ضد آفتاب، چتر محافظ شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید

همه ما دوست داریم در هر سنی، پوستی شاداب، سالم، صاف و بدون هیچ‌گونه لکه‌ای داشته باشیم. به‌همین دلیل، برای داشتن چنین پوستی به استفاده از انواع محصولات مراقبت پوستی روی آورده‌ایم. ضد آفتاب از انواع این محصولات مراقبت پوستی‌ست که هر شخصی به‌وفور از آن استفاده می‌کند. در هر زمانی استفاده از آن اهمیت دارد؛ اما ضرورت استفاده از آن در تابستان بیشتر از زمان‌های دیگر احساس می‌شود.

زمانی‌که آفتاب با اشعه‌های نورانی و گرم خود، درست در وسط آسمان ایستاده است می‌تواند پوست به پوست آسیب برساند. اشعه‌های مضر خورشید، یک واقعیت غیر قابل انکارند که می‌توانند بسیاری از مشکلات پوستی را رقم بزنند. انتخاب بهترین ضد آفتاب، فواید آن و جلوگیری از مشکلات پوستی متعدد، موضوعی‌ست که در این مقاله به بیان پرداخته‌ایم.

ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب، محصول مراقبت پوستی‌ست که برای حفاظت از پوست در برابر تابش‌های مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) آفتاب استفاده می‌شود. این محصول در مدل‌هایی مانند کرم، لوسیون، ژل و اسپری تولید می‌شود. این محصول به‌دلیل مواد تشکیل‌دهنده منحصربه‌فرد خود می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های UV-A و UV-B محافظت کند.

اشعه‌های UV خورشید می‌تواند باعث بروز آفتاب‌سوختگی، قرمزی پوست، بروز لکه‌های قهوه‌ای، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست شوند. اگر در معرض نور شدید خورشید هستید، استفاده از ضد آفتاب ضروری‌ست. هر چند پزشکان توصیه می‌کنند حتی در سایه و روزهای ابری هم ضد آفتاب داشته باشید.

وقتی از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، فیلترهای شیمیایی و فیزیکی درون آن اشعه‌های مضر UV را جذب می‌کنند و جلوی نفوذ آن‌ها به پوست را می‌گیرند. فیلترهای شیمیایی برای جلوگیری از ورود اشعه‌ها به پوست، آن‌ها را جذب می‌کنند. فیلترهای فیزیکی هم با پراکنده‌کردن این اشعه‌ها روی پوست، از جذب آن‌ها توسط پوست جلوگیری می‌کنند.

کرم ضد آفتاب

SPF ضد آفتاب چیست؟

هنگام خرید ضد آفتاب مهم است محصولی را انتخاب کنید که دارای SPF (عامل حفاظتی از نور خورشید) بالایی باشد. SPF نشان‌دهنده قدرت محافظتی ضد آفتاب در برابر اشعه‌های UV-B است. همچنین، ممکن است محصولات ضد آفتاب دارای نشان‌های مختلفی باشند که نشان‌دهنده میزان محافظت در برابر اشعه‌های UV-A نیز هستند. برخی از ضد آفتاب‌ها در برابر آب و تعرق مقاوم‌اند؛ اما در هر صورت نیاز است پس از چند ساعت آن را تمدید کنید.

 معمولا توصیه می‌شود ضد آفتاب را به‌طور منظم و به میزان کافی روی پوست بمالید و در صورت لزوم هر چند ساعت تجدید کنید. هنگام استفاده از ضد آفتاب، توجه کنید مناطقی مانند صورت، گردن، دست‌ها و پاها را از دسترس اشعه‌های خورشید در امان نگه دارید.

چه زمانی از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

زمان استفاده از کرم ضد آفتاب

همه کسانی که دوست دارند پوست شاداب، سالم و شفافی داشته باشند ترجیح می‌دهند روزانه و به صورت مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. با این حال، آیا استفاده از کرم ضد آفتاب روزانه ضروری‌ست؟

این‌که بدانید چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنید، بسیار مهم است. چراکه قرار است از اشعه‌های مضر UV در امان بمانید. معمولاً توصیه می‌شود کرم ضد آفتاب را حداقل 30 دقیقه قبل از قرارگرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید. این کار به کرم ضد آفتاب فرصت می‌دهد تا به طور کامل در پوست جذب شود و عملکرد محافظتی خود را آغاز کند.

اگر تعرق بدنتان به شدت زیاد است یا علاقه‌مند به ورزش‌های سخت و شنا هستید، توصیه می‌شود بلافاصله پس از این فعالیت‌ها کرم ضد آفتاب روی پوستتان را تمدید کنید. تعرق و آب می‌توانند عملکرد ضد آفتاب را کاهش دهند و پوست را در برابر اشعه‌های UV آسیب‌پذیرتر کنند.

فواید استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر طول روز فعالیت زیادی در فضای باز دارید، می‌توانید به‌صورت منظم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. البته، بهتر است در کنار این محصول مراقبتی از لباس‌ها و کلاه‌های مناسب هم استفاده کنید تا به پوستتان آسیبی نرسد.

در نهایت، به یاد داشته باشید که استفاده از ضد آفتاب تنها در فصل تابستان کافی نیست. در هر فصلی که در معرض نور خورشید هستید هم باید از آن استفاده کنید تا پوستتان همیشه سالم و سلامت بماند.

فواید ضد آفتاب

قرارگرفتن در معرض نور خورشید، علاوه بر آفتاب‌سوختگی، می‌تواند به طور قابل توجهی خطرات دیگری به همراه داشته باشد. بدون شک، تابستان و روزهای آفتابی برای بسیاری جذاب و مهیج است؛ اما آیا به اندازه کافی از پوست خود محافظت می‌کنید؟ اینجاست که باید فواید و دلایل استفاده از قهرمان نجات‌بخش پوست یعنی ضد آفتاب را بدانید.

محافظت در برابر اشعه های مضر UV

لایه اوزون را که می‌شناسید؟ همان لایه محافظ در برابر اشعه خورشید که سلامت جسمی و پوستی‌مان را مدیونش هستیم. راستش را بخواهید حالش خوب نیست و در حال تخریب است. تخریب‌شدن لایه اوزون خطر بزرگی‌ست؛ چراکه باعث می‌شود بیشتر در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید باشیم.

این‌که می‌گویند همه افراد روزانه به ویتامین D نور خورشید نیاز دارند، به این معنی نیست که باید سلامت خود را به خطر بیندازید. تابش مستقیم نور خورشید ممکن است منجر به آفتاب‌سوختگی و آسیب‌های پوستی متعدد شود. کرم‌های ضد آفتاب محصولات ضروری برای پوست هستند که به اشعه‌های مضر UV اجازه آسیب نمی‌دهند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

جلوگیری از پیری زودرس با ضد آفتاب

همه ما دوست داریم پوستی جوان، درخشان و سالم داشته باشیم. همین موضوع انگیزه لازم را برای استفاده از ضد آفتاب را فراهم می‌کند. انجام فعالیت‌های خارج از منزل بدون استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب در برابر آفتاب ممکن است علائم پیری را تسریع کند.

پیشگیری از پیری، کلیدی برای افزایش اعتمادبه‌نفس در سنین بالاست. دستیابی به این کلید، تنها با استفاده از کرم ضد آفتاب امکان‌پذیر است. این کرم از پوست در برابر علائم پیری مانند چین و چروک، لکه‌های تیره پوستی، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و خشکی پوست محافظت می‌کند.

مطالعات نشان داده است، افراد زیر 55 سال که کرم ضد آفتاب را گاه‌به‌گاه استفاده می‌کردند، نسبت به افرادی که کرم ضد آفتاب جزو روتین پوستی‌شان بود، 24درصد بیشتر دچار پیری زودرس شدند.

کاهش سرطان پوست

ضد آفتاب، یار شفیق پوست است که همیشه با محافظت همه‌جانبه از بروز سرطان پوست جلوگیری می‌کند. استفاده از ضد آفتاب همراه با پوشیدن لباس‌های مناسب و عینک آفتابی اثرات مضر نور خورشید را کاهش می‌دهد. در واقع، بنیاد سرطان پوست، باور دارد که استفاده از این محصول با حداقل فاکتور SPF 15 شانس ابتلا به ملانوما (کشنده‌ترین سرطان پوست) را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

کاهش لکه‌های روی صورت

کاهش لکه پوست صورت

استفاده روزانه و مرتب کرم ضد آفتاب می‌تواند از بروز لکه‌های تحریک‌کننده و قرمز روی پوست جلوگیری کند. همچنین، می‌تواند باعث جلوگیری از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید شود.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب‌سوختگی می‌تواند پوست را و شفاف‌تر کند. در این صورت کبودی‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. پوست ممکن است مشکلاتی مانند تورم، قرمزی، کهیر و خارش را تجربه کند. این مشکلات پوستی به دلیل اشعه UV-B ایجاد می‌شوند.

در این حالت تاول‌زدن پوست می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را تشدید کند. مطالعات و تحقیقاتی که در سال 2008 انجام شده، نشان می‌دهد که خطر بروز ملانوما (سرطان پوست) در اثر آفتاب‌سوختگی زیاد است.

جلوگیری از برنزه‌شدن

برنزه‌کردن پوست هیچ ضرری ندارد. به‌راحتی می‌توانید با قرارگرفتن زیر نور رنگ پوستتان را تغییر دهید. با این حال، چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که وقتی برای برنزه‌شدن آفتاب می‌گیرید، در معرض آسیب اشعه‌های شدید UV-B هستید.

برای جلوگیری از برنزه‌شدن ناشی از UV-B، ضد آفتابی را انتخاب کنید که حداقل SPF آن 30 باشد. سعی کنید حتما هر دو ساعت یک‌بار آن را تمدید کنید؛ به‌خصوص اگر پوست حساس یا تعرق بدنی بالایی دارید. البته، برای کنترل تعریق بیش از اندازه بدنتان می‌توانید راهنمای استفاده از محصولات ضد تعریق برای استفاده روزانه را بخوانید.

سازگارترین و بهترین کرم ضد آفتاب را تهیه کنید

استفاده منظم و صحیح از ضد آفتاب از ضروری‌ترین روتین‌های پوستی‌ست. این محصول محفاظ قوی در برابر اشعه‌های مضر خورشید است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و حفظ جوانی کمک می‌کند.

با انتخاب درست و استفاده منظم از ضد آفتاب، می‌توانید از لذت آفتاب‌گیری در فصل‌های گرم بهره‌مند شوید. در حالی‌که این محصول از پوست مراقبت می‌کند، می‌توانید به فعالیت‌های روزانه‌تان ادامه دهید. در این بین، با استفاده مکرر از آن می‌توانید آسیب‌های ناشی از نور خورشید را به حداقل برسانید.

بنابراین، ضد آفتاب نه تنها به زیبایی و جذابیت پوست کمک می‌کند؛ بلکه وظیفه محافظت از سلامت پوست را هم بر عهده دارد. پس، ضد آفتاب را به‌عنوان یک همراه قدرتمند در مسیر مراقبت از پوست در نظر بگیرید و از لحظات آفتابی، بدون هیچ نگرانی لذت ببرید. در صورت تمایل، می‌توانید ضد آفتاب مورد نظرتان را از سایت داروتامین تهیه کنید. چنانچه در مورد فواید و نکات استفاده از این محصول نظری دارید، مشتاق شنیدن نظراتتان هستیم.

 

ارسال نظر