نشانه‌های خطرناک در ضعف عضلات قلب چیست؟

قلب، از مهم‌ترین اعضای داخلی بدن است که وظیفه پمپاژ خون را بر عهده دارد. به همین دلیل، نیاز است برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه آن، با غذاهای مفید آن را تقویت کنید. با این حال، بیشتر افراد به درستی نمی‌دانند که چگونه می‌توانند قلب خود را تقویت کنند.

 اینجاست که تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی مفید می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. در این مقاله، عواملی که باعث ضعف قلب می‌شوند، بررسی می‌کنیم؛ سپس به معرفی چندین خوراکی مفید برای تقویت قلب می‌پردازیم.

نشانه ‌های قلب ضعیف

در یک قلب سالم، خون از سمت راست قلب به ریه‌ها پمپاژ می‌شود؛ دقیقا همان جایی که اکسیژن را می‌گیرد. پس از آن، خون از سمت چپ قلب در سراسر بدن پخش می‌شود. هنگامی‌که قلب ضعیف می‌شود، به‌صورت صحیح نمی‌تواند خون را اطراف بدن پمپاژ کند. در نتیجه، سعی می‌کند با پمپاژ سریع‌تر خون این مسئله را حل کند.

با گذشت زمان، این اتفاق باعث سفتی و کشیدگی ماهیچه‌های قلب می‌شود. در نتیجه، قلب ضعیف می‌شود که گاهی‌اوقات به آن نارسایی احتقانی قلب (CHF) هم می‌گویند. نارسایی قلبی به این معنا نیست که قلبتان از کار می‌افتد؛ بلکه به این معناست که برای عملکرد بهتر نیازمند حمایت است.

زمانی‌که عملکرد کلیه‌ها به‌واسطه جریان پایین خون، به‌هم می‌خورد، روند تنظیم و دفع مایعات از بدن مختل می‌شود. این مسئله، منجر به احتباس و تجمع مایعات در اندام‌ها، قفسه سینه و ریه‌ها می‌شود. اگر علائم زیر را دارید، ممکن است قلبتان ضعیف باشد. برای اطمینان حتما باید با یک پزشک متخصص در ارتباط باشید.

  • احساس تنگی نفس پس از فعالیت‌های روزانه و حتی زمان استراحت؛
  • احساس خستگی در اکثر مواقع و عدم توانایی انجام ورزش؛
  • احساس سبکی سر یا غش؛
  • تورم پا و مچ پا؛
  • سرفه مداوم، ضربان قلب سریع و سرگیجه.

گرفتگی قلب در بیماری

بهتر است بدانید، علائم ضعف قلب در همه افراد یکسان نیست. ممکن است دچار نارسایی حاد قلبی یا نارسایی مزمن قلبی شده باشید. نارسایی حاد قلبی به سرعت همراه با علائم آشکار می‌شود؛ اما نارسایی مزمن قلبی ممکن است در طی ماه‌ها و هفته‌ها ایجاد شود.

عوامل دخیل در ضعیف‌شدن قلب

ضعف عضله قلب، کاهش عملکرد صحیح پمپاژ خون به سایر اعضای بدن را به همراه دارد. در واقع، ضعف قلبی می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. اما این مشکل چگونه به‌وجود می‌آید؟ در ادامه عواملی که باعث ضعیف‌شدن قلب می‌شوند را بیان کرده‌ایم.

بیماری عروق کرونر و حمله قلبی

این بیماری از تجمع رسوبات چربی در رگ‌ها ایجاد می‌شود. رسوبات، رگ‌ها را باریک می‌کنند، جریان خون را کاهش می‌دهند و می‌توانند منجر به حمله قلبی شوند. زمانی‌که شریان‌های تغذیه‌کننده قلب به طور کامل مسدود شوند، حمله قلبی رخ می‌دهد.

در چنین مواقعی، حمله قلبی باعث آسیب‌رسیدن به عضله قلب می‌شود. در نتیجه، قلب نمی‌تواند مانند زمان‌های دیگر عملکرد صحیحی در پمپاژ خون داشته باشد. به همین دلیل، در بسیاری از مواقع نیاز است برای تقویت پمپاژ قلب از مکمل‌های تقویتی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا از دیگر عوامل ضعیف‌کننده قلب در افراد است. این عارضه قلب را مجبور می‌کند بیشتر از توانش خون را در بدن پمپاژ کند. چنین کارکردی باعث می‌شود عضله‌های قلب سفت و ضعیف شوند. زیرا قلب بیشتر از آنچه در توانش است برای خون‌رسانی به اعضای بدن فعالیت می‌کند.

بیماری دریچه قلب

دریچه‌های قلب برای حفظ جریان خون درست در قلب جای گرفته‌اند. اگر یکی از این دریچه‌ها به‌درستی کار نکند، قلب مجبور است بیشتر از حد معمول کار کند. این مسئله باعث می‌شود به مرور زمان قلب ضعیف شود و نیاز به تقویت‌کننده داشته باشد.

بیماری دریچه های قلب

از دیگر عوامل ایجاد ضعف قلبی می‌تواند نقص مادرزادی باشد. در صورتی‌که قلب، حفره‌ها یا حتی دریچه‌های آن به‌درستی تشکیل نشده باشند، چنین مشکلاتی به‌وجود می‌آید. در چنین مواقعی برای پمپاژ خون و عملکرد صحیح، قلب سخت‌تر کار می‌کند. تکرار این روند، باعث ضعیف‌شدن قلب نسبت به گذشته می‌شود.

آریتمی قلبی

ریتم نامنظم قلب که به اصطلاح آریتمی قلبی نامیده می‌شود، عملکرد نامنظم قلب را به همراه دارد. آریتمی باعث می‌شود مشکلی در سرعت ضربان قلب ایجاد شود. اگر ضربان قلبتان آهسته، سریع یا نامنظم است، بهتر است مراقب باشید، چنین عواملی باعث ضعیف‌ترشدن قلب می‌شوند.

بیماری‌های دیگر

برخی از بیماری‌های طولانی مدت ممکن است باعث نارسایی مزمن قلبی شوند. به‌عنوان مثال، دیابت، عفونت HIV، تیروئید پرکار یا کم‌کار، تجمع آهن یا پروتئین باعث ضعف قلب می‌شوند. در ادامه، علل نارسایی ناگهانی قلب را هم بیان کرده‌ایم.

  • واکنش‌های آلرژیک؛
  • بیماری درگیرکننده کل بدن؛
  • لخته‌شدن خون در ریه‌ها؛
  • عفونت‌های شدید؛
  • استفاده از داروهای خاص؛
  • حمله ویروس‌ها به عضله قلب.

نارسایی قلبی معمولاً از اتاقک پایین سمت چپ قلب (بطن چپ) شروع می‌شود. با این‌که بطن چپ اصلی‌ترین کار پمپاژ را انجام می‌دهد؛ اما نارسایی قلبی می‌تواند بطن راست را هم تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات نارسایی قلبی تنها یک طرف را درگیر می‌کند؛ اما زمان‌های دیگر هر دو طرف قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داروی های تقویت کننده قلب

داروی تقویت قلب ضعیف

همان‌طور که می‌دانید، قلب به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن، باید به صورت مداوم و بهینه کار کند. قلب باید بتواند خون را به‌همراه اکسیژن و مواد غذایی به سراسر بدن پمپاژ کند و به سلول‌ها تحویل دهد. اما برخی عوامل مانند عوامل ژنتیکی، فشار خون، کلسترول بالا و سایر بیماری‌های قلبی باعث ضعف عملکرد قلب می‌شوند.

به‌همین دلیل، تقویت قلب با داروهای مختلف، به‌عنوان یکی از راه‌های مهم در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی، مورد توجه قرار گرفته است. داروهایی که برای تقویت عملکرد قلب استفاده می‌شوند، می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، عملکرد قلب را بهبود بخشند. در ادامه، داروهایی که برای سلامت قلب مفیدند معرفی کرده‌ایم؛ البته، توجه داشته باشید قبل از استفاده از این داروها و هر داروی دیگری حتما باید با پزشک مشورت کنید.

کپسول ژلاتینی امگا فلکس هلث برست (Health Burst Omega Flex Softgel)

کپسول امگا فلکس هلث

کپسول ژلاتینی امگا فلکس هلث برست یکی از داروهای مفید برای سلامت قلب شماست. این دارو تولید ایران، تحت لیسانسArnet Pharmaceutical Corp آمریکا و مفید برای تقویت قلب است.  استفاده از قرص امگا فلکس هلث برست برای تقویت سلامت و جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی بسیار موثر است. چراکه در تهیه این قرص از مقدار زیادی کنساتره روغن ماهی و امگا 3 استفاده شده است.

یکی از مهم‌‌ترین فواید استفاده از قرص امگا هلث، کمک به سلامت قلب و عروق است. مصرف این قرص باعث می‌شود تا خطر مرگ و میر در کسانی‌که دچار بیماری قلبی‌عروقی هستند، کمتر شود. اگر شما هم در دوران کودکی مقدار مناسبی از امگا 3 مصرف نکرده‌اید، با مصرف این قرص می‌توانید تا حدودی به تقویت چشم، مغز و قلبتان کمک کنید.

قرص کاردیوفیت پلاس امگا و کیوتن آپوویتال (Apo Vital Cardio Fit Plus Omega Q10 Tablet)

کاردیوفیت پلاس امگا

قرص کاردیوفیت پلاس امگا و کیوتن آپوویتال یکی از داروهای مفید برای سلامت قلب و عروقتان است. این دارو با کاهش فشار خون از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. با در نظرگرفتن این شرایط، می‌توان نتیجه گرفت این دارو در حفظ و افزایش سلامت قلب و عروق مفید است.

امگا3 موجود در کاردیو فیت آپوویتال حاوی DHE و APD است. وجود چنین ترکیبی باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون می‌شود. به دنبال این مسئله، به‌وضوح مشخص است که امگا3 از تجمع پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد.

به گفته پزشکان، همه کسانی که در برنامه غذایی خود ماهی و امگا3 را جای می‌دهند از بیماری‌های قلبی‌عروقی فاصله می‌گیرند. اگر در برنامه غذایی‌تان این ویتامین را دریافت نمی‌کنید، این قرص می‌تواند به شما کمک کند. در این قرص، ویتامین‌های دیگری مانند امگا9، ویتامین E و روغن زیتون نیز وجود دارد که تمامی‌شان برای بدن مفیدند. با این حال، قبل از مصرف این قرص حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

کپسول لیکوپن پرارین پارس (Perarin Pars Lycopene)

 

لیکوپن، یک ماده شیمیایی گیاهی به نام کاروتنوئید است که به طور طبیعی به غذاهایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه و فلفل قرمز شیرین رنگ صورتی یا قرمز می‌دهد. بسیاری از محققان متعقدند که این ماده برای سلامت استخوان‌ها، بیماری‌های قلبی و انواع مختلف سرطان مفید است.

در صورتی‌که مشکل قلبی‌عروقی دارید، قرص اولترا لیکوپن ویتابیوتیکس می‌تواند برای بهبودی و افزایش سلامتی‌تان موثر باشد. چرا که این دارو از لیکوپن تهیه شده است و ویژگی‌هایی که گفته شد، در خود دارد. کمک به درمان سرطان پروستات، کنترل دیابت و افزایش سلامت قلب از دیگر ویژگی‌های مثبت این دارو هستند.

قرص اولترا لیکوپن ویتابیوتیکس (Vitabiotics Ultra Lycopene)

قرص اولترا لیکوپن ویتابیوتیکس از عصاره طبیعی گوجه‌ فرنگی تهیه شده و برای قلب و عروق مفید است. این محصول با استانداردهای بالای کنترل کیفیت در ایران و تحت لیسانس Vitabiotics انگلستان تولید می‌شود.

روش مصرف این دارو یک یا دو قرص در روز است که باید همراه با آب یا نوشیدنی‌های سرد دیگر مصرف شود. بهتر است از جویدن این قرص خودداری کنید و بیشتر از مقدار توصیه‌شده، مصرف نکنید. همچنین، توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف هر دارویی دستورالعمل‌های موجود را بخوانید. اگر در دوران بارداری، شیردهی، واکنش‌های آلرژیک هستید یا بیماری دیگری دارید، حتما قبل از مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان پمپاژ ضعیف قلب در طب سنتی

درمان ضعف قلب با استفاده از روش‌های نوین پزشکی راه حل‌های متفاوتی مثل: جراحی، مصرف قرص‌ها و سایر روش‌های پزشکی را به همراه دارد. تمام این روش‌ها تا حدودی برای بیمار سخت، طاقت‌فرسا و در بسیاری از مواقع پر هزینه‌اند.

در درمان طب سنتی، این روش‌ها با روش‌های راحت‌تر جایگزین شده‌اند. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید به‌جای مصرف قرص‌های مختلف یا انجام جراحی، از گیاهان و غذاهای طبیعی استفاده کنید. در ادامه، روش‌هایی که برای درمان ضعف قلب در طب سنتی استفاده می‌شوند، معرفی کرده‌ایم.

مصرف روزانه عسل به صورت ناشتا

کارشناسان طب سنتی بر این باورند که مصرف روزانه عسل، اول صبح و به‌صورت ناشتا می‌تواند در روند بهبودی قلب تاثیرگذار باشد. حتما شنیده‌اید که می‌گویند: عسل بر هردردی دواست. جای تعجبی هم ندارد که بتواند درمانگر و تقویت‌کننده قلب هم باشد.

بیشتر وقت‌ها مصرف عسل با زنجبیل توصیه می‌شود. همه افراد می‌توانند برای درمان، عسل و زنجبیل را مخلوط یا از شربت عسل و زنجبیل استفاده کنند. حتما توجه داشته باشید قبل از مصرف این ترکیب، از متخصص طب سنتی مشاوره بگیرید.

مصرف ارده و شیره

مصرف ارده و شیره هم یکی دیگر راه‌هایی‌ست که برای درمان ضعیف بودن قلب در طب سنتی انتخاب می‌شود. بسیاری از متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند تا شیره انگور و ارده با هم مصرف شوند. نحوه مصرف ارده و شیره‌ هم یک روز در میان است؛ چرا که ‌ترکیب این دو یک غذای مقوی و سنگین را می‌سازد. به‌همین علت نیاز است قبل از مصرف، با یک متخصص مشورت کنید.

مصرف عسل و زعفران

ترکیب عسل و زعفران هم یکی دیگر از درمان‌های معروف برای تسکین دردهای قلبی‌ست. در گذشته بسیاری از افراد این روش را برای درمان انتخاب می‌کردند. شما هم می‌توانید عسل و زعفران را‌ ترکیب و به صورت شربت میل کنید. این ترکیب می‌تواند بهترین نوشیدنی برای تقویت قلب باشد.

تشخیص بیماری‌تان را به متخصصین بسپارید

ضعیف‌شدن عضله قلب می‌تواند مشکلات جدی سلامتی را به همراه داشته باشد. در این شرایط، قلب نمی‌تواند به اندازه کافی خون را به سایر اعضا و بافت‌های بدن پمپاژ کند. همین امر باعث ایجاد علائمی‌ همچون خستگی، تنگی نفس، سرگیجه و تپش قلب می‌شود. در صورتی‌که احساس ناراحتی قلبی دارید، بهتر است برای بررسی وضعیتتان به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان پیشگیری، تغذیه مناسب، ورزش منظم و کنترل فشار خون می‌تواند به بهبود عملکرد قلبی و جلوگیری از ضعیف‌شدن آن کمک کند.

برای تقویت سلامت جسمانی و تامین مواد مغذی بدنتان، می‌توانید از مکمل‌های تقویتی استفاده کنید. این مکمل‌ها با داشتن بسیاری از ویتامین‌ها در راستای تقویت سلامتتان قدم بر می‌دارند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه هر دارویی عوارضی دارد؛ حتی اگر مکمل تقویتی باشد. اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با متخصصین داروتامین در تماس باشید.

 

ارسال نظر