4 میوه پاییزی که با خوردن آن‌ها دیگر مریض نخواهید شد!

1402-09-11 21:38:28

پاییز با تمام زیبایی‌هایش درحالی سپری می‌شود که انواع ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا با سرعت زیادی بین مردم پخش شده و تقریبا هر روز با گرفتگی بینی و خس‌خس صدا سر می‌کنیم و هر لحظه امکان دارد بیمار شویم؛ اما قرار نیست این ویروس‌های مزاحم مانع لذت ما از این فصل زیبا و خوراکی‌های خوشمزه آن بشوند‌. طعم خوب فقط یکی از محاسن میوه‌های پاییزی است و اگر بدانید که هرکدام چطور می‌توانند سرماخوردگی را مغلوب کنند، حتی اگر خیلی هم اهل خوردن میوه نباشید، حتما به سراغ‌شان خواهید رفت. در ادامه می‌خواهیم شما را با بخشی از میوه‌های مفید پاییزی آشنا کنیم که شاید تا قبل از این نمی‌دانستید چقدر می‌توانند برای سرماخوردگی مفید باشند.

 

1. انار: شاید شنیده باشید این میوه‌ خوش‌طعم و رنگ برای سرماخوردگی ضرر دارد؛ اما جالب است بدانید انار به علت داشتن آنتی ویرال، آنتی اکسیدان قوی و میزان قابل توجهی ویتامین C در افزایش سیستم دفاعی و ایمنی بدن موثر است. این میوه به بهبود بیماری‌های گوش و حلق و بینی، برطرف کردن ترشحات پشت حلق، علائم آلرژی و بیماری‌های میکروبی کمک زیادی می‌کند. انار پخته می‌تواند مثل یک آنتی بیوتیک عمل کرده و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی مانند گلودرد، گوش درد و عفونت‌های ریه را  بهبود بخشد. خوب است بدانید انار یک آنتی هیستامین قوی، ادرارآور و تب‌بر موثر به شمار می‌رود و برای سرفه هم کاربرد دارد. ترکیب انار شیرین با ترکیب نشاسته و شکر برای بهبود سرفه بسیار توصیه می‌شود.

2. کیوی: کیوی منبع ویتامین‌هایC ، k و E است. این ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی علاوه‌بر اینکه جلوی بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی را می‌گیرند بلکه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شوند. یکی از کارکردهای آنتی‌اکسیدان‌ در بدن مبارزه با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد داخل بدن است. مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن ممکن است باعث التهاب و بروز بیماری‌های مختلف در آن شود. شما با مصرف کیوی می‌توانید هم سیستم ایمنی بدن خودتان را تقویت کرده و هم از بروز التهاب و ابتلا به بیماری‌های دیگر جلوگیری کنید. مصرف کیوی به درمان علائم آسم کمک خواهد کرد. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار خس‌خس سینه می‌شوند و بسیار سرفه می‌کنند. کیوی گلبول‌های سفید را تقویت کرده و علائم سرماخوردگی مثل سرفه کردن و خس‌خس سینه را کاهش می‌دهد.

3. خرمالو: مواد مغذی موجود در این میوه‌ جذاب تولید انرژی را تقویت کرده و بدن را از حالت خستگی و کسلی خارج می‌کند. میزان ویتامین C زیاد در خرمالو، این میوه را به یک انتخاب مناسب برای مقابله با علائم سرماخوردگی تبدیل می‌کند. ویتامین C نه تنها میزان حساسیت را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‌شود تا مواردی مانند گرفتگی بینی و آبریزش چشم کاهش یابد. همچنین، خرمالو عملکردی مؤثر بر غشا‌های موکوسی و راه‌های تنفسی دارد.

4. نارنگی: فواید نارنگی بر کسی پوشیده نیست. نارنگی منبعی غنی از پتاسیم است و مقدار کمی هم سدیم دارد. نارنگی سرشار از ویتامین A و C است که هر دو آنتی اکسیدان‌های طبیعی بوده که سلامت کلی سیستم ایمنی را تقویت کرده و با عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کند. مصرف روزانه سه عدد از مرکبات از جمله نارنگی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و در صورت بروز سرماخوردگی، علائم آن را در شما کاهش خواهد یافت.

حتما شنیده‌اید که میوه‌ هر فصل را بهتر است در زمان خودش مصرف کنید. میوه‌های پاییزی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C بالا بوده و مصرف آن‌ها از بدن در برابر انوع بیماری‌ها حمایت کرده و سیستم ایمنی را قوی می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه حتما از میوه‌های نام برده استفاده کنید، زیرا آن‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ها بوده و مواد معدنی مورد نیاز بدن در فصل سرد سال را به خوبی تامین می‌کنند.

 

بازنشر