کلاژن و نقش آن در بدن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است. جزء اصلی بافت های همبند است که چندین قسمت بدن از جمله تاندون ها، رباط ها، پوست و ماهیچه ها را تشکیل می دهد.

کلاژن عملکردهای مهم بسیاری دارد، از جمله ایجاد ساختار پوست و تقویت استخوان‌ها.

در سال های اخیر، مکمل های کلاژن محبوب شده اند. بیشتر آنها هیدرولیز می شوند، به این معنی که کلاژن تجزیه شده است و جذب آن را برای شما آسان تر می کند.

مزیت های کلاژن:

1.می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد

در تقویت پوست نقش دارد، بعلاوه ممکن است خاصیت ارتجاعی و آبرسانی داشته باشد. با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند که منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

با این حال، چندین مطالعه نشان داده‌اند که پپتیدهای کلاژن یا مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است با کاهش چین و چروک و خشکی به کند کردن پیری پوست شما کمک کنند

در یک مطالعه انجام گرفته شده نشان داد زنانی که روزانه یک نوشیدنی مخلوط با مکمل کلاژن را به مدت 12 هفته می نوشیدند، در مقایسه با گروه کنترل، رطوبت پوست را افزایش داده و عمق چین و چروک را کاهش دادند.

2.به تسکین درد مفاصل کمک می کند

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما کمک می کند، بافت لاستیکی مانندی است که از مفاصل شما محافظت می کند.

همانطور که میزان کلاژن بدن شما با افزایش سن کاهش می یابد، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصلی مانند استئوآرتریت افزایش می یابد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به بهبود علائم آرتروز و کاهش درد مفاصل به طور کلی کمک کند .

محققان این نظریه را مطرح کرده اند که کلاژن مکمل ممکن است در غضروف انباشته شود و بافت های شما را برای ساخت کلاژن تحریک کند.

3.می تواند از تحلیل استخوان جلوگیری کند

استخوان های شما بیشتر از کلاژن ساخته شده اند که به آنها ساختار می دهد و به قوی نگه داشتن آنها کمک می کند .

همانطور که کلاژن در بدن شما با افزایش سن کاهش می یابد، توده استخوانی نیز کاهش می یابد. این ممکن است منجر به شرایطی مانند پوکی استخوان شود که با تراکم استخوان کم مشخص می شود و با خطر بالاتر شکستگی استخوان مرتبط است . در یک مطالعه، زنان به مدت 12 ماه روزانه یا یک مکمل کلسیم همراه با 5 گرم کلاژن یا یک مکمل کلسیم و بدون کلاژن مصرف کردند. در پایان مطالعه، زنانی که مکمل کلسیم و کلاژن مصرف می‌کردند نسبت به زنانی که فقط کلسیم مصرف می‌کردند، سطح پروتئین‌های خونی که باعث تجزیه استخوان می‌شوند به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر بودند.

4.می تواند توده عضلانی را افزایش دهد

بین 1 تا 10 درصد بافت ماهیچه ای از کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین برای قوی نگه داشتن عضلات و عملکرد مناسب ضروری است. در یک مطالعه، 27 مرد ضعیف به مدت 12 هفته روزانه 15 گرم کلاژن مصرف کردند. در مقایسه با مردانی که ورزش می کردند اما کلاژن مصرف نمی کردند، به طور قابل توجهی توده عضلانی و قدرت بیشتری به دست آوردند .

5.سلامت قلب را ارتقا می دهد

محققان این نظریه را مطرح کرده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر بیماری های مرتبط با قلب کمک کند. کلاژن ساختاری را برای شریان‌های شما فراهم می‌کند که رگ‌های خونی هستند که خون را از قلب به بقیه بدن می‌برند. بدون کلاژن کافی، شریان ها ممکن است ضعیف و شکننده شوند.

در یک مطالعه، 31 بزرگسال سالم روزانه 16 گرم کلاژن به مدت 6 ماه مصرف کردند. در پایان، آنها کاهش قابل توجهی را در اندازه گیری سفتی شریان در مقایسه با قبل از شروع مصرف مکمل تجربه کردند.

6.سایر فواید سلامتی

مو و ناخن: مصرف کلاژن ممکن است با جلوگیری از شکنندگی، استحکام ناخن های شما را افزایش دهد. علاوه بر این، ممکن است مو و ناخن های شما را تحریک کند تا بلندتر شوند

سلامت روده : اگرچه هیچ شواهد علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد، برخی از پزشکان بهداشت استفاده از مکمل‌های کلاژن را برای درمان نفوذپذیری روده یا سندرم روده نشتی ترویج می‌کنند.

سلامت مغز:ئ هیچ مطالعه ای نقش مکمل های کلاژن را در سلامت مغز بررسی نکرده است. با این حال، برخی افراد ادعا می کنند که خلق و خو را بهبود می بخشند و علائم اضطراب را کاهش می دهند.

کاهش وزن: برخی بر این باورند که مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است باعث کاهش وزن و متابولیسم سریع‌تر شود

غذاهای حاوی کلاژن

کلاژن در بافت همبند حیوانات یافت می شود. بنابراین، غذاهایی مانند پوست مرغ، پوست خوک، گوشت گاو و ماهی منابع کلاژن هستند

غذاهای حاوی ژلاتین مانند آب استخوان نیز کلاژن تولید می کنند. ژلاتین یک ماده پروتئینی است که پس از پخته شدن از کلاژن به دست می آید.

ارسال نظر
سیاوش زادرفیع - 1 سال پیش
بسیار عالی
دکتر امیرحسین گیتی نورد - 1 سال پیش
میتونید مطالب بیشتر رو هم در وبلاگ بخونید