مقام انتظامی به مجازات‌های طولانی‌مدت حبس و جریمه‌های نقدی برای حمل کنندگان داروهای ممنوعه اشاره کرد. حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b۲)، داروهای بیماری صرع و سرطان و … که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و جهت تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

توصیه‌های مهم به زائران

سرهنگ داسارگر از زائرین خواست که از حمل هر گونه داروی گیاهی مشکوک مانند شیرین بیان و قره قروت خودداری کنند. این داروها ممکن است برای مأمورین کشور عراق ناشناخته باشند و منجر به مشکلاتی برای زائران شوند.

بازداشت بدون محدودیت سنی و جنسیتی

وی تاکید کرد که بازداشت حاملان مواد مخدر در عراق تابع هیچ‌گونه محدودیت سنی و جنسیتی نیست. حتی افراد بالای ۸۰ سال نیز در صورت کشف مواد مخدر بازداشت شده‌اند. مراحل دادرسی و محاکمه با قاطعیت انجام شده و زائران به حبس طولانی‌مدت محکوم می‌شوند.

توصیه‌های نهایی برای زائران

سرهنگ داسارگر توصیه کرد زائران معتاد به مواد مخدر پیش از اعزام به درمان و بازپروری روحی و جسمی بپردازند. این اقدام به آماده‌سازی جسمی و روحی برای ورود به سرزمین عتبات عالیات کمک می‌کند.

سرهنگ داسارگر ابراز امیدواری کرد که با رعایت تذکرات، شاهد دستگیری و بازداشت زائران به دلیل حمل مواد مخدر در ایران و عراق نباشیم.

با رعایت این توصیه‌ها، سفری امن و بی‌خطر به عتبات عالیات برای زائران عزیز فراهم خواهد شد.

بازنشر