گرمای هوا چهارشنبه و ۵شنبه را تعطیل کرد

1402-05-10 14:44:07

چهارشنبه و ۵شنبه تعطیل است

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، با ارائه توضیحاتی درباره افزایش شدت تابش اشعه فرابنفش خورشید در روزهای گرم سال گفت:

از سه شنبه 10 مرداد تا روز پنجشنبه شاهد روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور خواهیم بود. این روند تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و ۱۲ مردادماه، اوج افزایش دما خواهد بود، اما از روز جمعه و شنبه رفته‌رفته روند کاهشی دما در اغلب نقاط کشور رخ خواهد داد.

به نقل از ایلنا، سازمان هواشناسی کشور پیش از این هشدارهایی جدی را درباره گرمای کم‌سابقه در نقاط مختلف کشور در مردادماه امسال ارائه کرده بود، اما حالا در پایان دهه اول این ماه، دولت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را در سراسر کشور به علت گرمای شدید هوا تعطیل اعلام کرده است. در روزهای اخیر هم، برخی کارشناسان ، اظهاراتی درباره افزایش شاخص اشعه فرابنفش خورشید بخصوص در شهر تهران بر اثر گرمای هوا مطرح کرده و تاکید داشته‌اند که شاخص این اشعه خطرناک در روزهای به‌شدت گرم از ساعت ۱۰ تا ۱۴ افزایش می‌یابد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران گفت: اشعه فرابنفش طیفی از تابش نور خورشید محسوب می‌شود که برای بدن انسان مضر است. بخش زیادی از این طیف معمولا در بخش استراتوسفر جو توسط لایه ازن جذب می‌شود و مقدار کمی از آن به سطح زمین می‌رسد، اما در تابستان‌ها و در روزهای شدیدا گرم، شدت تابش این اشعه تا حدودی افزایش می‌یابد. این یک اتفاق شایع است و مخصوص این روزهای خاص یا صرفا شهر تهران نیست، بلکه در تمام نقاط جهان در روزهایی که دمای هوا به‌شدت بالا می‌رود، به صورت طبیعی میزان تابش اشعه فرابنفش خورشید نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

وی افزود: با توجه به مضر بودن اشعه فرابنفش خورشید برای بدن انسان، به طور معمول توصیه می‌شود که در روزهای گرم از عینک آفتابی استفاده شود و بدن تا حد امکان در معرض تابش خورشید قرار نگیرد. این مساله به‌ویژه در حوالی ظهر اهمیت دارد، زیرا صبح‌ها و عصرها میزان تابش اشعه فرابنفش کاهش می‌یابد، اما در ساعات اوج تابش نور خورشید یعنی ظهرهنگام بخصوص در فصل و روزهای گرم سال، به صورت عمومی توصیه می‌شود که انسان‌ها در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نداشته باشند.

ایشان تاکید کرد: با توجه به عرض جغرافیایی که ایران در آن قرار گرفته است، معمولا در تمام روزهای تابستان، میزان تابش اشعه فرابنفش خورشید افزایش می‌یابد و هرچقدر دمای هوا بالاتر می‌رود، شدت تابش این اشعه نیز بیشتر می‌شود. البته در برخی کشورها شرایط متفاوت است و میزان تابش فرابنفش خورشید در تابستان‌ها به شکل قابل توجهی بالا می‌رود، اما در ایران روند افزایش شدت تابش این اشعه در طول تابستان‌ها یک روند معمولی است

بازنشر