مکمل کم خونی کودکان؛ چه کودکانی به مصرف مکمل کم‌خونی نیاز دارند؟

کم‌خونی کودکان مشکلی‌ست که ممکن است هر کودکی با آن مواجه شود. به‌عنوان والدین، ممکن است در سنین رشد نگران سلامتی کودکتان باشید و سعی ‌کنید به‌صورت مکرر وضعیت کودکتان را بررسی کنید. اگر فرزندتان دچار کم‌خونی شده است، درمان کم‌خونی کودکتان بسیار مهم است و باید هر چه سریع‌تر به‌دنبال راه‌حل باشید.

کودک شما برای رشد و سلامتی به منابع پروتئین و آهن نیاز دارد. برخی‌اوقات بسیاری از کودکان از خوردن غذاهای سالم خودداری می‌کنند. در این وضعیت شما می‌توانید از مکمل‌ کم خونی کودکان استفاده کنید. در این مقاله از وبلاگ داروتامین به معرفی این مکمل‌های کم خونی می‌پردازیم.

کم خونی در کودکان چیست؟

کم خونی

کم خونی در کودکان وضعیتی‌ست که سطح هموگلوبین در بدن کودک کمتر از حد طبیعی باشد. هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن از ریه‌ها به باقی اعضای بدن است؛ بنابراین، کمبود آن می‌تواند بر عملکرد عادی بدن تأثیر بگذارد.

شایع‌ترین علل کم‌خونی در کودکان، کمبود مواد مغذی در بدن و آهن است. حد طبیعی سطح هموگلوبین در خون یک کودک زیر 6 سال 125 الی 135 گرم و آخرین حد مجاز 110 گرم است. کودکانی که در اثر حاملگی‌های زودرس یا چندقلو متولد می‌شوند، بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند.

همچنین، پزشکان باور دارند، کودکانی که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، دچار کم‌خونی می‌شوند. بیشترین میزان بروز کم خونی در کودکان زیر 3 سال مشاهده می‌شود که به دلیل رشد ناکافی اندام‌های‌خون سازی بدن اتفاق می‌افتد.

میزان مصرف قرص آهن برای کودکان

اولین قدم برای جبران کم خونی کودکان، آگاهی از میزان مصرف قرص آهن برای کودکان است. بسیار مهم است بدانید که در هر سنی کودکتان به چه مقدار از آهن نیاز دارد. جدول زیر راهنمای کوچکی‌ست تا از میزان مصرف آهن آگاه شوید.

قرص آهن برای کودکان 4 ساله

10 میلی‌گرم در روز

قرص آهن برای کودکان 6 ساله

10 میلی‌گرم در روز

قرص آهن برای کودکان 7 ساله

10 میلی‌گرم در روز

قرص آهن برای کودکان 8 ساله

10 میلی‌گرم در روز

قرص آهن برای کودکان 8 ساله

10 میلی‌‌گرم در روز

قرص آهن برای کودکان 10 ساله

8 میلی‌گرم در روز

قرص آهن برای 14 تا 18 ساله‌ (دختران)

15 میلی‌گرم در روز

قرص آهن برای 14 تا 18 ساله‌ (پسران)

11 میلی‌گرم در روز

علائم کم‌خونی در کودکان

مانند هر بیماری دیگری، کم خونی در کودکان نیز علائم خاص و ویژه‌ای دارد. به عنوان والدین اگر با هر کدام از علائمی که در ادامه معرفی شده است مواجه شدید، برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید. علاوه‌بر این، از خوراکی‌های حاوی ویتامین و آهن هم کمک بگیرید.

  • زردی پوست و چشم؛
  • ادرار تیره‌رنگ؛ (ممکن است در همه دیده نشود)
  • گونه و لب بی‌رنگ؛
  • سفید و کم‌رنگ شدن ناخن‌ها؛
  • احساس سوزش در برخی از قسمت‌های بدن؛
  • ضعف و خستگی مداوم؛
  • خوابیدن زیاد و احساس خواب آلودگی؛

علائم کم‌خونی در کودکان؛ خواب‌آلودگی

علائم کم خونی شدید در کودکان

تغذیه ناسالم و ناکافی یا حتی وجود مشکلاتی در سیستم خون‌سازی بدن کودکان، می‌توانند باعث کم‌خونی شوند. علاوه‌بر علائمی که بیان شد، در صورت تشدید این عارضه، ممکن است علائم زیر را مشاهده کنید.

  • تنگی نفس؛
  • افزایش ضربان قلب؛
  • تورم دست و پا؛
  • سردرد یا سرگیجه؛
  • سندرم پای بی‌قرار؛
  • زخم یا تورم زبان؛
  • بزرگ‌شدن طحال یا کبد؛
  • کندی رشد؛
  • تاخیر در بهبود زخم.

علائم کم‌خونی در کودکان؛ سردرد

دلایل کم خونی در کودکان

ممکن است برخی از دلایل باعث شوند کودکتان بیشتر در معرض کم‌خونی قرار بگیرد. دانستن این موارد باعث می‌شود از این موارد دوری کنید یا به فکر درمان این مشکلات باشید. در ادامه به مواردی که باعث کم خونی می‌شوند، اشاره کرده‌ایم.

عدم تولید گلبول‌های قرمز کافی

کمبود رژیم غذایی می‌تواند یکی از دلایل کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان باشد. اگر کودکان آهن یا مواد مغذی لازم برای ساخت گلبول‌های قرمز خون کافی نداشته باشند، ممکن است این اتفاق بیفتد.

تخریب بسیاری از گلبول‌های قرمز خون

تخریب گلبول‌های قرمز به معنای آسیب‌رساندن و تجزیه غیرطبیعی گلبول‌های قرمز خون است. گلبول‌های قرمز، سلول‌هایی هستند که نقش حمل اکسیژن از ریه‌ها به سایر اندام‌ها را در بدن بر عهده دارند. در شرایط طبیعی، گلبول‌های قرمز با عمر معینی در بدن باقی می‌مانند و پس از آن به صورت طبیعی تجزیه و نابود می‌شوند.

مصرف زیاد شیر گاو

مصرف زیاد شیر گاو؛ علت کم‌خونی در کودکان

معمولا به همه کودکان توصیه می‌کنند برای رشد استخوان‌ها شیر گاو مصرف کنند؛ اما جالب است بدانید، مصرف زیاد شیر گاو باعث کم خونی می‌شود. کودکان باید با یک رژیم غذایی متعادل شیر گاو را مصرف کنند.

از دست‌دادن گلبول‌های قرمز خون

وقتی کودک شما به دلایلی مانند مدفوع یا بر اثر آسیب‌دیدگی و زخم خون از دست می‌دهد، تعداد زیادی از گلبول‌های قرمز را هم از دست می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود فرزند دلبندتان دچار کم‌خونی شود.

مصرف برخی از دارو‌ها

ممکن است کودکتان به‌خاطر بیماری یا سلامتی مجبور به مصرف برخی از قرص‌ها و داروهایی باشد که باعث کم‌خونی می‌شوند. این داروها ممکن است به طور ناخواسته و در طی عوارض دارویی باعث کمبود آهن و کمبود خون شوند. اگر کودکتان هم کم‌خون است و هم داروی خاصی مصرف می‌کند، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

معرفی بهترین شربت آهن برای کودکان

شربت و قرص‌های آهن زیادی برای درمان کم‌خونی وجود دارند. انتخاب میان این داروها برای درمان کم‌‌خونی کار ساده‌ای نیست. در ادامه، با معرفی تعدادی از داروهای مکمل، انتخاب را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم. با این حال، مراجعه به پزشک و مشورت با او برای مصرف هر دارویی در اولویت قرار دارد.

شربت فروگلوبین ب12 ویتابیوتیکس

Vitabiotics Feroglobin B12 Syrup

اگر به دنبال یک شربت خانوادگی هستید که همه اعضای خانواده بتوانند به صورت کاملا هماهنگ و مشترک مصرف کنند، شربت فروگلوبین انتخاب مناسبی‌ست. کودکان همواره علاقه‌مند به انجام کارهایی هستند که بزرگ‌ترها انجام می‌دهند.

اگر کودک شما علاقه‌ای به مصرف شربت آهن ندارد، می‌توانید خودتان نیز از این شربت استفاده کنید تا شوق مصرف در کودک دوبرابر شود. این شربت دارای مواد مغذی مانند فولات، زینک، انواع مواد معدنی و صد البته حاوی آهن هم است.

این شربت، آهن و ویتامین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. شما می‌توانید با خیال راحت کودکتان را به مصرف این شربت تشویق کنید. همچنین، مصرف این شربت باعث تولید هموگلوبین برای تولید آهن خواهد شد.

شربت آهن سندروس

SandRous Iron Syrup

سندروس از جمله شربت‌های معروف برای درمان کم‌خونی کودکان و بزرگسالان است. این محصول می‌تواند نقش پررنگی در افزایش آهن بدن کودکان داشته باشد. آن‌چه که این شربت را با بقیه شربت‌های موجود متمایز می‌کند، تامین ویتامین‎‌های گروه B در کنار تامین آهن مورد نیاز بدن است.

شربت آهن سندروس بالاترین میزان جذب آهن برای بدن را دارد. شربت آهن سندروس برای کودکان بالای 2 سال و بزرگسالان مناسب است. اگر کودک کوچک‌تر از 2 سال دارید، نباید از این شربت برای درمان کم‌خونی او استفاده کنید. این شربت علاوه‌بر تامین آهن مورد نیاز، حاوی ویتامین C و Bکمپلکس برای تقویت بدن است.

قطره آهن لیپوزومال پرودرال پروتکل نوتراسوتیکال

Pro Deral Liposomal Iron Drop Protocol Nutraceutical

اگر کودک شما 24 ماهه تا 4 سال است، بهترین انتخاب می‌تواند قطره آهن لیپورومال پروتکل نوتراسوتیکال باشد. این قطره استعداد خاصی در تامین مواد مغذی برای حفظ سلامت و رشد دارد. می‌توانید انتظار تامین آهن مورد نیاز بدن و ویتامین‌های بدن را نیز داشته باشید.

این قطره عوارض گوارشی ندارد؛ حتی رنگ دندان‌‌ها را تغییر نمی‌دهد. قطره آهن لیپوزومال قدرت بالایی در جذب آهن دار . اگر کودک شما با کمبود آهن و مشکل جذب آهن مواجه است، این شربت تضمین‌کننده تامین آهن و مواد معدنی برای کودک شماست.

قطره سیدرال گوچه آی ان تی جونیا فارما

Junia Pharma SiderAl Gocce Int Drop

برای همه نوزادانی که کم‌خونی دارند، انتخاب قطره‌ آهن مناسب ممکن است برای والدین بسیار سخت باشد. نوزادان در این مرحله، در سن حساسی قرار دارند. یک انتخاب اشتباه می‌تواند سلامتی کودک شما را به خطر بیندازد.

قطره سیدرال گوچه آی ان تی جونیا از جمله مکمل‌های کم‌خونی برای نوزادان است که سلامتی و تامین آهن مورد نیاز را تضمین می‌کند. این قطره برای کودکان زیر 3 سال و نوزادان نارس مناسب است. اگر برای خرید این قطره مشتاق هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا با پزشک مشورت کنید و سپس از داروخانه شبانه روزی گیتی نورد تهیه کنید.

کم‌خونی را جدی بگیرید

کودکان ثمره عشق و زندگی پدر و مادر و نسل آینده هر جامعه‌ای هستند. توجه به رشد و سلامتی آن‌ها باید همیشه و در هر شرایطی در اولویت باشد. برای جبران کمبود فقر آهن در کودکان می‌توانید از مکمل‌های کم‌خونی که در این مقاله معرفی شدند، کمک بگیرید.

یک توصیه بسیار جدی برای شمایی که به تازگی متوجه شده‌اید کودکتان دچار کم‌خونی است. لطفا ابتدا به پزشک مراجعه کنید؛ سپس با تغذیه مناسب و سرشار از مواد معدنی و آهن بدن کودکتان را تقویت کنید. در نهایت، اگر قصد خرید مولتی ویتامین و مکمل کم خونی را دارید، به داروخانه آنلاین داروتامین مراجعه کنید و به صفحه مکمل‌های کم خونی کودکان سری بزنید.

ارسال نظر