درمان درد گربه با دارو: راهکارهایی برای درمان فوری درد گربه

هیچ‌چیز در دنیا بدتر از این نیست که حیوان خانگی‌تان با درد بسیار مواجه شود و شما نتوانید برای او کاری انجام دهید. این فرشته‌های کوچک عملا نمی‌توانند درد خود را بیان کنند. آن‌ها در سکوت تلاش می‌کنند تا دردشان را پنهان یا آن را تحمل کنند.

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که درمان درد گربه آسان نیست. اولین مانع تشخیص درد، خود گربه است؛ زیرا گربه‌ها در بروزندادن بیماری و درد خود استاد هستند. با این حال ما در این مقاله از سایت داروتامین، به معرفی روش‌های درمان و داروهای مربوطه می‌پردازیم. اجازه نمی‌دهیم تا گربه‌ها بیشتر از این دردها را تحمل کنند.

داروی ضد درد برای گربه

داروی ضد درد برای گربه

همان‌طور که می‌دانید گربه‌ها نیز مانند ما شرایط خاص فیزیکی و جسمانی دارند. به همین علت شما باید با توجه به شرایط گربه‌تان از مسکن مناسبی استفاده کنید. مسکن باید با شرایط بدنی و جسمانی گربه‌تان هماهنگ باشند.

برای درمان گربه‌تان در قدم اول باید حتما از یک دامپزشک متخصص و باتجربه کمک بگیرید. دامپزشک به شما در تشخیص علت درد گربه و سلامت بدنی‌اش توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد. سپس داروهای مورد نیاز را تجویز خواهد کرد.

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که دامپزشک یکی از این داروها را تجویز کند. به‌عنوان مثال، آسپرین برای گربه هایی که در معرض خطر لخته‌شدن خون هستند، تجویز می‎‌شود. اما این داروها تنها در شرایط بسیار خاص و با دوزهای بسیار پایین استفاده می‌شوند. در این قسمت برخی از رایج‌ترین مسکن‌ها برای گربه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تجویزی

برخلاف NSAIDهای بدون نسخه، برخی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تجویزی را می‌توان با رعایت نکات مصرف برای تسکین درد گربه‌ها استفاده کرد. معمولا این داروها وظیفه مسدود کردن آنزیمی را دارند که ترکیبات خاصی را تولید می‌کنند. این ترکیبات منجر به درد و التهاب می‌شوند که داروها آن‌ها را خنثی می‌کنند.

البته، بهتر است بدانید، داروهای NSAID تجویزی در حفظ جریان خون به کلیه‌ها، کمک به لخته‌شدن خون به طور طبیعی و محافظت از معده در برابر زخم، عملکرد بهتری نسبت به داروهای بدون نسخه دارند.

Onsior (اونزیور)

 (اونزیور) Onsior

همه کسانی که صاحب گربه‌ خانگی هستند یا به نوعی با گربه‌ها ارتباط دارند، ممکن است این قرص را بشناسند. Onsior یک داروی تجویزی است که برای تسکین درد در کوتاه‌مدت (تا 3 روز) و التهاب بعد از عمل جراحی توسط دامپزشک تجویز می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم اگر دکتر این قرص را تجویز کرد، بیشتر از همیشه حواستان به گربه‌تان باشد. چرا که بعد از مصرف این قرص ممکن است عوارضی مانند بی‌حالی، بی‌اشتهایی، استفراغ و اسهال، زخم گوارشی، آسیب کبد و کلیه و مشکلات خونریزی یا لخته‌شدن خون را مشاهده کنید.  

ملوکسیکام (Meloxicam)

اگر بخواهیم دارویی موثر برای تسکین انواع درد‌ها معرفی کنیم، آن دارو ملوکسیکام است. این دارو هم برای درمان بیماری گربه‌ها استفاده می‌شود. البته، تهیه این دارو فقط با نسخه پزشک امکان‌پذیر است.

این قرص برای درمان درد بعد از عمل در گربه‌ها استفاده می‌شود. همچین برخی از پزشکان گاهی اوقات برای شرایط دردناک مزمن مانند استئوآرتریت یا سرطان تجویز می‌کنند. از عوارض مصرف این قرص در دوزهای بالاتر هم می‌توان به آسیب کلیوی اشاره کرد.

مواد افیونی برای گربه‌ها

داروهای غیر استروئیدی ممکن است برای گربه‌هایی که درد متوسط تا شدید دارند، تسکین‌دهنده خوبی نباشند. هنگامی که گربه شما بیش ‌از اندازه رنج می‌کشد یا زمانی که NSAIDها گزینه خوبی برای درمان درد گربه شما نیستند، دامپزشکان اغلب مواقع مواد افیونی را تجویز می‌کنند.

مواد افیونی می‌توانند طبیعی (ساخته‌شده از گیاه خشخاش) یا مصنوعی (ساخته‌شده در آزمایشگاه) باشند. این مواد به گیرنده‌هایی که در سیستم عصبی مسئول ایجاد درد هستند، متصل می شوند و آن‌ها را مسدود می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید مواد افیونی به دلیل احتمال اعتیاد و سوء مصرف در افراد، باید به صورت محدود و زیر نظر پزشک مصرف شوند.

بوپرنورفین (Buprenorphine)

بوپرنورفین

بوپرنورفین را می‌توان برای تسکین درد کوتاه‌مدت مانند بعد از آسیب‌دیدن، جراحی، شرایط مزمن دردناک مانند آرتروز یا سرطان استفاده کرد. بوپرنورفین می‌تواند از طریق تزریق یا غشاهای مخاطی در دهان جذب شود.

 بوپرنورفین در صورت استفاده مناسب می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما دقت کنید در شرایطی می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. به‌عنوان مثال، می‌تواند باعث گشادشدن یا انقباض مردمک چشم، سرخوشی یا بی‌حالی، افزایش دمای بدن، استفراغ و تنفس کند شود.

ترامادول

ترامادول نامی آشنا از مواد افیونی‌ست که فقط با نسخه در دسترس است. از این دارو  برای تسکین درد کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. برای مثال، پس از جراحت، جراحی یا در دوره‌های طولانی‌تر برای شرایط دردناک‌تر مانند استئوآرتریت (آرتروز) یا سرطان استفاده می‌شود.

ترامادول بسیار تلخ است؛ بنابراین این قرص‌ها اغلب باید با طعم‌های گربه‌پسند به مایع تبدیل شوند. این کار زمانی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند که نیاز است طولانی‌مدت مصرف شود. ترامادول می‌تواند باعث گشاد یا منقبض‌شدن مردمک چشم، بی‌حالی، رفتارهای عجیب و غریب، ناراحتی معده، یبوست و تشنج شود.

آنتی بیوتیک برای زخم گربه

آنتی بیوتیک برای گربه

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آمپی‌سیلین (Ampicillin)، آموکسی‌سیلین کلاوولانات (Clavamox)، سفازولین (Ancef ،Kefzol) یا سفووسین (Convenia)، برای درمان عفونت باکتریایی تجویز می‌شوند. اگر دامپزشک قرص‌های آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند تا به گربه خود دهید، بسیار مهم است که همه قرص‌ها طبق دستور پزشک مصرف شوند.

روش‌های خانگی درمان درد گربه

برخی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که امکان مراجعه فوری به دامپزشک وجود ندارد. در این حالت ممکن است که گربه درد خیلی زیادی را تحمل کند. در این شرایط شما می‌توانید با روش‌های خانگی، درد گربه را تا حدی آرام کنید. فراموش نکنید که بهترین اقدام، مشورت و مراجعه به دامپزشک است.

استفاده از زردچوبه

درد بسیاری از گربه‌ها، مربوط به بیماری آرتریت یا یک مشکل التهابی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی طبیعی‌ست که می‌تواند به کاهش درد مفاصل گربه شما کمک کند. ماده ضدالتهابی فعال موجود در زردچوبه یک ابر غذای معروف به نام کورکومین است.

زردچوبه دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد انعقاد، ضد عفونی‌کننده و التیام زخم است. حتی می‌تواند به عملکرد بهتر کبد در گربه‌ها کمک کند. مقدار کمی زردچوبه را با یک چربی سالم مانند روغن ماهی یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا جذب آن توسط بدن گربه‌تان آسان‌تر شود. حال آن را روی زخم یا محل درد گربه قرار دهید.

استفاده از روش سرما و گرما درمانی

روش سرما و گرمادرمانی

اگر گربه شما اخیراً آسیب دیده است، سرما درمانی می‌تواند به بی‌حس‌شدن ناحیه و کاهش تورم، قرمزی و درد کمک کند. می‌توانید کیسه یخ، یک حوله سرد یا حتی یک کیسه سبزیجات یخ‌زده که در حوله پیچیده شده‌اند را روی زخم گربه‌ به مدت 10 تا 20 دقیقه قرار دهید.

اگر گربه شما از درد مزمن یا آسیب طولانی مدت رنج می‌برد، گرما درمانی موثرتر خواهد بود. از یک حوله گرم، بطری آب گرم یا پد گرم‌کننده برای شل‌کردن عضلات گربه و افزایش جریان خون در ناحیه استفاده کنید. گرمادرمانی برای تسکین درد مفاصل نیز عالی است.

 اسیدهای چرب امگا 3

مکمل‌های امگا 3 مانند روغن ماهی یا مکمل‌های فرموله‌شده خاص به کاهش التهاب کمک می‌کنند. این مکمل‌ها می‌توانند درد مربوط به آرتریت، آلرژی، بیماری کلیوی و موارد دیگر را کاهش دهند.

EPA (eicosatetraenoic acid) و DHA (docosahexaenoic acid) در مکمل‌های اسید چرب، مواد اصلی فعالی هستند که به کنترل التهاب در بدن گربه کمک می‌کنند. شما همچنین می‌توانید برخی از غذاهای گربه را با EPA و DHA تقویت کنید.

 تغییر در رژیم غذایی گربه

تغییر در رژیم غذایی گربه

بیشتر گربه‌های خانگی با مشکل چاقی روبه‌رو هستند. این موضوع در زندگی روزانه آن‌ها‌ هم تاثیر می‌‌گذارد. وزن اضافه بر مفاصل گربه شما فشار می‌آورد که در نهایت منجر به درد و به خطر افتادن سلامتی او در آینده می‌شود.

با دامپزشک گربه خود صحبت کنید تا وزن ایده‌آل برای گربه‌تان را بدانید. یک برنامه غذایی برای رسیدن گربه به آن وزن ایده‌آل را تهیه کنید. برای بسیاری از گربه ها، دلیل اضافه وزن آن‌‌ها دنبال نکردن دستورالعمل‌های تغذیه مناسب در خانه است. بهتر است پس از مشورت با دامپزشک، یک رژیم غذایی برای کاهش وزن گربه‌تان را دنبال کنید.

استامینوفن و دیگر NSAIDs‌ها برای گربه

زمانی که حیوان خانگی‌تان مریض است، تحمل کردن این شرایط هم برای شما و هم برای گربه‌تان بسیار سخت است. در این شرایط ممکن است وسوسه شوید که یک مسکن بدون نسخه پزشک به گربه خود دهید. اما ضروری‌ست بدانید که بسیاری از رایج‌ترین داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و همچنین استامینوفن‌ها می‌توانند برای گربه شما بسیار خطرناک باشند.

نیاز است بدانید که آناتومی بدن گربه با بدن انسان یا حتی سگ برابر نیست. بدن گربه‌ها نمی‌تواند NSAIDها را همانند بدن انسان و سگ‌ها پردازش کند. در واقع گربه‌ها 2 تا 5 برابر بیشتر از سگ‌ها به NSAIDها حساس هستند. این بدان معنی است که آن‌ها در معرض خطر عوارض جانبی مانند زخم، لخته‌شدن خون و آسیب کلیه قرار می‌گیرند.

بهترین روش درمان درد گربه‌ها

به شما توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه به گربه خود داروی مسکنی که برای انسان‌ها طراحی شده است ندهید، مگر اینکه تجویز دامپزشک باشد. بسیاری از مسکن‌هایی که مصرف می‌کنیم برای گربه‌ها بسیار خطرناک هستند، حتی در دوزهای بسیار پایین.

در واقع، استفاده از یک استامینوفن برای کشتن گربه‌ها کافی‌ست. استامینوفن آسیب زیادی به گلبول‌های قرمز و کبد گربه وارد می‌کند و هرگز نباید برای درمان درد گربه استفاده شود. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن)، آلو (ناپروکسن) و آسپرین نیز می‌توانند برای گربه‌ها خطرناک باشند.

بنابراین بهتر است در اولین قدم به دامپزشک مراجعه کنید تا علت درد و بیماری گربه‌ را متوجه شوید. پس از آن برای درمان درد از نسخه‌های تجویزی دامپزشک استفاده کنید. در آخر اگر داروی مکمل و ویتامین نیاز داشتید حتما سری به داروخانه آنلاین داروتامین بزنید.

ارسال نظر