جلوگیری از شل‌شدن پوست، دغدغه ذهنی 80درصد افراد

1402-08-16 17:03:10

ظاهر شما، معرف شما در اولین برخورد و نگاه است؛ همین‌طور پوست شما تاثیرگذارترین عنصر در ظاهر و صورت شما است. درنتیجه داشتن پوستی زیبا، شاداب و بدون چروک علاوه‌بر افزایش اعتماد‌به‌نفس، می‌تواند کمک کند تا ساده‌تر و دلچسب‌تر با دیگران ارتباط بگیرید.

در برخی موارد ممکن است پوست، آسیب‌هایی را تجربه کند که از زیبایی و کیفیت آن می‌کاهد. یکی از این موارد شل‌شدگی یا افتادگی پوست است که می‌تواند دلایلی از جمله افزایش سن، ورزش سنگین، رژیم غذایی بد و... داشته باشد. قصد داریم شما را به‌گونه‌ای راهنمایی کنیم تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید یا علائم آن را کاهش دهید تا پوستی زیباتر و جوان‌تر داشته باشید.

چه دلایلی برای شل شدن پوست وجود دارد؟

با افزایش سن، کارکرد سلول‌های پوستی کاهش می‌یابد و جایگزینی کلاژن و الاستین پوست، به‌درستی انجام نمی‌شود؛ چراکه سلول‌های پوست مانند قبل قادر به تولید آن‌ها نیستند.

فعالیت بدنی شدید به‌صورت مداوم و کاهش وزن در زمان کم، یکی دیگر از رایج‌ترین عوامل شل‌شدگی پوست است؛ چراکه پوست شما برای انطباق خود با فرم و ابعاد جدید بدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. درنتیجه با کاهش وزن شدید شما این فرصت را از پوست خود می‌گیرید و باعث می‌شوید پوست، دچار شل‌شدگی شود.

شل‌شدگی یا افتادگی پوست شکم پس از زایمان، به‌دلیل افزایش حجم شکم و کشش پوست آن در دوران بارداری رخ می‌دهد. پس از بارداری می‌توانید حس شلی را در این ناحیه احساس کنید.

سیگار کشیدن، تابش اشعه‌های مضر مانند UV بر پوست، میزان استفاده از محصولات شیمیایی، رژیم غذایی، خواب ناکافی و نامناسب و... از دیگر عوامل تاثیرگذار در فرآیند شل‌شدن‌ پوست هستند.

راه‌های پیشگیری از شل شدن پوست

برای پیشگیری از شل شدن پوست صورت راه‌های گوناگونی وجود دارد که با توجه به افراد می‌تواند هر یک از این راه‌ها تاثیرگذاری متفاوتی داشته باشد. در این قسمت می‌خواهیم راه و روش‌های درمان خانگی و ساده را برایتان شرح دهیم تا بدون هیچ هزینه‌ای پوست صورت خود را تقویت کنید و افتادگی آن را از بین ببرید.

انجام‌دادن ورزش‌‌های صورت

بهتر است به‌صورت روزانه حداقل ده دقیقه برای ورزش‌دادن صورت خود زمان بگذارید. این توصیه یکی از تاثیرگذارترین موارد برای جلوگیری از شل‌شدگی و افتادگی پوست صورت است.

ماساژ صورت

افزایش جریان خون در صورت، محرک افزایش تولید کلاژن به‌وسیله سلول‌های آن است. بهترین و ساده‌ترین راه برای افزایش خون در صورت، ماساژ آن است که کمک می‌کند پوست شما حالت سفتی خود را حفظ کند.

مصرف آنتی اکسیدان‌‌ها

عناصر آنتی‌اکسیدان یکی از بهترین ضد سرطان‌ها هستند؛ علاوه‌بر این می‌توانند اثرات عوامل مخرب روی پوست را خنثی کنند. افزایش سنتز کلاژن نیز یکی دیگر از فواید این مواد است که به محکم‌شدن پوست کمک می‌کند.

تامین ویتامین‌های A, C, E

این گروه از ویتامین‌ها برای حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد (مواد مضری که سلول‌ها را تخریب می‌کنند) بسیار مهم هستند و همچنین باعث سرعت‌بخشی فرآیند ترمیم پوست می‌شوند.

  • ویتامین A به رطوبت‌رسانی لایه‌های زیرین پوست کمک می‌کند و در حفظ سلامتی پوست بسیار موثر است.
  • ویتامین C از مواد مهمی مانند کلاژن و الاستین که پوست را سفت و جوان نگه می‌دارند، محافظت می‌کند.
  • ویتامین Eاز پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند.

برای داشتن پوستی سالم و زیبا، مصرف مواد غذایی غنی از این ویتامین‌ها و همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات متنوع با برگ‌های سبز و رنگارنگ مفید است. مثال‌هایی از این مواد شامل هویج، پرتقال، طالبی، فلفل سبز، مرکبات، کیوی، پاپایا، بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و گروه بزرگی از سبزیجات برگ‌دار می‌شوند.

تغییر سبک زندگی

تک‌تک رفتارهای شما می‌توانند روی کیفیت و جوانی پوستتان تاثیر بگذارند؛ پس نباید ساده از کنارشان عبور کنید. برای داشتن پوستی سالم و شاداب باید سعی کنید عادت‌های بد خود را کنار بگذارید و آن‌ها را با عادت‌های خوب جایگزین کنید. این تغییرات کمک می‌کند تا به‌جای ظاهرشدن بیماری‌ها، نتایج مثبت دیگری پدید بیاید و حال خوب را به شما هدیه کند.

امیدواریم بتوانید از نکات علمی و تجربی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، به‌خوبی استفاده کنید تا پوستتان جوان‌تر، شاداب‌تر و زیباتر از روزهای گذشته خود شود. توصیه می‌کنیم ابتدا روش‌های ساده و مربوط به سبک زندگی را اجرا کنید و اگر از نتیجه راضی نبودید به متخصص پوست مراجعه کنید. با مراجعه به متخصص می‌توانید از روش‌هایی مانند لیزر و محصولات مراقبت از پوست برای بهبود وضعیت پوستتان بهره‌مند شوید.

بازنشر