10 میلیون زندگی در خطر مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک تا سال 2050

1402-09-19 23:01:44

اخیرا دانشمندان براساس مطالعات جدید این هشدار هولناک را داده‌اند که اگر نتوانیم به بحران رو به رشد مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک رسیدگی کنیم، باید تا سال 2050 شاهد از دست‌دادن فاجعه‌بار 10 میلیون نفر در سراسر جهان باشیم. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که استفاده نادرست از آنتی بیوتیک‌ها تا چه اندازه برای حفظ سلامت عمومی و تضمین آینده‌ای سالم‌تر برای نسل‌های بعدی مضر است.

با وجود همه هشدارها بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند، استفاده نادرست، سرخودانه و استفاده بیش‌ازحد از آنتی بیوتیک‌ها چطور بی‌سروصدا راه را برای رشد باکتری‌های مقاوم به دارو هموار کرده‌اند؛ به‌ویژه بیمارانی که به‌دنبال مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های ویروسی هستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مقیاس بزرگ‌تر، برای مثال در دامداری‌ها و اقدامات بهداشتی ناکافی از عوامل اصلی ایجاد این تهدید جدی هستند.

تحقیقات اخیر تاکید می‌کنند که عواقب مصرف آنتی‌بیوتیک وخیم است؛ به‌طوری‌که عفونت‌هایی که به‌سادگی قابل درمان هستند با مصرف آنتی‌بیوتیک به‌طور بالقوه قوی و کشنده می‌شوند. بدین‌ترتیب، تهدیدی قابل توجه برای پیشرفت‌های پزشکی به‌دست‌آمده در قرن اخیر خواهند بود. بر اساس گزارش مهمی که از سوی دولت بریتانیا منتشر شده است، اگر اقدامات فوری انجام نشود، مقاومت آنتی بیوتیکی کنترل‌نشده می‌تواند تا سال 2050 حتی نسبت به بیماری مهلک سرطان خطرناک‌تر باشد و جان‌های بیشتری را بگیرد.

این مطالعه نشان می‌دهد که ابر میکروب‌ها که حالا در برابر درمان‌های سنتی آنتی‌بیوتیک ایمن هستند، می‌توانند به علت اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهان تبدیل شوند. متخصصان مشهور بیماری‌های عفونی با تاکید بر شدت این وضعیت، آینده‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن جراحی‌های ساده، زایمان و حتی عفونت‌های جزئی به‌دلیل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر، خطرات جانی را به‌همراه خواهند داشت. مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها، طب مدرن را به‌شدت به دورانی باز می‌گرداند که در آن عفونت‌های ساده و قابل کنترل امروزی می‌توانستند به مشکلات مرگبار تبدیل شوند.

حتی پیوند اعضا، شیمی‌درمانی و جراحی‌های معمول مانند تعویض مفصل ران، همگی ممکن است به تلاش‌های خطرناک و کشنده تبدیل شوند. افزایش سرسام‌آور خطر عفونت و فقدان درمان‌های موثر می‌تواند بیماران را آسیب‌پذیر کند و سیستم پزشکی را که بر موفقیت درمان‌های آنتی بیوتیکی متکی است، متلاشی کند. پرداختن به این تهدید جانی برای سلامت عمومی جامعه نیازمند رویکردی چندوجهی است.

برای مقابله با این بحران، دولت‌ها در سراسر جهان باید مقررات سخت‌گیرانه‌ای را برای مهار استفاده بیش‌ازحد از آنتی‌بیوتیک‌ها به اجرا بگذارند. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و عموم مردم باید آموزش جامعی در مورد اقدامات تشخیصی و استفاده مناسب از آنتی بیوتیک‌ها دریافت کنند. علاوه‌براین، مشارکت در کمپین‌های آگاهی عمومی گسترده با تاکید بر خطرات استفاده غیرضروری از آنتی بیوتیک می‌تواند رفتار مسئولانه را در بین بیماران و تمام افراد جامعه تقویت کند. تلاش برای مبارزه با این بحران قریب‌الوقوع فراتر از افزایش آگاهی در مورد خطرات مصرف بیش‌ازحد آنتی بیوتیک است.

دانشمندان و متخصصان پزشکی به‌طور فعال در حال بررسی درمان‌های جایگزین مصرف آنتی بیوتیک‌ها هستند. مانند رویکردی شخصی که از ویروس‌ها برای هدف‌قراردادن عفونت‌های باکتریایی خاص استفاده می‌کند. توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید و همچنین سرمایه‌گذاری در تحقیقات و کشف روش‌ها و مدل‌های جدید، کلید کاهش پیامدهای فاجعه‌بار پیش رو است. با درک فوریت این وضعیت، دولت‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های داروسازی باید در مقیاس جهانی دست به یک همکاری جدی بزنند. اشتراک‌گذاری داده‌ها در کنار تخصص و اشتراک‌گذاری منابع در رسیدن به یک پاسخ جامع در این بحران آنتی‌بیوتیکی ضروری است.

تلاش‌های مشترک می‌تواند منجر به کشف روش‌های جایگزین مؤثر، ترویج استفاده مسئولانه و کمک به جلوگیری از واقعیت تلخ 10 میلیون زندگی از دست‌رفته هرساله در اثر عفونت‌های مقاوم به دارو تا سال 2050 شود. در نتیجه نباید فراموش کرد که شمارش معکوس شروع شده است؛ هر روز که می‌گذرد، خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدید خود را برای سلامتی ما جدی‌تر می‌کند. این باور اشتباه که آنتی‌بوتیک‌ها برای همیشه به نجات جان انسان‌ها ادامه می‌دهند، یک تصور غلط و خطرناک است.

فراخوان پیشگیری از مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها فوری است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تنها با برداشتن گام‌های فوری و قاطع برای مبارزه با مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک است که می‌توانیم مسیری را به سوی آینده‌ای سالم‌تر بسازیم؛ جایی‌که نسل‌های آینده از وحشت دنیای بدون آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر در امان خواهند بود. این تهدید بسیار جدی است و موقع عمل همین حالاست.

بازنشر