آیا ژریاتریک فارماتون اصل در ایران موجود است؟

مولتی ویتامین فارماتون چیست؟

ژریاتریک فارماتون یک مولتی ویتامین است که شامل ترکیبی از ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی، و عصاره گیاه جینسینگ می‌شود.

فارماتون به عنوان یک مکمل غذایی برای افراد بالای ۵۰ سال به منظور تأمین ویتامین‌های ضروری، افزایش انرژی و حافظه، بهبود سیستم ایمنی، کاهش خستگی و افزایش تمرکز توصیه می‌شود.

کپسول فارماتون سوئیسی، در سطح جهانی به عنوان یک مکمل پرمصرف در بین مولتی ویتامین‌ها و محصولات سلامت شناخته می‌شود. ترکیبات اصلی کپسول فارماتون شامل انواع ویتامین‌های گروه ب، ویتامین سی و ویتامین ای، مواد معدنی مانند روی و منیزیم و عصاره گیاه جینسینگ می‌باشد.

عصاره گیاه جینسینگ در طب چینی به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده بوده و به عنوان یک محرک طبیعی برای بهبود حافظه، افزایش انرژی و کاهش خستگی شناخته شده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مصرف ژریاتریک فارماتون می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خواب، سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و عملکرد مغزی را بهبود بخشد.

به هر حال، این محصول نباید به عنوان جایگزین درمانی برای بیماری‌های خاص مورد استفاده قرار گیرد و برای مصرف آن قبل از هر چیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این مولتی ویتامین برای افرادی که دارای بیماری‌های خاصی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و. . هستند، نباید بدون مشورت با پزشک انجام شود.

همچنین، مصرف این مکمل برای زنان باردار و شیرده و افرادی که حساسیت به یکی یا چندین ترکیب این محصول دارند، توصیه نمی‌شود.

به طور کلی توصیه می‌شود قبل از مصرف هر گونه مکمل و مولتی ویتامین، با یک داروساز یا پزشک خود مشورت کنید، تا مناسب‌ترین محصول برای خود را انتخاب و مصرف نمایید.

 

آیا فارماتون اصل در ایران وجود دارد؟

 شرکت سانوفی تنها وارد‌کننده اصلی فارماتون خارجی در ایران است. اطلاعاتی که در ادامه این مقاله بیان می‌شود توسط آقای دکتر مهدی ضیایی، مدیر بخش دارو‌های بدون نسخه شرکت سانوفی ارائه گردیده است.

شرکت تولید‌کننده ژریاتریک فارماتون در سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفت تا تولید فارماتون را در سراسر جهان متوقف نماید و بنابراین در اثر قطع تولید جهانی فارماتون، واردات آن هم به کشور ایران قطع شد.

آخرین واردات رسمی فارماتون خارجی در سال 1397 انجام شد و تاریخ انقضای آخرین فارماتونی که به ایران وارد شد، تاریخ ۳/۲۰۲۰ یا فروردین ۱۳۹۹ را داشت. به همین دلیل، در نتیجه عدم واردات ژریاتریک فارماتون اصل و کمبود آن در بازار و تقاضای زیاد برای این محصول، دلالان و افراد سودجو، کالا‌های تقلبی زیادی را به نام فارماتون در بازار دارویی پخش و به فروش رساندند و متأسفانه همچنان هم به فروش می‌رسانند.

جالب آنکه حتی در زمان واردات رسمی فارماتون خارجی هم، نمونه‌های تقلبی آن در برخی موارد و در برخی مراکز غیر مجاز توزیع می‌شد، برای مثال در سال 1397 نمونه‌هایی تقلبی از این محصول در ایران کشف شد که طبق گزارشات، منشأ آن‌ها مربوط به یک کارگاه جعل و تولید محصولات دارویی غیر مجاز بود.

دکتر مهدی ضیایی، مدیر بخش دارو‌های بدون نسخه شرکت سانوفی در ویدیویی که آدرس آن با کلیک بر روی این قسمت قابل مشاهده هست، اعلام نمودند که:

با توجه به عدم تولید، آگاهی پایین مصرف‌کننده‌ها و تقاضای بالا برای فارماتون خارجی فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان دارو‌های تقلبی و دلالان به وجود آمده است به طوری که یک بار دیگه شاهد این هستیم که نمونه‌های تقلبی مکمل ژریاتریک فارماتون با تبلیغاتی مثل فارماتون اصل سوئیسی یا فارماتون بروشوردار با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود. البته برخی مدعی هستند این محصول به صورت مسافری یا قاچاق به دستشان رسیده است که با توجه به عدم وجود ژریاتریک فارماتون در خارج از کشور این امر غیرممکن بوده و با قطعیت تمام می‌توان گفت فارماتون عرضه شده تقلبی است

نکته کلی آن است که با اطمینان صد در صد می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ فارماتون خارجی اصلی در ایران نیست؛ بنابراین هر محصولی که با نام فارماتون یا ژریاتریک فارماتون در حال فروش می‌باشد تقلبی است

متأسفانه فارماتون تقلبی مانند سایر دارو‌ها و مکمل‌های تقلبی مانند: انواع قرص‌های لاغری غیر مجاز، قرص‌های تقویت جنسی غیر مجاز، در برخی پیج‌های اینستاگرامی، گروه‌های تلگرامی، داروخانه‌ها، عطاری‌ها و مراکز ورزشی مانند باشگاه‌ها همچنان در حال فروش است.

باید توجه داشت که خطر فارماتون تقلبی بسیار زیاد است؛ زیرا هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد محتویات آن‌ها و نحوه تولید آن‌ها در دسترس نیست و می‌توانند حاوی مواد خطرناک و تهدیدکننده حیاتی باشند که موجب به خطر افتادن سلامت مصرف‌کننده و بروز عوارض جانبی خطرناک شوند.

 

با این حال، برخی از مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها وجود دارند که می‌توانند به عنوان جایگزین ژریاتریک فارماتون برای بهبود سلامتی مصرف شوند، عبارت‌اند از:

۱. انواع فارماتون ایرانی مانند: فارماژلیتان، پاورتون

۲. مولتی ویتامین‌های حاوی جینسینگ: مانند: مولتی دیلی آلفا، Oramin-F

۳. مولتی ویتامین‌های افراد بالای ۵۰ سال: مولتی ویتامین نکستایل، مولتی ویتامین یوروویتال،

۴. انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند: امگا-۳، پروبیوتیک‌ها، ویتامین دی،

۵. همچنین، مصرف مواد غذایی سالم و تغذیه متنوع با ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، نیز می‌تواند به بهبود سلامتی کمک کند.

در نهایت توصیه اصلی ما این است که قبل از مصرف هر ویتامین و مولتی ویتامینی با پزشک خود، داروسازان و مشاورین و متخصصین داروخانه آنلاین داروتامین مشورت نمایید تا مناسبترین و بهترین مولتی ویتامین و محصول را انتخاب و از فواید آن‌ها در بهترین کارایی بهره‌مند شوید

 

دکتر‌ امیرحسین گیتی نورد

ارسال نظر