دوران سالمندی و بیماری و مکمل های ضروری

با بالا رفتن سن و ورود به دوره سالمندی، شرایط بدنی فرد تغییر می‌کند. روند پیری علاوه‌بر تغییر ظاهر و احساس شخص، مقدار مواد مغذی مورد نیاز بدن را هم دگرگون می‌کند. در این دوران انواع مختلف بیماری و ضعف شدن در انجام حرکت‌های بدن، کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهد. اما در این شرایط باید چکار کرد؟ به گفته متخصص برای اینکه از مشکلات این دوران جلوگیری کنید، باید افراد از مکمل های غذایی و کمک درمانی استفاده کنند؛ چراکه مصرف این مواد باعث تقویت بدن شخص خواهد شد. خوشبختانه، مکمل‌هایی برای افزایش دریافت مواد مغذی مهم، حمایت از پیری سالم و کمک به فرد وجود دارد.

در این مقاله از تامین دارو قصد داریم به معرفی انواع مکمل‌های مفید برای افراد سالخورده بپردازیم تا بتوانند با مصرف آن‌ها شرایط بهتری را برای خود فراهم کنند؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیماری‌های دوران سالمندی را بشناسید

بیماری‌های مرتبط با سن، شرایطی هستند که با افزایش سن در افراد بیشتر رخ می‌دهند. به گفته دیوید هوگان، متخصص و استاد پزشکی در دانشگاه کلگری، 13 بیماری زیر از  جمله شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با افزایش سن هستند:

بیماری قلب و عروقی؛

سکته مغزی؛

فشار خون بالا؛

سرطان؛

دیابت نوع 2؛

پارکینسون؛

زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر؛

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)؛

آرتروز؛

پوکی استخوان؛

پوکی استخوان؛

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)؛

از دست دادن شنوایی.

مکمل های غذایی و کمک درمانی برای سالمندی

همان‌طور که گفته شد، با افزایش سن، بدن تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. همین تغییرات باعث ایجاد مشکلات زیادی در افراد می‌شود. برای اینکه بتوان تا حدود زیادی مشکلات و عارضه‌های این دوران را کم‎رنگ کرد، مصرف مکمل‌های غذایی و کمک درمانی در دوران پیری ضروری است. اما احتمالا بپرسید که کدام مکمل را مصرف کنیم؟ در ادامه به 6 مورد از مکمل‌های غذایی مناسب این دوران اشاره کرده‎ایم.

مصرف لبنیات

1. محلول خوراکی ام سی تی اویل سیمرغ داروی عطار

محلول خوراکی ام سی تی به‌عنوان یکی از مکمل های غذایی و کمک درمانی برای سالمندان معرفی می‌شود. این محلول یک منبع انرژی در بیماری‌های مرتبط با سوء جذب چربی است. همچنین محلول اویل سیمرغ در افرادی که نمی‌توانند اسیدهای چرب با زنجیره بلند را هضم و جذب کنند، مفید خواهد بود. حتی اضافه کردن محلول خوراکی MCT به رژیم غذایی کتــوژنیک بیماران مبتلا به صرع، می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

محلول خوراکی ام سی تی اویل سیمرغ داروی عطار به آسانی در میتوکندری سلول اکسید خواهد شد؛ پس می‌تواند گفت که این محلول منبع خوبی برای تولید انرژی در بدن افراد است. محلول اویل سیمرغ احتمالا مقدار متابولیسم را در بدن افزایش دهد و در نهایت باعث کاهش چربی شود. این محلول به آسانی در دستگاه گوارش جذب خواهد شد و خیلی زود توسط کبد خود فرد متابولیزه می‌شود. یکی دیگر از مزایای محلول خوراکی MCT کاهش سطح تری‌گلیسیرید است؛ پس این محلول برای افرادی که قصد کاهش سطح تری گلیسیرید دارند، به‌ویژه افراد دارای اضافه وزن، بسیار مفید خواهد بود.

 2. پودر نوتری سالو فایبر نوتری مدیکال

پودر نوتری سالو فایبر به‌عنوان یک پودر تقویتی مناسب برای همه افراد به‌ویژه افراد سالمند و بیمار معرفی می‌شود. معمولا این پودر به افرادی که دارای مشکلات گوارشی، قلبی، ضعف در سیستم ایمنی یا وزن کمی دارند، پیشنهاد می‌شود. برای اینکه افراد بتوانید پودر را به‌عنوان مکمل های غذایی و کمک درمانی مصرف کنند، باید آن را با مقداری آب ترکیب کنند. بعد از انجام این کار، یک نوشیدنی کامل درست می‌شود که می‌توان از به‌جای یک وعده غذایی کامل یا مکمل غذایی استفاده کرد.

شاید جالب است بدانید که پودر نوتری سالو فایبر نوتری مدیکال دارای 28 نوع ویتامین ضروری، مینرال و آنتی‎اکسیدان‎هایی مانند ویتامین‎هایC  و E، سلنیوم و بتاکاروتن است. همچنین فروکتوالیگوساکاریدهایی که در داخل پودر وجود دارند، باعث بهترشدن عملکرد دستگاه گوارش و بالا رفتن جذب کلسیم می‌شوند. این محصول با طعم وانیل و به شکل قوطی‌های 400 گرمی توسط شرکت نوتری مدیکال کشور سوئیس تولید و به بازار عرضه می‌شود. همه افراد به جز کسانی که بیماری گالاکتوزمیا دارند یا سن‌شان کمتر از 3 سال است، می‌توانند از این پودر استفاده کنند.

3. پودر فاسمیل های کلسیم فاسکا

بر اساس تحقیقات علمی انجام‌شده، کلسیم فراوان‎ترین ماده معدنی موجود در بدن هر فردی است که در ساخت و حفظ استخوان‌ها، دندان‌ها و همچنین فعالیت آنزیم‌های بدن نقش دارد. همچنین کلسیم در انقباض عضلات، منتقل کردن پیام عصبی، لخته‌شدن خون و تنظیم ضربان قلب مهم است و به ترشح غدد برون‌ریز و درون‌ریز کمک می‌کند. پودر فاسمیل های کلسیم فاسکا برای تقویت استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان به‌ویژه در افراد سالخورده و همچنین تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن بسیار مفید است. پس این نوع پودر را هم می‌توان به‌عنوان یکی مکمل های غذایی و کمک درمانی دوران پیری استفاده کرد.

ترکیب موجود در پودر فاسمیل های کلسیم فاسکا بسیار غنی و شبیه شیر تازه گاو است. مقدار پروتئینی که در هر 100 گرم پودر وجود دارد برابر 35 گرم است. در پودر فاسمیل های کلسیم فاسکا هیچ‌گونه چربی وجود ندارد و آن را به‌عنوان یک محصول بدون چربی می‌شناسند. البته باید گفت در این محصول املاح معدنی نظیر ویتامین‌های C, D, E, B12, B6, B2, B1, A، اسیدفولیک، نیاسین، بیوتین، آهن، زینک، منیزیم و اسید پنتوتنیک وجود دارند. معمولا پودر در قوطی فلزی 400 گرمی توسط شرکت فاسیل بلژیک تولید و به بازار عرضه می‌شود.

4. پودر فیبر بالا انترامیل کارن

یکی دیگر از مکمل های غذایی و کمک درمانی برای سالمندان، پودر فیبر بالا انترامیل کارن است. در واقع این پودر یکی از مکمل‌هایی غذایی تقویت‌کننده و تامین‌کننده انرژی مورد نیاز بدن در افراد خواهد بود. پودر انترامیل کارن دارای مقدار زیادی فیبر اینولین، فروكتو و گالاكتوالیگوساكارید است. این نوع فیبرها در دستگاه گوارش فرد تجزیه می‌شوند و می‌تواند باعث افزایش عملکرد سیستم گوارش شوند. در فرمولاسیون این پودر 28 نوع ویتامین و مواد معدنی مختلف وجود دارد که استفاده از آن باعث تامین نیاز بدن به این ترکیب خواهد شد.

با مصرف پودر فیبر بالا انترامیل کارن، فلور طبیعی روده بهتر می‌شود. ای ویژگی پودر باعث حفظ عملکرد فیزیولوژیک، بهترشدن تحمل گوارشی، جلوگیری از یبوست و اسهال، و همچنین بهترشدن کنترل قند و چربی خون خواهد شد. به‌همین دلیل، اگر بیماران بدحال این پودر را مصرف کنند از بروز اسهال در آن‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، پودر انترامیل کارن هیچ‌گونه گلوتنی ندارد؛ پس افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

5. ساشه کالری میل کارن

ساشه کالری میل کارن با دارا بودن فیبر به بهترشدن عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. این محصول یک غذای کمکی برای کسانی است که سوء تغذیه دارند یا به بیماری‌های نظیر سرطان، بیماری‌های ریه یا حتی ایدز دچار هستند. به‌صورت کلی می‌توان گفت که این ساشه برای کسانی که انرژی و توان کافی برای انجام کارها را ندارند، مناسب است. ساشه میل کارن با وجود پروتئین، چربی و کربوهیدرات، انرژی لازم برای رفع تعادل منفی انرژی و بهترشدن کیفیت زندگی را فراهم می‌کند.

این محصول مشخصات زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عملکرد بالا، بلع آسان، طعم مطلوب، مناسب برای دوران شیمی درمانی و رادیوتراپی اشاره کرد. در هر پک پودر کالری میل کارن 7 عدد ساشه 92 گرمی قرار دارد. برای استفاده از پودر محتوی هر ساشه در حدود 240 میلی‌لیتر شیر پرچرب حل کنید و سپس آن مصرف نمایید. محلول آماده شده تا حدود 12 ساعت را می‌توان در ظرف درب‌دار و در داخل یخچال نگه‌داری کرد.

6. مایع خوراکی روغن ام سی تی بکو نوتریشن

مایع خوراکی روغن ام سی تی دارای ترکیبی به نام تری‌گلیسیرید ‌با زنجیره متوسط و 100درصد طبیعی با خواص متفاوت و مناسب برای بدن هر فرد است. همچنین این روغن یک منبع انرژی به‌حساب می‌آید و احتمالا با رشد باکتری‌ها هم مبارزه کند. در این شرایط مایع خوراکی بکو نوتریشن از قلب فرد محافظت می‌کند و به مدیریت بهتر بیماری آلزایمر، دیابت، صرع و حتی اوتیسم کمک خواهد کرد. البته مکمل‌های غذایی، علاوه‌بر این مزیت‌ها می‌تواند مزیت‌های بیشتری هم داشته باشد.

 مایع خوراکی روغن ام سی تی بکو نوتریشن از چربی‌های MCT تشکیل شده است. این نوع چربی را می‌توان در روغن هسته خرما، نارگیل و حتی محصولات لبنی پیدا کرد. مایع خیلی سریع وارد رژیم غذایی فرد می‌شود و در بدن جذب خواهد شد. در صورتی‌که از این روغن بیشتر از اندازه استفاده کنید، احتمالا باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع و ... شوید. پس برای مصرف آن حتما از دستورالعمل‌های پزشکی کمک بگیرید.

مکمل های دوران سالمندی

 

پیری مرحله‌ای اجتناب‌ناپذیر از زندگی است. با گذشت زمان، شما به یک فرد بالغ تبدیل می‌شوید، بسیاری از رویاهای خود را برآورده می‌کنید، خانواده خودتان را تشکیل می‌دهید و از زندگی لذت می‌برید؛ اما در این مسیر، سرمایه‌ای گران‌بها به نام جوانی را از دست می‌دهید. با رسیدن دوران پیری، شرایط بدنی فرد تغییر می‌کند. سالمندی نه‌تنها باعث تغییر در ظاهر می‌شود؛ بلکه با بیماری‌های مختلفی همراه است. در این شرایط برای اینکه از مشکلات پیری کم شود، مصرف مکمل های غذایی و کمک درمانی به همه افراد توصیه می‌شود. انواع مختلفی از مکمل‌ها وجود دارد که در این مقاله به شش مورد مهم از آن‌ها اشاره شد.

 

 

ارسال نظر