خواص لبو و فواید مصرف آن در زمستان

لبو منبع غنی از مواد مغذی، فیبر و بسیاری از ترکیبات گیاهی‌ست. از خواص لبو برای سلامت بدن می‌توان به بهبود سلامت قلب، توانایی کاهش فشار خون و افزایش ظرفیت ورزش اشاره کرد. از لبو با اسم‌های متفاوتی مثل چغندر قرمز یا چغندر باغی هم نام می‌برند. نیترات‌های معدنی در لبو فراوان است و به‌همین‌خاطر باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی می شود. با در نظرگرفتن این موارد، خواص لبو در زمستان و ماه‌های سرد سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در زمستان شما به غذاهایی با انرژی کافی نیاز دارید که سیستم ایمنی شما را هم تقویت کنند. لبو همان گیاه شگفت‌انگیزی است که تمام این کارها را انجام می‌دهد. لبو را به شکل‌های خام، پخته و ترشی می‌توانید مصرف کنید. حتی برگ‌های این گیاه پرخاصیت قابل مصرف هستند. این مقاله از وبلاگ داروتامین هرچه باید در مورد خواص لبو بدانید، به شما می‌گوید.

خواص لبو برای سلامتی

لبو و آب لبو خواص بسیاری برای سلامتی دارند. اگر به دنبال بهبود عملکرد ورزشی خود هستید یا به سلامت قلب خود اهمیت می‌دهید، این گیاه فوق‌العاده را در سبد غذایی خود بگذارید. در ادامه با جزییات بیشتر به خواص لبو می‌پردازیم.

خواص لبو برای زنان

مصرف لبو به‌ویژه برای زنان فواید زیادی دارد. سلامت هورمونی را بهبود می‌دهد، به کاهش وزن سرعت می‌دهد و به درخشش پوست کمک می‌کند. بعد از مصرف لبو هورمون‌های تولید مثل زنان افزایش می‌یابد؛ در نتیجه باعث بهبود باروری در زنان می‌شود. همچنین اکسید نیتریک موجود در لبو رگ‌های خونی را منبسط می‌کند و باعث رسیدن آسان‌تر خون به رحم می‌شود. جریان خون خوب به یک بارداری سالم کمک می‌کند.

از دیگر خواص لبو برای زنان، تسکین درد‌های چرخه‌ قاعدگی است. درد‌هایی مثل نفخ، نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری، جوش‌های آکنه، سردرد، خستگی و افزایش وزن که قبل یا در طول عادت ماهانه اتفاق می‌افتند. مصرف لبو این علائم را تسکین می‌دهد تا عادت ماهانه را راحت‌تر بگذرانید. آهن موجود در لبو به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز بیشتری بسازد. زنان در طول چرخه قاعدگی خون زیادی از دست می‌دهند و به‌همین‌خاطر به آهن اضافی نیاز دارند تا دچار کم‌خونی نشوند.

خواص لبو برای لاغری

لبو غذای مغذی و کم‌کالری است. مصرف روزانه لبو باعث کاهش وزن و درصد چربی بدن می‌شود. یکی از دلایلی که ممکن است لبو به کاهش وزن کمک کند محتوای فیبر بالا و کالری کم آن است. فیبر سرعت هضم را کاهش می‌دهد و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. این موضوع وسوسه خوردن بین وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود به رژیم غذایی خود پایبند باشید. از دیگر خواص لبو برای لاغری، وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتالین است. اثرات ضدالتهابی آن‌ها به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کنند. همچنین مصرف لبو عملکرد فیزیکی و استقامت را بهبود می‌بخشد و باعث بهبود تحمل ورزش می‌شود.

خواص آب لبو

خواص لبو برای مردان

اختلال نعوظ یکی از مشکلات رایج بین مردان است که به‌دلایل مختلف بیولوژیکی و محیطی رخ می‌دهد. یکی از دلایل این اختلال آسیب ناشی از فشار خون بالا است که جریان خون به آلت تناسلی را کاهش می‌دهد. نیتریک اکسید که در چغندر به مقدار فراوانی یافت می‌شود، به‌عنوان گشادکننده عروق عمل می‌کند و جریان خون منظم را برای حفظ نعوض آلت تناسلی افزایش می‌دهد.

خواص لبو برای مردان محدود به این مورد نمی‌شود و می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی در مردان هم کمک کند. مصرف منظم لبوی تازه، چه به‌صورت آب‌میوه و چه به‌صورت مکمل، مقدار نیتریک اکسید در جریان خون را افزایش می‌دهد. درنتیجه، عملکرد ریه بهتر می‌شود، انقباض عضلانی تقویت می‌شود و در نهایت عملکرد ورزشی بهبود می‌یابد.

خواص لبو برای پروستات

سطوح بالای نیتریک اکسید می‌تواند مکانیسم محافظتی در برابر برخی تومور‌های سرطانی داشته باشد. تحقیقات در مورد سرطان پروستات نشان داده‌اند که نیتریک اکسید بر پیشرفت تومور تاثیر می‌گذارد. همچنین، مصرف لبو باعث توقف مواد سرطان‌زا می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در لبو مانند بتانین خواص ضدسرطانی دارند و می‌توانند در درمان یا کاهش رشد سلول‌های سرطانی پروستات موثر باشند.

خواص لبو برای کبد

آب لبو از گذشته‌ها به‌عنوان دارویی برای فعال‌کردن آنزیم‌های کبدی و افزایش صفرا استفاده می‌شود و به عملکرد سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. مواد موجود در لبو مانند بتالین، التهاب را کاهش می‌دهند، با استرس اکسیداتیو مقابله می‌کنند و خطر آسیب کبدی را کاهش می‌دهند. ‌می‌توانید آب لبو را با زنجبیل، هویج و سیب سبز ترکیب کنید و به‌عنوان یک نوشیدنی صبح‌گاهی نشاط‌آور میل کنید.

خواص لبو برای سرماخوردگی

زمانی که سرما می‌خورید استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. به جای آن می‌توانید از گزینه‌های طبیعی‌تری مانند آب لبو استفاده کنید. لبو می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد. نیتریک اسیدی که در لبو وجود دارد باعث افزایش خواص لبو می‌شود. نیتریک اکسید یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زای سرماخوردگی است.

خواص لبو خشک‌ شده

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لبو خشک برای سلامت قلب مفید هستند و به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته کمک می‌کنند. منگنز موجود در لبوی خشک‌شده برای تشکیل استخوان و عملکرد مغز مفید است. نیترات موجود در آن جریان خون در مغز را افزایش می‌دهد. خواص ضد التهابی و سلامت کبد از دیگر خواص لبو هستند. شما می‌توانید لبوی خشک‌شده را به‌راحتی در خانه با استفاده از دستگاه ‌آب‌گیری یا فر تهیه کنید. استفاده از این میان‌وعده خوشمزه به‌جای تنقلات مضر توصیه می‌شود.

خواص لبو خشک شده

فواید مصرف لبو در زمستان

لبو غذای فوق‌العاده سرشار از ارزش غذایی است. ویتامین سی، فولات، پتاسیم، فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در لبو وجود دارند. لبو به تصفیه خون و تحریک جریان خون کمک می‌کند. همچنین شما را در ماه‌های سرد زمستان، سالم و گرم نگه می‌دارد. اگر هنوز آشپزخانه خود را با لبو پر نکرده‌اید، وقت آن است که این کار را انجام دهید. در ادامه فواید سلامتی خوردن لبو در زمستان را بررسی می‌کنیم.

  • سم‌زدایی بدن: یکی از موثرترین نوشیدنی‌های سم‌زدایی، آب لبو است که سلول‌های کبد شما را تحریک کرده و سموم را از بدن شما دفع می‌کند. گلایسین بتائین و متیونین موجود در آب لبو مانع از تجمع اسیدهای چرب در بدن می‌شود.
  • رشد مو: اگر مشکل ریزش مو دارید، وقت آن است که لبو را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. آب لبو منبع غنی پتاسیم است و می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. چراکه کمبود پتاسیم معمولا با ریزش مو مرتبط است.
  • سلامت قلب: آب لبو باعث کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب می‌شود. فشار خون ناشی از انقباض رگ‌های خونی است، در نتیجه قلب سخت‌تر کار می‌کند که باعث تسریع روند سایش و پارگی رگ‌ها می‌شود. آب لبو حاوی نیترات است که با گشاد کردن عروق به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: در فصل زمستان موارد ابتلا به کرونا، آنفولانزا و انواع ویروس‌ها افزایش می‌یابد. لبو سرشار از بتائین، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
  • کاهش لکهها و رنگدانهها: آب لبو سرشار از ویتامین ‌C است، ظاهر لک و رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد و رنگ پوست شما را یک‌دست می‌کند.

خواص لبو برای قلب

روزهای سرد سال را با گرمای لبو، گرم کنید

لبو یکی از منابع غنی از مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌ها است. اگر در زمستان دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده‌اید می‌توانید از آن برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده کنید. همچنین خواص لبو برای سلامت قلب، کبد، پروستات، لاغری و بیماری‌های مختلف توصیه شده است. لبو را به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم به شکل‌های پخته، خام و ترشی می‌توانید در برنامه روزانه غذایی خود جای دهید.

ارسال نظر