ملیتاید: راهنمای کاهش وزن با آمپول لاغری ملیتاید

ملیتاید (Melitide)، نام تجاری داروی لیراگلوتاید (Liraglutide) است که برای کاهش قند خون و کمک به کاهش وزن در بزرگسالان و کودکان خاصی که چاق یا دارای اضافه وزن هستند و شرایط پزشکی مرتبط با اضافه وزن دارند، طراحی شده است. این آمپول می تواند به تنهایی یا در کنار مکمل های کاهش وزن و داروهای لاغری تجویز شود.

هدف این راهنمای جامع ارائه اطلاعات دقیق و کامل در مورد آمپول ملیتاید، از جمله موارد استفاده، فواید، عوارض جانبی، نحوه مصرف و سایر جزئیات مربوطه است تا به افراد کمک کند تا اطلاعات کاملی از لیراگلوتاید داشته باشند

آمپول ملیتاید چیست؟

ملیتاید حاوی لیراگلوتاید می‌باشد که یک آنالوگ پپتید شماره ۱ گلوکاگون (GLP-1) است و به عنوان آگونیست گیرنده GLP-1 عمل می‎کند. آمپول ملیتاید (Melitide) از طریق کاهش اشت‌ها و تاخیر در تخلیه‌ی معده باعث کاهش وزن می‌شود.

مکانیسم اثر و نحوه عملکرد آمپول ملیتاید

لیراگلوتاید، مقلد اینکرتین است و در واقع آنالوگ پپتید ۱ گلوکاگون مانند انسانی (GLP-1) است و به عنوان آگونیست گیرنده GLP-1 برای افزایش ترشح انسولین در حضور گلوکز بالا خون عمل می‌کند. این دارو تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد تا گلوکز پس از غذا را کاهش دهد. همچنین ترشح هورمون گلوکاگون را کاهش می‌دهد. حداکثر زمان پلاسما این دارو ۱۱ ساعت و حداکثر غلظت پلاسمایی ۳۵ نانوگرم در میلی لیتر و میانگین غلظت حالت پایدار در ۲۴ ساعت ۱۲۸ نانوگرم در میلی لیتر (در دوز ۱.۸ میلی گرم) است.

موارد استفاده از آمپول ملیتاید

آمپول Melitide برای موارد زیر قابل استفاده است:

1. پایین آوردن قند خون یا گلوکز در کودکان بالای ۱۰ سال و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲

2. پایین آوردن ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی، سکته مغزی و… در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی و عروقی

3. کمک به کاهش وزن و مدیریت وزن و لاغری در افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند و شرایط پزشکی مرتبط با اضافه وزن مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲ و… را دارند

آمپول ملیتاید برای لاغری

ملیتاید برای افرادی که در یکی از دو دسته زیر باشند توسط پزشکان برای لاغری تجویز می‌شود:

افرادی که شاخص توده بدنی یا همانBMI بالای ۳۰ دارند.

افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۲۷ دارند و علاوه بر آن یک اختلال مرتبط با چاقی مثل فشار خون بالا، اختلال چربی خون یا دیابت دارند.

در واقع آمپول ملیتاید یا برندهای مشابه مانند ماسیزا و ویکتوزا و ساکسندا بخشی از یک برنامه طولانی مدت کاهش وزن است که شامل رژیم غذایی کم کالری و افزایش فعالیت بدنی هم می‌شود و برای افزایش تاثیرگذاری این دارو، رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم توصیه می‌گردد

نام‌های تجاری مختلف داروی لیراگلوتاید

داروی لیراگلوتاید در دنیا به‌صورت قلم‌های از پیش پر شده با دو نام تجاری ساکسندا (Saxenda) و ویکتوزا (Victoza) شناخته می‌شود که تا چندی پیش در بازار دارویی ایران نیز موجود بودند، اما امروزه این دارو در ایران با نام‌های تجاری آمپول ملیتاید (Melitide) و ماسیزا (Maciza) و ویکیتاید (Vikitide) تولید می‌شود همه این قلم‌های از پیش پر شده حاوی ۱۸ میلی‌گرم داروی لیراگلوتاید در ۳ میلی‌لیتر هستند.

ملیتایدMelitide

ملیتاید نام تجاری لیراگلوتاید است که در ایران و توسط شرکت سیناژن تولید می‌شود.

ویکتوزا Victoza

ویکتوزا نام تجاری داروی لیراگلوتاید خارجی است و تولید شرکت Novonordisk است. این دارو مشابه با ملیتاید در بیماران مبتلا به دیابت و کاهش وزن در افراد مقاوم به انسولین تجویز می‌شود. این دارو به پانکراس یا لوزالمعده کمک می‌کند تا با بالا رفتن قند در خون یک میزان مشخصی انسولین تولید کند.

ساکسندا Saxenda

ساکسندا هم نام دیگر تجاری داروی لیراگلوتاید است و محصولی از شرکت داروسازی Novonordisk می‌باشد که برای کنترل وزن و کاهش چربی در شکم مصرف می‌شود. با اینکه این دارو حاوی لیراگلوتاید است اما میزان دوز مصرفی این دارو در حدی نیست که مناسب افراد با دیابت نوع ۲ باشد، بنابراین آمپول ساکسندا تنها یک داروی چربی سوز بوده و مناسب درمان دیابت نوع ۲ نیست.

ماسیزا Maciza

نام دیگر تجاری لیراگلوتاید و محصول شرکت داروسازی سیناژن است که خصوصیاتی مشابه ساکسندا دارد

ویکیتاید Vikitide

نام تجاری دیگر داروی لیراگلوتاید و محصول شرکت پویش دارو است و خصوصیاتی مشابه ملیتاید دارد

دوز مصرفی ملیتاید برای لاغری و دیابت نوع ۲

دوز مصرفی ملیتاید بر اساس دلیل تجویز لیراگلوتاید و شرایط فردی می‌تواند متفاوت باشد، پس همواره برای تزریق آمپول ملیتاید مطابق با دستورالعمل پزشک خود عمل کرد.

دوز مصرفی ملیتاید برای لاغری

ابتدا به صورت یکبار در روز و با دوز ۰.۶ میلی‌گرم روزانه آغاز می‌شود، سپس هر هفته با توجه به شرایط بیمار امکان افزایش ۰.۶ میلی‌گرم وجود دارد تا به دوز روزانه ۳ میلی‌گرم برسد

نکته:

اگر پس از ۱۶ هفته مصرف قلم آماده به تزریق ملیتاید وزن بدن به میزان ۴ تا ۵ درصد کاهش نیافته بود، باید مصرف ملیتاید قطع شود

دوز ملیتاید برای دیابت

ابتدا به صورت یکبار در روز و با دوز ۰.۶ میلی‌گرم روزانه شروع می‌شود. در صورت تحمل عوارض پس از یک هفته به دوز ۱.۲ میلی‌گرم روزانه می‌رسد. اگر کنترل قند خون مناسب حاصل نشد، می‌توان دوز دارو را به ۱.۸ میلی‌گرم به‌صورت روزانه رساند.

نحوه تزریق آمپول ملیتاید

آمپول ویکتوزا یا ملیتاید از طریق تزریق زیر جلدی در شکم، ران یا بازو، با چرخاندن محل تزریق برای کاهش خطر ایجاد توده‌های زیر پوستی تجویز می‌شود

قبل از مصرف ملیتاید نحوه مصرف آن را از داخل بروشور مطالعه کنید و از پزشک و دکتر داروساز خود راهنمایی کامل را در یافت نمایید

ابتدا قلم را از یخچال خارج کرده و صبر کنید تا با محیط هم‌دما بشود.

دست‌های خود را قبل از باز کردن درب قلم ملیتاید به‌خوبی بشویید.

قلم را در یک دست خود نگه دارید و با دست دیگر سرپوش قلم را جدا کنید.

بهتر است با پد الکلی دیواره قلم را ضدعفونی نمایید.

یک سرسوزن جدید برداشته و بعد از جدا کردن برچسب آن را روی قلم قرار دهید. سوزن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا در جای خود محکم شود.

سپس درپوش خارجی سوزن را بردارید. این درپوش را برای زمانی که می‌خواهید سوزن را دور بیندازید نگه دارید.

در مرحله بعد با احتیاط درپوش داخلی سوزن را برداشته و آن را دور بیندازید.

قلم را به گونه‌ای نگه دارید که سر سوزن رو به بالا باشد.

در اولین استفاده از هر قلم جدید پیچ تنظیم‌کننده درجه را روی نشانگر بررسی جریان قلم بچرخانید. سپس به‌آرامی به محفظه دارو چند ضربه بزنید تا حباب‌های هوا به‌سمت محل خروج دارو حرکت کنند.

باقی ماندن مقداری حباب کوچک در محفظه دارو مشکلی ندارد.

دکمه آبی را با انگشت شست فشار داده تا عدد صفر در پنجره نمایشگر درجه در مقابل نشانگر قرار بگیرد. در این مرحله باید خروج یک قطره دارو را از انتهای سوزن مشاهده کنید. اگر هیچ قطره‌ای مشاهده نکردید مجدد این کار را تکرار کنید. این کار را حداکثر ۴ بار می‌توانید تکرار کنید. اگر همچنان قطره‌ای خارج نمی‌شود سوزن را تعویض کنید.

پس از اطمینان از سلامت قلم و سوزن، پیچ تنظیم‌کننده را روی مقدار تجویز شده توسط پزشک تنظیم کنید.

سطح مورد نظر برای تزریق را با پد الکلی ضدعفونی کنید.

قلم را در یک دست خود گرفته و با دست دیگر برآمدگی کوچکی در محل تزریق ایجاد کنید.

قلم را به‌صورت عمود در مرکز برآمدگی قرار داده و سوزن را تا انتها وارد پوست کنید. سپس دکمه آبی رنگ را به‌قدری فشار دهید تا عدد صفر مقابل نشانگر در پنجره نمایشگر درجه قرار بگیرد. سپس دکمه را به‌مدت چند ثانیه نگه داشته و بعد آن را از پوست خارج کنید.

بعد از تزریق محل را با پنبه خشک بپوشانید.

خروج مختصری خون یا دارو از محل تزریق نگران‌کننده نیست.

در انتها درپوش خارجی را روی سوزن قرار داده، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و آن را دور بیاندازید.

فراموش نکنید که آمپول ملیتاید را باید در یخچال نگه دارید

 تزریق لیراگلوتاید تقریباً را در زمان معینی در هر روز انجام دهید.

از تزریق کمتر یا بیشتر از دارو پرهیز کنید و آن را طبق آنچه پزشک تجویز کرده است، استفاده نمایدد

نکته مهم:

محل تزریق برای آمپول ملیتاید باید هر روز عوض شود تا از بروز مشکلات ناحیه تزریق جلوگیری شود. به صورت کلی توصیه میشود محل تزریق دارو به صورت ساعت گرد در ناحیه شکم جابجا شود

گاهی افراد از این دارو به‌عنوان انسولین ملیتاید یاد می‌کنند، اما به‌خاطر داشته باشید که این دارو انسولین نیست پس در صورت استفاده از ملیتاید همزمان با انسولین، نباید آن‌ها را در یک سرنگ مخلوط کرد. .

زمان تزریق ملیتاید نسبت به غذا و طول روز تفاوتی ندارد.

عوارض جانبی آمپول ملیتاید

شایع‌ترین عوارض جانبی ملیتاید شامل تهوع، اسهال، استفراغ، کاهش اشتهاء، سوء هاضمه و یبوست می‌باشد

آمپول ماسیزا یا ملیتاید ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله التهاب لوزالمعده، مشکلات کیسه صفرا، افزایش خطر کاهش قند خون، افزایش ضربان قلب، مشکلات کلیوی، واکنش‌های آلرژیک جدی، و افسردگی یا افکار خودکشی ایجاد کند.

در صورتی که ملیتاید را به صورت هم‌زمان با داروی دیگری که پایین آورنده‌ی قند خون است مانند انسولین و یا دارویی از خانواده‌ی سولفونیل اوره مصرف کنید، احتمال پایین آمدن قند خون افزایش می‌یابد. در کودکان ۱۰ سال و بالاتر، با مصرف ملیتاید خطر پایین آمدن قند خون بدون توجه به مصرف هم‌زمان داروهای کاهنده قند خون افزایش می‌یابد. علائم و نشانه‌های قند خون پایین شامل سرگیجه، سبکی سر، تاری دید، اضطراب، تحریک‌پذیری، اختلالات خلق، تعریق، تکلم نامفهوم، گرسنگی، گیجی و یا خواب‌آلودگی، لرز، ضعف، سردرد، طپش قلب و اضطراب است و به طور کلی بسیار خطرناک است

تداخلات دارویی ملیتاید

آمپول ملیتاید یا ساکسندا ممکن است با سایر داروها، به ویژه آن‌هایی که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شوند، تداخل داشته باشد، و برای جلوگیری از تداخلات دارویی احتمالی، مشاوره دارویی با پزشک و داروساز بسیار مهم است.

تداخلات مهم: فلورکینولون‌ها مانند سیپروفلوکساسین و افلوکساسین، هیدروکسی کلروکین و کلروکین، انواع انسولین‌ها

تداخلات متوسط: آتنولول، بیزوپرولول، کاپتوپریل، کارودیلول، هیدروکلروتیازید، ، انالاپریل، فوروزماید، اینداپامید

مصرف آمپول ملیتاید در دوران بارداری و شیردهی

مصرف ملیتاید در دوران بارداری باید قطع شود و به جای آن استفاده از انسولین توصیه می‌شود. اگر بیمار تمایل به باردار شدن دارد یا حاملگی اتفاق می‌افتد، درمان با ویکتوزا یا ملیتاید باید قطع شود.

نکات ایمنی و اقدامات احتیاطی

قلم ملیتاید خود را حتی در صورتی که سوزن آن را تعویض نموده‌اید در اختیار دیگران قرار ندهید، چراکه ممکن است از این طریق عفونتی جدی از دیگران به شما و یا از شما به دیگران انتقال پیدا کند.

میتوان ملیتاید و انسولین را در یک ناحیه تزریق کرد (مثلا در ناحیه شکم) ولی این دو تزریق نباید دقیقا در کنار هم باشد.

درمواردی در افراد دارای اضافه وزن که تحت درمان با آمپول ملیتاید (Melitide) هستند افزایش ضربان قلب در حالت استراحت گزارش شده است اگر این علائم پیوسته و تکرار شونده بود باید به پزشک اطلاع داده شود.

قلم آماده به تزریق ملیتاید برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته شده است و بخشی از یک برنامه مدیریت وزن مداوم است اما اگر فردی پس از ۱۶ هفته مصرف ملیتاید یا ماسیزا حداقل ۴ درصد از وزن بدن خود را از دست نداده باشد، پزشک ممکن است درمان را قطع کند.

محل تزریق ساکسندا باید در ناحیه انتخاب شده چرخانده شود تا خطر ایجاد توده‌های زیر پوست به حداقل برسد.

موارد منع مصرف آمپول ملیتاید

در موارد زیر استفاده از قلم ملیتاید یا ماسیزا استفاده ممنوع است یا توصیه نمی‌گردد:

1.در کودکان زیر ۱۰ سال

2. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و کتواسیدوز دیابتی

3. افرادی که نسبت به داروی لیراگلوتاید یا دیگر اجزای سازنده آمپول حساسیت دارند افرادی که خودشان یا در خانواده‌شان سابقه‌ی سرطان مدولاری تیروئید و یا سندرم نوع ۲ نئوپلازی متعدد غدد درون‌ریز دارند.

در چه مواردی باید قبل از مصرف ملیتاید با پزشک خود مشورت نمایید؟

افرادی که سابقه بیماری‌های پانکراس، کلیوی و یا کبدی دارند.

افرای که مشکلات گوارشی یا مشکلات شدید معده مانند تخلیه کند معده (گاستروپارزی) و یا مشکل در هضم غذا دارند.

افراد باردار و شیرده و کسانی که قصد بارداری دارند

قبل از استفاده از ملیتاید پزشک یا دکتر داروساز خود را از کلیه داروهایی که استفاده می‌کنید، از جمله داروهای نسخه‌ای یا غیر نسخه‌ای، ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و یا داروهای دیگر از دسته‌های دارویی ضد دیابت مانند انسولین و متفورمین و… مطلع سازید تا تداخل دارویی آن بررسی شود

نحوه نگهداری آمپول ملیتاید

قلم ملیتاید را در یخچال و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری کنید و آن را دور از نور خورشید و گرمای زیاد و همچنین دسترس کودکان نگهداری کنید

از یخ‌زدن قلم حاوی دارو جلوگیری کرده و در صورتی که ملیتاید یخ زده باشد، از آن استفاده نکنید.

در صورتی که از دارو استفاده نمی‌کنید، درپوش قلم را روی آن قرار دهید.

بعد از هر بار تزریق، سوزن را از قلم جدا کنید و آن را با احتیاط دور بیندازید و قلم ملیتاید را بدون سوزن نگهداری کنید. این کار باعث کاهش خطر آلودگی، عفونت و نشتی از قلم و در نتیجه اطمینان یافتن از دقت دوز ملیتاید می‌شود.

سوالات متداول

چه مقدار کاهش وزن با مصرف آمپول ملیتاید (Melitide) رخ می‌دهد؟

میزان کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است و پاسخ افراد مختلف به آمپول ملیتاید یکسان نیست. افرادی که از آمپول ملیتاید برای کاهش وزن استفاده می‌کنند بعد از ۱۶ هفته پس از مصرف، حداقل باید ۴ درصد از وزن اولیه خود را از دست بدهند و اگر در فرد حداقل ۴ درصد وزن اولیه، کاهش وزن رخ نداده بود باید مصرف دارو قطع شود.

هنگام استفاده از ملیتاید چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

توصیه میشود که یک رژیم غذایی سالم و هدفمند برای کاهش وزن و قند خون استفاده شود

اگر یک نوبت از آمپول ملیتاید را فراموش کردم چه باید بکنم؟

به محض یادآوری دوز فراموش شده را تزریق کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است و زمان کمی تا دوز بعدی باقی مانده باشد، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید و برنامه مصرف منظم طبق روال قبل باید رعایت شود و نباید دور بعدی دوبرابر شود.

اگر بیش از ۳ روز از آخرین دوز تزریق شده گذشته باشد، باید درمان را رها کرد و با پزشک در مورد نحوه شروع مجدد درمان مشورت شود.

آیا آمپول ملیتاید جایگزین مناسبی برای آمپول ساکسندا یا ویکتوزا است؟

بله؛ این سه آمپول از نظر داشتن لیراگلوتاید مشابه هم هستند و در اکثر موارد می‌توانند جایگزین یکدیگر باشند.

زمان مصرف آمپول ملیتاید چه موقع از روز است؟

ساعت مصرف آمپول ملیتاید تفاوتی ندارد اما عموما مصرف آمپول ملیتاید بعد از صبحانه توصیه میشود تا اثرات ضد اشتهایی آن تاثیر بیشتری داشته باشد

در صورت حساسیت به آمپول ملیتاید چکار باید کرد؟

اگر حساسیت شما با داروی آنتی هیستامین کنترل نشد؛ بهتر است مصرف آمپول ملیتاید را متوقف کنید و اگر حساسیت شما شدید است حتما به دکتر مراجعه فرمایید.

آیا آمپول ملیتاید و ماسیزا با هم تفاوت دارند؟

آمپول ملیتاید مانند ویکتوزا هم برای درمان چاقی و هم برای درمان دیابت نوع ۲ تاییدیه دارد و ماسیزا مانند ساکسندا فقط برای درمان چاقی مزمن.

هر دوی این آمپول‌ها حاوی مقدار یکسان لیراگلوتاید هستند اما تفاوت این است که قلم ملیتاید در هر بار تزریق حداکثر ۱.۸ میلی‌گرم دارو می‌تواند تزریق کند که مناسب درمان دیابت نوع ۲ است. اما در درمان چاقی مزمن ممکن است دوزهای بالاتری نیاز باشد که در این موارد قلم ماسیزا مناسب است. آمپول ماسیزا در هر بار تزریق می‌تواند حداکثر ۳ میلی‌گرم دارو را تزریق کند.

آیا مصرف الکل با ملیتاید تداخل دارد؟

در بیشتر موارد، پاسخ یک بله بسیار محتاطانه است. با این حال، به کسانی که ملیتاید مصرف می‌کنند معمولاً توصیه می‌شود مصرف الکل خود را محدود کنند. اگر دیابت دارید و ملیتاید مصرف می‌کنید، باید بیشتر احتیاط کنید. به این دلیل که الکل می‌تواند خطر کاهش سطح گلوکز خون را در افراد دیابتی افزایش دهد.

آمپول ملیتاید چه مدت باید مصرف شود؟

مدت زمانی که آمپول ملیتاید باید مصرف شود بستگی به شرایط فرد دارد و توسط پزشک تعیین می‌شود. برای مدیریت چاقی مزمن، دوز باید به‌طور هفتگی ۰.۶ میلی گرم افزایش یابد تا زمانی که به دوز هدف ۳ میلی‌گرم در روز برسد. بیمارانی که قادر به تحمل دوز ۳ میلی‌گرمی نیستند، باید درمان را متوقف کنند، همچنین بیمارانی که پس از چهار ماه ۴ درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست نمی‌دهند. بنابراین، مدت زمان درمان با آمپول ملیتاید بر اساس پاسخ فرد، وضعیت تحت درمان و اهداف ویژه مدیریت وزن متفاوت است. پیروی از دوز و مدت زمان تجویز شده طبق دستور پزشک اهمیت دارد.

چه آمپولی برای لاغری مناسب است؟

به‌طور کلی استفاده از داروهای تزریقی برای لاغری و کاهش وزن جزو گزینه‌های درمانی اولیه نیست. با این حال داروهایی وجود دارند که به این منظور ممکن است با صلاح‌دید پزشک استفاده شوند که مورد توجه‌ترین آن داروی لیراگلوتاید با نام تجاری ملیتاید یا ساکسندا یا ویکتوزا است. از این دسته دارویی، داروهای مشابه و جدیدتری نیز وجود دارند که اخیرا برای اهداف کاهش وزن مورد تایید و توجه قرار گرفته‌اند اما در حال حاضر این داروها در ایران قابل دسترس نیستند. از جمله این داروها می‌توان به سماگلوتاید (با نام تجاری اوزمپیک) و تیرزپاتاید (با نام تجاری مونجارو) اشاره کرد

آمپول ملیتاید چند کیلو لاغر میکند؟

عوامل متفاوتی بر اثرگذاری یک دارو در بدن تاثیر می‌گذارند. به‌طور معمول می‌توان انتظار داشت که با مصرف آمپول ملیتاید پس از ۱۶ هفته، حداقل وزن افراد به‌طور متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش پیدا کند.

نحوه خرید آمپول ملیتاید به چه صورت است؟

پس از دریافت نسخه از پزشک، به همراه نسخه به داروخانه شبانه روزی دکتر گیتی نورد یا سایر داروخانه‌های معتبر و شبانه روزی مراجعه نمایید و دارو را به همراه کیسه یخ از داروخانه دریافت نمایید. برای اطلاع ازشماره تماس و آدرس داروخانه شبانه روزی دکتر گیتی نورد به قسمت درباره ما و تماس با ما مراجعه نمایید

ارسال نظر
Farhad Sharifi - 3 ماه پیش
برای خرید ملیتاید یا خرید ویکتوزا باید نسخه داشته باشیم؟
دکتر امیرحسین گیتی نورد - 3 ماه پیش
بله برای خرید آمپول های لاغری ملیتیاد و ویکیتاید ، حتما نیازمند نسخه و ثبت در سامانه تیتک می باشد