مراقب باشید، کووید همچنان در کمین است

1402-10-27 22:32:02

از آنجایی‌که دوباره شاهد بحث‌هایی درباره وجود و شیوع ویروس کووید 19 هستیم، لازم است چند نکته را براساس تحقیقات جدید به شما یادآوری کنیم. بسیار مهم است که بدانید ویروس کووید همچنان افراد را در سراسر جهان آلوده می‌کند. در حالی‌که برخی از افراد خوش شانس دارای سیستم ایمنی قوی ممکن است در ابتلا به این ویروس علائم خفیفی داشته باشند یا بدون علائم باشند، متخصصین سیستم ایمنی هشدار می‌دهند که عفونت‌های شدید هنوز امکان‌پذیر هستند و اغلب منجر به هفته‌ها ناتوانی می‌شوند.

جالب است بدانید که متخصصین و محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در حال حاضر شاهد شیوع دوز قوی‌تر ویروس کووید هستیم که سبب بروز علائم شدیدتر بیماری می‌شود. شدت ابتلا تا حدود زیادی به تعامل بین این ویروس و پاسخ ایمنی که بدن ما به آن می‌دهد، ارتباط دارد. برهمین اساس میزان ورود ویروس به بدن ما و شدتی از بیماری که تجربه می‌کنیم در همان مراحل اولیه عفونت تعیین می‌شود. اما زمانی‌که ویروس دچار جهش می‌شود این تعادل و پاسخ ایمنی بدن تغییر می‌کنند. در این میان نقش حیاتی آنتی بادی‌ها را نباید فراموش کرد.

آنتی بادی محافظی است که به سطح ویروس‌ها می‌چسبد و از ورود آن‌ها به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. همان‌طور که پیداست هرچقدر میزان این انتی بادی در بدن فرد بیشتر باشد از بین‌رفتن بیماری سریع‌تر است. محققین بر این باورند که سطوح این آنتی بادی در افراد و حتی در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند کاهش یافته و به همان سطوحی که در ابتدای شیوع بیماری وجود داشته رسیده است.

این کاهش مجدد ایمنی در کنار جهش ویروس کرونا احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری را افزایش می‌دهد. این یک هشدار برای افرادی است که تصور می‌کنند دیگر به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند. این وضعیت ثابت می‌کند که افراد باید احتیاط کنند و با خبر باشند که ویروس کووید همچنان در کمین ماست.

همان‌طور که در زمان شیوع کرونا، این ویروس برای برخی افراد در حد یک سرماخوردگی ساده یا همراه با علائم ساده‌ای مثل از دست‌دادن بویایی یا چشایی و خستگی مفرط همراه بود، همچنان افرادی وجود دارند که به نمونه‌های ضعیف این ویروس مبتلا می‌شوند. اما با توجه به جهش این ویروس احتمال این‌که اکثر افراد به‌ گونه شدید و تهدید آمیز این ویروس مبتلا شوند بیشتر است.

بنابراین لازم است که علاوه‌بر رعایت جوانب احتیاط، در جریان آخرین خبرها و پیشرفت‌های این حوزه باقی بمانید. محققین امپریال کالج لندن اینطور بیان می‌کنند که باوجود زمانی‌که از آخرین دوز واکسن اکثر افراد جامعه گذشته تقریبا همه با هر سن و شرایط جسمانی می‌توانند برای ابتلای مجدد به این ویروس مستعد باشند.

 به همین دلیل است که اخیرا حتی از افرادی که آمادگی جسمانی مناسبی دارند و جوان‌ترها هم گزارشی مبنی بر ابتلا به کووید ان‌هم از نوع شدید و طولانی آن به‌گوش می‌رسد. بنابراین اگر بیشتر از یک سال است که به کووید مبتلا نشده‌اید یا اگر در دسته افرادی هستید که مدت طولانی از آخرین دوز واکسن شما گذشته یا واکسن یادآور را تزریق نکرده‌اید با هر شرایط جسمانی لازم است که جوانب احتیاط را رعایت کنید.

همچنین باید این نکته را یادآوری کنیم که ویروس‌های جدید از لحاظ ایمنی با ویروس‌های اولیه تفاوت‌های بسیاری دارند  و واکسن‌هایی که ساخته شده بودند ویروس‌های اولیه را هدف قرار دادند. بنابراین درحال حاضر بیشتر مردم نسبت به این واریانت‌ها از ویروس کووید آسیب‌پذیر هستند. اما به احتمال زیاد ابتلا به ویروس در حد ازکارافتادن چندهفته‌ای خواهد بود و به بستری‌شدن در بیمارستان نخواهد رسید.

این استدلال پرفسور اپنشاو  از امپریال کالج لندن است. همچنین پرفسور رایلی از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: تفاوت سیستم ایمنی بدن ما با ابتدای شیوع کووید سلول‌های T آموزش دیده توسط عفونت اولیه این ویروس و واکسن‌های کووید هستند. سلول‌های T بخش متفاوتی از سیستم ایمنی هستند که حالا آموزش دیده و اماده‌اند تا سلول‌های آلوده به ویروس کووید را شناسایی و نابود کنند. هرچند که این سلول‌ها در برابر گونه‌های جهش یافته ویروس کووید همچنان آسیب‌پذیر هستند. آن‌ها از شدیدشدن بیماری جلوگیری می‌کنند؛  اما توان نابودکردن ویروس به‌طور کامل را ندارند.

بنابراین همچنان چند هفته درد ماهیچه، تب‌و‌لرز و بدحالی برای مبتلایان به کووید پیش‌بینی می‌شود. پس اگر تحت تاثیر برخی از گفت‌و‌گوهای جدید احتیاط را کنار گذاشته‌اید مراقب باشید. پرفسور رایلی اینطور ادامه می‌دهد که ویروس کووید آنقدر ادامه می‌دهد تا عفونت‌های حاصل از ابتلای مکرر به این ویروس سبب ایجاد ایمنی طبیعی در بدن شوند. تا آن زمان مراقب سلامت خود و اطرافیانتان  باشید.

بازنشر