10+2 روش قطعی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

آیا شما هم به‌دنبال علت پوسیدگی دندان‌ها و روش‌های پیش‌گیری از آن‌ها هستید؟ همانطورکه می‌دانید پوسیدگی دندان‌ یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان است که درصورت بی‌توجهی به آن درد و تخریب دندان‌ها را به‌دنبال دارد. نباید فراموش کنید که پوسیدگی از کودکی تا بزرگسالی همواره در کمین دندان‌های شماست.

تنها زمانی می‌توانید از دندان‌های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنید که علائم و دلایل پوسیدگی و روش‌های جلوگیری از آن‌ها را بدانید. در این مقاله به پوسیدگی دندان‌ها و علائم و روش‌های جلوگیری از آن‌ها از مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشک گرفته تا بهترین روش‌های شست‌و‌شو و محافظت از دندان‌ها می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چطور از دندان‌های خود محافظت کنید تا کمتر دچار پوسیدگی شوید.

علائمی که نشان می‌دهند دندان‌های شما پوسیده شده‌اند

قبل از هرچیز خیلی مهم است که نشانه‌های پوسیدگی دندان‌ها را بشناسید. علائم مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند دندان‌های شما پوسیده شده‌اند و شناخت این علائم کمک می‌کنند به‌موقع به پزشک مراجعه کنید. در ادامه چهار مورد از مهم‌ترین علائم پوسیدگی دندان‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • ایجاد لک یا سوراخ روی دندان‌ها

با شروع بیماری پوسیدگی ممکن است لکه‌هایی روی دندان‌ها مشاهده کنید. درصورت رسیدگی نکردن به دندان‌ها این لکه‌ها بیشتر شده و درنهایت منجر به ایجاد سوراخ یا حفره می‌شوند.

  • درد مداوم روی یک یا چند دندان

به‌طورکلی درد رایج‌ترین علت پوسیدگی دندان و ایجاد حفره و سوراخ در آن‌هاست. گاهی لکه‌ها یا سوراخ‌ها بین دندان‌ها ایجاد می‌شوند و به‌راحتی قابل مشاهده نیستند. اما درهرصورت وجود این مشکلات باعث ایجاد درد مداوم در یک یا چند دندان می‌شود. درد دندان می‌تواند به‌صورت مداوم باشد یا به‌صورت ناگهانی و دراثر خوردن و ضربه ایجاد شود.

  • حساسیت دندان‌ها به گرما و سرما

دندان‌های حساس در بیشتر موارد نشان‌دهنده وجود پوسیدگی هستند. به‌خصوص زمانی‌که این حساسیت با برخورد غذا یا نوشیدنی‌های سرد و گرم تشدید شود.

  • حساسیت دندان‌ها به خوردنی یا نوشیدنی‌های شیرین

اگر مدتی است که احساس می‌کنید نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های شیرین باعث ایجاد درد در دندان‌های شما می‌شوند احتمالا دچار پوسیدگی دندان شده‌اید.

علت پوسیدگی دندان ها

مهم‌ترین عواملی که باعث پوسیدگی دندان‌های شما می‌شوند

پوسیدگی یکی از شایع‌ترین مشکلات دندان‌ها و مهم‌ترین عامل تخریب آن‌هاست. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند و شناخت آن‌ها بسیار مهم است. در ادامه به مهم‌ترین علت پوسیدگی دندان می‌پردازیم؟

  • باکتری‌های دهان گاهی باعث تولید اسیدهایی می‌شوند که به مینای دندان آسیب می‌زند و باعث پوسیدگی می‌شود. معروف‌ترین این باکتری‌ها استرپتوکوکوس موتانس و لاکتوباسیل‌ها هستند.
  • شکر مطلوب‌ترین محیط برای رشد باکتری‌های مضر دهان است. به‌همین دلیل است که مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند.
  • عدم رسیدگی به بهداشت دهان مهم‌ترین علت پوسیدگی دندان است. استفاده از شوینده‌های نامناسب، مسواک‌زدن نادرست، استفاده نکردن از نخ دندان و مواردی از این دست باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود.
  • کمبود برخی ویتامین‌ها مانند کلسیم و فسفر باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود. بنابراین یکی دیگر از علت‌های ایجاد پوسیدگی دندان‌ها رژیم غذایی است.

همچنین مواردی مانند مصرف سیگار و الکل، داشتن پوسیدگی در گذشته و برخی مشکلات دیگر مانند نامنظم بودن دندان‌ها هم عواملی هستند که شما را مستعد پوسیدگی دندان می‌کنند. بنابراین فراموش نکنید که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها به این موارد دقت کنید. ویزیت دوره‌ای توسط دندان‌پزشک و بهبود بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کنند از پوسیدگی جلوگیری کنید.

مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان

بعد از شناختن علائم پوسیدگی دندان‌ها و عواملی که باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند نوبت به بررسی روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان است. روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. در ادامه به متداول‌ترین این روش‌ها می‌پردازیم.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با مسواک‌زدن منظم

مسواک‌زدن منظم و صحیح اولین راه مبارزه با پوسیدگی دندان است. روزانه و بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها و فواصل آن را با دقت تمیز کنید. مسواک‌زدن منظم یک عادت موثر بهداشتی است و فواید زیادی دارد. این عادت باعث حذف باقی‌مانده غذا و باکتری‌های دهان می‌شود و از پوسیدگی دندان‌ها و عفونت‌های دهانی جلوگیری می‌کند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

همچنین مسواک زدن منظم باعث می‌شود لکه‌های سطحی دندان‌ها کم رنگ شده و از بین بروند. از بین بردن آسیب‌های مربوط به لثه و التهاب‌ها، زیبایی دندان‌ها  و جلوگیری از ترسیدگی لثه (پریودنتیت) نیز از دیگر نتایج مثبت مسواک‌زدن است. شاید باور نکنید مسواک‌زدن منظم حتی از شکستگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. دندان‌های سالم‌تر نتیجه ادت به مسواک‌زدن صحیح است.  

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با آب نمک

شاید باور نکنید اما آب نمک یک روش بسیار موثر برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان بدون توجه به علت پوسیدگی دندان است. آب نمک محیط دهان را ضد عفونی می‌کند و پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد. نمک خواص آنتی‌سپتیک دارد و برای درمان پوسیدگی دندان، درد و التهاب بسیار مهم است.

همچنین از بین‌بردن میکروب‌های موجود در دهان، بهبود غشاهای مخاطی، جلوگیری از بیماری‌های لثه و از همه مهمتر کنترل پوسیدگی‌های دندان از فواید مصرف آب نمک است. برای تهیه آب نمک کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و اجازه دهید تا محلول آب نمک سرد شود.

برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی‌‌ها و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی توصیه می‌شود که حداقل سه بار در هفته از آب نمک استفاده کنید. برای تاثیر بیشتر می‌توانید آب نمک را چند ثانیه پای دندان‌ها نگهدارید یا با انگشت روی تک تک دندان‌ها ماساژ دهید. ماساژ دادن دندان‌ها با آب نمک را می‌توانید روز دو بار تکرار کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با فیشور سیلانت

 فیشور سیلانت یک روش عالی برای جلوگیری از پوسیدگی و محافظت از دندان‌هاست. بهترین زمان استفاده از فیشورسیلانت اندکی بعد از رویش دندان‌های اصلی است. با این‌حال  از این روش در بزرگسالانی که دندان‌های آسیاب بدون پوسیدگی دارند هم می‌توان استفاده کرد. در هرصورت فیشورسیلانت کمک می‌کند تا از پوسیدگی دندان‌ها در آینده جلوگیری کنید.

فیشور سیلانت‌ دندان از مواد پلاستیکی محکم تولید می‌شود و یک ماده بسیار مقاوم است. استفاده از این روش برای دهان و دندان مزایای مختلفی دارد. این ماده از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند، از قسمت‌هایی از دندان‌ها که با مسواک و نخ دندان دسترسی به آن راحت نیست محافظت می‌کند و روشی هوشمندانه برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌هاست.

خوشبختانه فیشور سیلانت یک روش ارزان و بدون درد است و درصورت فرسوده شدن قابل تجدید است. بعد از انجام این عمل، بهتر است از خوردن خوراکی‌هایی سفت جلوگیری کنید. همچنین فراموش نکنید که فیشور سیلانت جایگزین بهداشت دهان و دندان نیست بنابراین بعد از استفاده از این روش همچنان بهداشت دهان و دندان خود  را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که دوام این روش بین دو تا پنج سال است و بهتر است بعد از آن تجدید شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با نخ دندان

یکی از روش‌های موثر علت پوسیدگی دندان  استفاده از نخ دندان است. نخ دندان از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی و بهبود بهداشت دهان و دندان است.  اولین تاثیر مثبت استفاده روزانه و منظم از نخ دندان جلوگیری از پوسیدگی و کنترل پوسیدگی دندان‌هاست.

فراموش نکنید که مسواک‌زدن سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند. برای حف باقی‌مانده‌های غذا از بین دندان‌ها، جلوگیری از تشکیل پلاک و سنک دندان، جلوگیری از رشد باکتری‌های دهانی که مهم‌ترین عامل خرابی و پوسیدگی دندان‌هاست به نخ دندان احتیاج دارید. از طرفی وقتی به‌طور منظم از نخ استفاده می‌کنید سلامت لثه‌های خود را تضمین می‌کنید.

با تمیزکردن بین دندان‌ها به کمک نخ دندان نه‌تنها از پوسیدگی دندان‌ها بلکه از آسیب لثه‌ها جلوگیری می‌کنید. به‌علاوه با استفاده منظم از نخ دندان از یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان که پوسیدگی دندان‌های همسایه است نیز جلوگیری خواهید کرد. درنهایت نخ دندان یک عمل بسیار ساده است که زمان زیادی نمی‌برد اما از شما را در برابر شایع‌ترین آسیب‌های دندان‌ها و لثه‌ها مراقبت می‌کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با فلوراید

استفاده از فلوراید یا فلورایدتراپی یکی دیگر از روش‌های موثر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها ست. ترکیبات این ماده معدنی چه به‌صورت قرص خوراکی استفاده شود و چه به‌صورت قرص مکیدنی یا مایع مینای دندان را پوشش داده و استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

فلوراید تراپی درنهایت از پوسیدگی  و تخریب دندان‌ها جلوگیری می‌کند. فواید این ماده برای دندان‌ها به‌قدری است که گاهی فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه می‌کنند تا افراد به‌طور روزانه از این ماده استفاده کنند. از طرفی اکثر خمیردندام‌ها و دهان شویه‌ها حاوی مقادیری فلوراید است تا مانع از پوسیدگی دندان‌ها شود.

دندان‌پزشکان در مواقع لزوم فلوراید را به‌صورت ژل یا لاک بر روی دندان‌ها استفاده می‌کنند تا  دندان‌ها را تقویت و از آن‌ها محافظت کنند. این روش به‌خصوص برای افرادی که بیشتر در معرض تخریب و پوسیدگی دندان هستند بسیار موثر است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با ترک دخانیات

همانطورکه گفتیم دخانیات یک عامل مهم پوسیدگی دندان است. بنابراین ترک مصرف دخانیات یک روش بسیار خوب برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب دندان‌هاست. اغلب مردم نسبت از آثار مخرب مصرف سیگار و قلیان و... برای سلامت دهان و دندان بی‌خبر هستند.

با این‌حال متخصصان دائما تاکید می‌کنند که مصرف دخانیات برای سلامت دهان و دندان و سلامت لثه‌ها بسیار مضر است و باعث بیماری‌های جدی مانند سرطان دهان می‌شود.  بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها بهتر است هرچه سریع‌تر به ترک‌کردن سیگار و قلیان فکر کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با مراجعه منظم به دندانپزشک

یکی از عادات بسیار موثر در پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشک و معاینه دندان‌هاست. فایده این روش تشخیص زودهنگام علائم پوسیدگی و خرابی دندان‌ها و لئه‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌هاست. همچنین این روش به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود عادت مراجعه دوره‌ای و منظم به دندان‌پزشک را جدی بگیرید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با مسواک برقی

استفاده از مسواک‌های موسوم به مسواک برقی یا الکتریکی کمک می‌کند تمام قسمت‌های دندان‌ها را به‌خوبی تمیز کنید. تمیزکردن دندان‌ها به کمک مسواک الکتریکی به ازبین‌بردن پلاک‌های دندان کمک می‌کند. این مسواک‌ها تمیزی بیشتر دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها را فراهم می‌کنند.

بنابراین اگر به‌داشتن دندان‌های سالم و زیبا و جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها فکر می‌کنید مسواک الکتریکی را جایگزین مسواک‌های معمولی کنید. این یک روش مراقبتی مقرون‌به‌صرفه و موثر برای حفظ سلامت و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های شماست.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با رژیم غذایی

آیا رژیم غذایی واقعا به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند؟ باید بدانید که رژیم غذایی تا حدود زیادی به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها از طریق اصلاح رژیم غذایی مصرف شیرینی جات را محدود کنید. مصرف شکلات و شیرینی و همچنین کربوهیدرات و نشاسته‌ها شانس پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهند. این مواد غذایی باعث تشکیل پلاک می‌شوند و شانس تخریب و پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهند.

درمقابل مصرف سبزیجات فیبردار در دهان تولید بزاق می‌کند که خود یک عامل دفاعی بسیار خوب برای لثه و دندان‌هاست. همچنین آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات به استحکام دندان‌ها کمک می‌کند. لبنیات و مواد غذایی حاوی کلسیم، پتاسیم و ویتامین D نیز به سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

به‌طور مثال کلسیم به بدنه دندان می‌چسبد و از آسیب دیدن مینای دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی‌ دندان‌ها و بهبود سلامت لثه‌ها از مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌ها مانند ویتامین D و پروتئین‌ها کمک بگیرید.

همچنین آدامس‌های بدون قند با تولید بزاق  به رفع خشکی دهان و سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند. با محدود کردن مصرف خوردنی‌های حاوی قند، قهوه، چای و خوردنی‌های مضر برای سلامت دهان و دندان از لثه و دندان‌های خود محافظت کنید.   

جلوگیری از پوسیدگی دندان با رعایت بهداشت دهان و دندان

به‌طور کلی بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌ها بسیار مهم است. مسواک‌زدن منظم، استفاده از نخ‌دندان و دهان‌شویه و بهبود رژیم غذایی مواردی هستند که به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کنند.  

جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

شایع‌ترین دلیل پوسیدگی دندان در کودکان مصرف خوراکی‌های دارای قند و شیرینی است. به‌خصوص شکلات و شیرینی جات که به دندان کودکان می‌چسبند و تولید پلاکت می‌کند. پلاکت‌ها باعث پوسیدگی و تخریب دندان می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان از مصرف بیش از حد شیرینی جات چسبنده مانند شکلات‌ها، پاستیل، اسمارتیز و... جلوگیری کنید.

مواد قندی لواشک‌ها و درکل خوراکی‌ها نباید زمان زیادی در دهان باقی بمانند. مسواک زدن منظم و استفاده از فلوراید برای کودکان را فراموش نکنید. این‌ها مواردی هستند که کمک می‌کنند از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها در کودکان جلوگیری کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان

در نهایت علت پوسیدگی دندان را بشناسید و با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله بررسی کردیم از خرابی دندان‌ها جلوگیری کنید. علاوه‌بر این برای سلامت دهان و دندان خود با دندانپزشکان مشورت کنید. دندانپزشک با معاینه وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما بهترین روش‌های درمانی و مراقبتی را به‌شما پیشنهاد می‌دهد. در آخر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید. با رعایت این موارد می‌توانید از پوسیدگی و آسیب‌های دهان و دندان جلوگیری کرده و سلامت و طول عمر آن‌ها را تضمین کنید.

 

پرسش‌های متداول

چگونه می‌توانم بهترین روش‌ محافظت از دهان و دندان را انتخاب کنم؟

مشورت با دندانپزشک بهترین راه انتخاب روش‌های مناسب محافظت از دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی و تخریب دندان‌هاست.

آیا مصرف تنقلات می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ها باشد؟

بله، مصرف تنقلات و خوراکی‌های ناسالم به‌خصوص زمانی‌که ذرات آن‌ها در دهان باقی بماند باعث ایجاد پلاکت و درنهایت پوسیدگی و خرابی دندان‌هاست.

آیا استفاده از مسواک الکتریکی به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند؟

بله این مسواک‌ها فدرت تمیزکنندگی بیشتری دارند و به سلامت و زیبایی دندان‌ها کمک می‌کنند.  

 

ارسال نظر