شایع‌ترین علائم پوستی هپاتیت C را بشناسید و کبد خود را نجات دهید!

1402-08-23 20:02:15

هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که کبد را به‌شدت درگیر می‌کند. کبد به‌عنوان تسویه‌کننده خون نقش کلیدی را در بدن ایفا می‌کند؛ درنتیجه با آسیب‌دیدن کبد و تداخل در کار آن، ممکن است بیماری‌هایی در نقاط دیگر بدن به‌خصوص پوست ایجاد شود. در ادامه می‌خواهیم شایع‌ترین علائم و بیماری‌های پوستی که در نتیجه هپاتیت C ظاهر می‌شوند را بررسی کنیم و به‌طور مختصر به راه درمانی آن اشاره کنیم.

خارش

سمومی که در خون ایجاد می‌شوند و در زردی نقش دارند، می‌توانند باعث خارش شوند. این خارش در دست‌ها، پا‌ها و تقریبا تمامی بدن دیده‌ می‌شود. در برخی موارد گفته‌شده احساس می‌شود اعضای داخل بدن هم می‌خارد.

علاوه‌براین، روش‌های درمانی هپاتیت C به‌ خودی‌ خود موجب تشدید خارش می‌شوند. برای تسکین آن می‌توانید از دارو‌هایی مانند آنتی هیستامین‌ها، کرم‌های کورتیزونی و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

زردی

یکی از علائم شایع هپاتیت C زرد به‌نظر رسیدن پوست و سفیدی چشم‌ها است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کبد به اندازه کافی کارایی ندارد تا ماده‌ای به نام بیلی روبین را تجزیه کند. در واقع تجمع بیلی روبین در خون موجب زردی می‌شود. برای درمان این عارضه باید عفونت ویروسی هپاتیت C و آسیب‌های واردشده به کبد را درمان کنید.

لیکن پلان

برجستگی‌های ارغوانی رنگ در ناحیه مچ دست که هر جای دیگری هم ممکن است دیده‌ شوند، مهم‌ترین نشانه این بیماری هستند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد زخم یا تورم در دهان شما شود. بیشتر افراد مبتلا به لیکن پلان، درگیر هپاتیت C هستند که همچنان دلیلی برای آن یافت نشده ‌است.

اریتم نکرولیتیک آکرال (NAE)

یک بیماری نادر پوستی است که می‌تواند از نشانه‌های اولیه ابتلا به هپاتیت C باشد. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های پوستی مشابه پسوریازیس روی دست‌ها و پاها می‌شود. دلیل مشخصی وجود ندارد؛ اما به‌صورت تجربی، مکمل‌های روی می‌توانند به بهبود علائم این بیماری کمک کنند.

پورپورا (لکه‌های خونی)

لکه‌هایی به اندازه سر سوزن به رنگ قرمز و بنفش که البته می‌توانند اندازه‌ای بزرگ‌تر تا نیم اینچ هم داشته باشند که معمولا همراه با خارش یا درد هستند. پروتئین‌های خون در هوای سرد به هم متصل شده و باعث مسدودشدن عروق خونی کوچک می‌شوند؛ در پی این انسداد علائم پورپورا ظاهر می‌شود که معمولا برای درمان آن از دارو‌های استروئیدی استفاده می‌شود.

آنژیوم عنکبوتی

خال‌های عنکبوتی، نام دیگر این دسته از عروق خونی گشاد‌شده است که نزدیک سطح پوست ظاهر می‌شوند و می‌توانند هر جایی از بدن دیده‌ شوند. اگر این عروق را فشار دهید ناپدید خواهند شد و با حذف فشار مجدداً ظاهر می‌شوند. این پدیده مضر نیست و نیازی به درمان ندارد.

پدیده رینود

اگر انگشتان دست شما در سرما سفید یا آبی می‌شود، نشان می‌دهد که شما به این عارضه مبتلا هستید. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی در سرما دچار اسپاسم می‌شوند و جریان خون در آن‌ها کند می‌شود. ممکن است انگشتان پا، بینی و گوش شما هم تحت تاثیر قرار بگیرند که همراه با درد، بی‌حسی و گزگز است.

برای درمان، زمانی‌که دست و پاهای‌تان سرد می‌شود؛ هر چه سریع‌تر ‌آن‌ها را گرم کنید. از استرس دوری و سیگار را ترک کنید. برخی داروها هم می‌توانند کمک‌کننده باشند که باید درباره آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

در حالت کلی، بهتر است با خوردن غذاهای سالم و ورزش، سلامت عمومی بدنتان را افزایش دهید. این‌گونه می‌توانید از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید و سرزنده زندگی کنید. اگر به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید با متخصصین داروتامین در ارتباط باشید.

بازنشر