ویتامین دی: ویتامین آفتاب و فواید آن برای سلامتی

1403-05-31 13:18:55

ویتامین D۳ که اغلب ویتامین آفتاب نامیده می‌شود، فواید زیادی برای سلامتی ارائه می‌کند که توسط مطالعات بررسی شده مورد حمایت قرار گرفته‌اند. چند فایده اصلی دی شامل موارد زیر است:

از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کند: ویتامین D۳ به جذب کلسیم کمک می‌کند و برای استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه شدت بیماری را کاهش می‌دهد.

به تنظیم خلق و خو کمک می‌کند: ویتامین D۳ با تنظیم خلق و خوی مرتبط است و به کاهش خطر افسردگی کمک کند، به خصوص در افرادی که سطوح پایینی از این ویتامین را دارند.

عملکرد عضلانی را بهبود می‌بخشد: ویتامین D۳ کافی از عملکرد ماهیچه‌ها پشتیبانی می‌کند، عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد و خطر سقوط را به ویژه در افراد مسن کاهش می‌دهد.

از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می‌کند: تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین D۳ ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی کمک کند.

خطر سرطان را کاهش می‌دهد: برخی مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین D۳ ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات را کاهش دهد. استفاده منظم از مکمل‌های ویتامین D همچنین با موارد کمتر ملانوم در افراد در معرض خطر مرتبط است.

سلامت مغز را تقویت می‌کند: تصور می‌شود ویتامین D۳ در حفظ عملکرد شناختی نقش دارد و ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های عصبی کمک کند.

حفظ سلامت پوست، مو و ناخن: ویتامین D۳ کافی از سلامت و ظاهر پوست، مو و ناخن‌ها حمایت می‌کند.

از سلامت دندان حمایت می‌کند: ویتامین D۳ برای سلامت دندان‌ها ضروری است و از رشد و نگهداری آن‌ها حمایت می‌کند.

کمک به لاغری و مدیریت وزن: ویتامین D۳ ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و به مدیریت وزن کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

از سلامت تنفسی حمایت می‌کند: ویتامین D۳ از عملکرد ریه حمایت می‌کند و خطر عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

ممکن است خطر آلرژی و آسم را کاهش دهد: شواهد جدید نشان می‌دهند که ویتامین D۳ ممکن است خطر ابتلا به آلرژی و آسم را در کودکان کاهش دهد.

باروری و سلامت باروری: ویتامین D۳ با سلامت باروری بهتر مرتبط است و ممکن است در باروری نقش داشته باشد.

بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد: یک آزمایش جدید نشان داد که مصرف روزانه مکمل ویتامین D۳ باعث کاهش مدت زمان بستری شدن در بیمارستان می‌شود.

به جلوگیری از دیناپنی کمک می‌کند: کمبود ویتامین D با افزایش ۷۰ درصدی خطر کاهش قدرت عضلانی مرتبط با افزایش سن، که به عنوان دیناپنی شناخته می‌شود، مرتبط است و خطر زمین خوردن را افزایش می‌دهد.

این خلاصه ای بر نقش‌های متنوع ویتامین D۳ در حفظ سلامت کلی تأکید می‌کند و بر اهیمت آن بر سلامتی تاکید میکند

ویتامین دی علاوه بر قرار گرفتن در معرض آفتاب، از طریق دریافت آن به وسیله مکمل‌های ویتامین دی به بدن میرسد. مکمل‌های ویتامین دی از جمله مکمل‌های پر مصرف در داروخانه‌ها و داروخانه‌های آنلاین از جمله داروخانه اینترنتی داروتامین میباشند که عموما با تخفیف‌های فوق العاده میتوان آن را از داروتامین تهیه کرد

بازنشر