همه چیز در مورد ال-کارنیتین

ال-کارنیتین یکی از مشتقات اسید آمینه است که به‌صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد و به عنوان مکمل هم مصرف می‌شود. ال-کارنیتین معمولا با هدف کاهش وزن و چربی‌سوزی مصرف شده و می‌تواند بر عملکرد مغز هم تاثیرگذار باشد. این مکمل به صورت قرص، محلول خوراکی، شربت و... در بازار دارویی ایران موجود است.

ال-کارنیتین بر عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن تاثیر مهمی می‌گذارد. بدن می‌تواند ال-کارنیتین را به مواد شیمیایی دیگری به نام استیل ال‌کارنیتین و پروپیونیل ال‌کارنیتین تبدیل کند؛ اما مشخص نیست که آیا مزایای این کارنیتین‌های دیگر یکسان است یا خیر.

مکمل ال-کارنیتین برای افزایش سطح L-Carnitine در افرادی که سطح طبیعی این عنصر در آن‌ها بسیار پایین است استفاده می‌شود. همچنین، برخی از افراد از ال-کارنیتین برای بیماری‌های قلب و عروق خونی، بیماری‌های جدی کلیوی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. در این مقاله از وبلاگ داروتامین به بیان مزایا و خطرات احتمالی این مکمل و همچنین مکانیسم عملکرد آن در بدن می‌پردازیم.

مکمل ال-کارنیتین (L-Carnitine) چیست؟

ال-کارنیتین یک ماده مغذی و یک مکمل غذایی است که با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلول‌های بدن نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری در سلول‌های بدن با سوزاندن چربی‌، انرژی را به فرم قابل استفاده برای بدن تبدیل می‌کند. بدن می‌تواند ال-کارنیتین را از آمینواسیدهای لایسین و متیونین تولید کند که این فرآیند مستلزم این است که مقدار مناسبی ویتامین ث مصرف کنید.

علاوه‌بر اینکه بدن توانایی تولید ال-کارنیتین را دارد، شما می‌توانید با خوردن محصولات حیوانی مثل گوشت یا ماهی، ال-کارنتین مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید. به همین دلیل گیاه‌خواران یا بعضی از افراد با نقص ژنتیکی، ال-کارنیتین را به مقدار کافی تولید یا جذب نمی‌کنند. این مسئله باعث شده است که مصرف مکمل ال-کارنیتین برای آن‌ها به یک امر ضروری تبدیل شود.

تامین ال-کارنیتین با خوردن ماهی

فواید مصرف ال-کارنیتین

  1. ال-کارنیتین می‌تواند به افزایش عملکرد میتوکندری که نقش اساسی‌ در کاهش خطر ابتلا به بیماری و روند پیری دارد، کمک کند. مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که ال-کارنیتین می‌تواند برای بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی و مغز مفید باشد. آلزایمر، نارسایی قلبی و فشار خون از جمله بیماری‌هایی هستند که محققان در حال مطالعه روی آن‌ها هستند.
  2. عملکرد ال-کارنیتین درون سلول نشان می‌دهد که احتمالا این مکمل می‌تواند با افزایش سوخت و ساز اسیدهای چرب به کاهش وزن و چربی سوزی هم کمک کند. همچنین این مکمل می‌تواند در کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون نقش داشته باشد.

تاثیر ال-کارنیتین بر کاهش وزن

از آنجایی که ال-کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب بیشتر به سلول‌های شما کمک می‌کند تا برای انرژی سوزانده شوند، گاهی اوقات به‌عنوان مکمل کاهش وزن هم استفاده می‌شود. یک بررسی از 37 مطالعه نشان داد که مکمل ال-کارنیتین به طور قابل توجهی وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و توده چربی را کاهش می‌دهد. با این حال، هیچ تاثیری بر چربی شکم یا درصد چربی بدن نداشت.

تجزیه و تحلیل دیگری از 9 مطالعه (بیشتر در افراد چاق یا افراد مسن) نشان داد که افراد به طور متوسط 2.9 پوند یا 1.3 کیلوگرم وزن بیشتری در هنگام مصرف ال کارنیتین از دست دادند. علاوه‌بر این، یک متاآنالیز از شش مطالعه نشان داد که ال-کارنیتین می‌تواند وزن بدن، BMI و چربی شکم را در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه ممکن است مکمل ال-کارنیتین بر کاهش وزن طولانی مدت تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

کاهش وزن با ال- کارنیتین

  1. ال-کارنیتین می‌تواند در کاهش مدت زمان ریکاوری، کاهش درد عضلانی پس از ورزش و افزایش اکسیژن رسانی به عضلات حین ورزش مفید باشد.
  2. این مکمل در کاهش علائم دیابت نوع دو و همچنین عوارض همراه آن می‌تواند کمک کننده باشد.
  3. از جمله کاربردهای دیگر این مکمل می‌توان به برخی از موارد نازایی در آقایان، عدم تعادل هورمونی خانم‌ها، نارسایی کلیوی و مسمومیت با برخی از داروها اشاره کرد که نیازمند تشخیص و تجویز پزشک است.

افزایش اکسیژن رسانی در بدن با ال-کارنیتین

مقدار و نحوه مصرف مکمل L-Carnitine

مقدار مصرف ال-کارنیتین می‌تواند بین ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ میلی‌گرم (۰,۵ -۲ گرم) در روز باشد؛ اما در اکثر موارد دوز معمول مصرف این مکمل در بزرگسالان روزانه ۲ گرم است. شما می‌توانید برای انتخاب دوز مناسب، با دکتر داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

زمان مناسب برای مصرف این مکمل با توجه به هدف شما می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی که قصد شما افزایش استقامت و انرژی در حین ورزش است، بهترین زمان مصرف آن یک ساعت قبل از شروع تمرین است. همچنین اگر به دنبال چربی‌سوزی و کاهش زمان ریکاوری هستید، بهترین زمان برای مصرف این مکمل، بعد از ورزش است. همچنین توصیه می‌شود این مکمل همراه با کربوهیدرات‌های ساده و با قدرت جذب سریع مانند نوشیدنی‌های حاوی گلوکز مصرف شود.

نوشیدنی های حاوی گلوکز

عوارض جانبی و نکات قابل توجه در مورد L-Carnitine

  1. ال-کارنیتین مکمل ایمنی است که مصرف ۱۲ ماهه آن عوارض جانبی جدی را به همراه ندارد. مصرف این مکمل می‌تواند در برخی از افراد با عوارض گوارشی مانند ناراحتی معده، سوزش معده یا اسهال همراه باشد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد بوی ماهی در ادرار، عرق و تنفس افراد شود.
  2. به دلیل کمبود مطالعات، مصرف ال-کارنیتین در زنان باردار ممنوع است. با این وجود، مصرف این مکمل با مقادیر مجاز و تحت نظر پزشک متخصص در دوران شیردهی احتمالا ایمن بوده و عوارضی را درپی نخواهد داشت.
  3. در صورت وجود سابقه تشنج از مصرف این مکمل خودداری کنید. به‌نظر می‌رسد این مکمل وقوع تشنج در افراد با سابقه قبلی این بیماری را افزایش می دهد.
  4. در صورت مصرف داروی وارفارین از مصرف این مکمل، بدون مشورت با پزشک، خودداری کنید.

موارد استفاده و اثربخشی

  • موثر برای کمبود ال-کارنیتین: مصرف ال-کارنیتین خوراکی یا IV برای درمان کمبود ال-کارنیتین ناشی از بیماری‌های ژنتیکی خاص یا سایر اختلالات موثر است. بهتر است بدانید، استفاده از این محصول توسط FDA تایید شده است. محصولات IV فقط می‌توانند توسط پزشک ارائه شوند.
  • برای درد قفسه سینه (آنژین): به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین خوراکی یا IV باعث بهبود تحمل ورزش در افراد مبتلا به درد قفسه سینه می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین همراه با درمان استاندارد هم درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد و توانایی ورزش را در افراد مبتلا به سندرم X قلبی بهبود می‌بخشد. افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه دارند؛ اما شریان‌های مسدود شده ندارند. 
  • نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن (نارسایی احتقانی قلب یا CHF): به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین خوراکی یا IV باعث بهبود علائم و افزایش توانایی ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شود. 
  • بهبود سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی‌ها (لیپیدها) در خون (هیپرلیپیدمی): مصرف ال-کارنیتین خوراکی یا IV می‌تواند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید را به مقدار کمی بهبود ببخشد.
  • نارسایی کلیه: FDA تجویز ال-کارنیتین به صورتIV؛ اما نه از راه خوراکی، برای نارسایی کلیه را تایید کرده است.
  • ناباروری آقایان: مصرف خوراکی ال-کارنیتین، به‌تنهایی یا همراه با استیل ال-کارنیتین، باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
  • تورم (التهاب) قلب (میوکاردیت): برخی از کودکانی که دیفتری داشته‌اند ممکن است به میوکاردیت مبتلا شوند. به نظر می‌رسد مصرف خوراکی DL-carnitine خطر ابتلا به میوکاردیت و مرگ را در این کودکان کاهش می‌دهد.
  • اختلالات هورمونی که باعث ایجاد سندروم تخمپان پلی‌کیستیک (pcos) می‌شود: مصرف خوراکی ال-کارنیتین می‌تواند تخمک‌گذاری و شانس باردار شدن را در برخی از افرادی که به داروی کلومیفن پاسخ نمی‌دهند، افزایش دهد. همچنین، مصرف ال-کارنیتین ممکن است به کاهش وزن و بهبود سطح قند خون کمک کند.

اثرات جانبی ال کارنیتین

  • در صورت مصرف خوراکی: ال-کارنیتین در صورت مصرف تا 12 ماه احتمالا بی‌خطر است. می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل، اسهال و تشنج ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث شود ادرار، نفس و عرق بوی «ماهی» پیدا کند. از مصرف دی-کارنیتین و دی-ال-کارنیتین خودداری کنید. این اشکال کارنیتین ممکن است اثرات ال-کارنیتین را مسدود کرده و علائمی شبیه کمبود ال کارنیتین ایجاد کنند.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه مصرف L-Carnitine

  • بارداری: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا ال-کارنیتین برای استفاده در بارداری بی خطر است یا خیر وجود ندارد. بنابراین احتیاط کنید و از مصرف این مکمل در دوران بارداری خودداری کنید.

بارداری

  • شیردهی: مصرف ال-کارنیتین در صورت مصرف خوراکی در دوران شیردهی در مقادیر توصیه شده توسط پزشک احتمالا بی‌خطر است. مقادیر کمی ال-کارنیتین در شیر مادر و شیر خشک بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی به نوزادان داده شده است. اثرات مقادیر زیاد ناشناخته است.
  • کودکان: ال-کارنیتین در صورت استفاده مناسب از راه خوراکی و کوتاه مدت احتمالا بی‌خطر است.
  • تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید): مصرف ال-کارنیتین ممکن است علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند.
  • تشنج: به نظر می‌رسد ال-کارنیتین در افرادی که قبلا تشنج داشته‌اند، تشنج را بیشتر می‌کند. بنابراین اگر سابقه تشنج داشته‌اید، ال-کارنیتین مصرف نکنید.

در مصرف داروها احتیاط کنید

وجود آمینو اسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد خوب بدن؛ به‌ویژه اندام‌های حیاتی ضروری هستند. ال کارنتین از جمله مکمل‌های ضروری برای بدن است که در تامین انرژی مورد نیاز بدن نقش دارد. همان‌طور که در این مقاله گفته شد، این اسید آمینه می‌تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد.

با این حال، خطرات و مضراتی هم برای بدن به‌دنبال دارد. اگر باردار هستید، بیماری خاصی دارید یا حتی هیچ بیماری‌ای ندارید، قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید. شک نداشته باشید پزشک یا داروسازتان بهترین تشخیص را از وضعیتتان خواهد داشت. اگر با تشخیص پزشک نیازمند تهیه مکمل‌های تقویتی هستید، می‌توانید از داروخانه آنلاین شبانه‌روزی داروتامین تهیه کنید.

 

نویسنده: Dr. ghaznavi

ارسال نظر