هر چند وقت یکبار باید موهای خود را بشوییم

آیا شستن هر روز موها سالم است؟

به گفته متخصصان پوست (پزشکان متخصص در زمینه پوست، مو و ناخن) پاسخ این است که به عواملی مانند میزان چربی پوست سر شما بستگی دارد.

شستشوی بیش از حد مو با شامپو می تواند موها را خشک کرده و آنها را کدر و مات نشان دهد. شستشوی نامنظم و دیر به دیر موها معمولا با شوره سر (ورقه های قابل مشاهده از سلول های مرده پوست)، بوی بد پوست سر و سایر مشکلات پوست سر و مو همراه است.

متخصصان پوست به طور کلی توصیه می کنند افرادی که موهای چرب دارند، بیشتر از یک بار در روز شامپو بزنند. آنها همچنین توصیه می کنند افرادی که موهای خشک یا زنگ شده دارند، آنها را کمتر بشویند. چندین عامل دیگر بر تعداد دفعاتی که باید موهای خود را بشویید تأثیر می گذارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم

عواملی که بر دفعات شستن موها تأثیر می گذارد

اینکه چند بار باید موهای خود را بشویید به عوامل متعددی از جمله نوع مو و سلامت پوست سر بستگی دارد.

نوع مو

افرادی که موهای چرب دارند معمولاً از شستن روزانه موهای خود سود می برند. افرادی که موهای خشک‌تری دارند یا موهایشان تحت درمان با مواد شیمیایی قرار گرفته است یا موهای رنگ شده دارند، ممکن است بخواهند مدت زمان شستشوی خود را کمی طولانی‌تر کنند.

ضخامت و بافت موهای شما نیز تفاوت ایجاد می کند. به عنوان مثال، آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که افراد سیاه پوست هر 1 تا 2 هفته یک بار موهای خود را بشویند.

به طور کلی، اگر موهای ضخیم یا فر دارید، سعی کنید موهای خود را کمتر بشویید. اگر موهایتان نازک یا نازک است موهایتان را بیشتر بشویید.

بعد از هر شامپو، برای تقویت و آبرسانی موهایتان از نرم کننده در انتهای موهایتان استفاده کنید. ثابت شده است که شستشوی مکرر با شامپو و نرم کننده با فرمول مناسب به مو آسیب نمی رساند.

سن

سن یکی دیگر از عواملی است که بر تعداد دفعات شستن موهایتان تأثیر می گذارد. پوست سر شما با افزایش سن چربی کمتری تولید می کند، بنابراین ممکن است نیازی به شامپو زدن به میزان قبلی نداشته باشید. با این حال، پوسته پوسته شدن موهای شما ممکن است نشان دهنده شوره سر یا وضعیت دیگری در پوست سر باشد، که نشان می دهد ممکن است نیاز به شستشوی بیشتر شامپو داشته باشید.

توصیه ها برای کودکان بسته به سن و سطح فعالیت متفاوت است. در زیر دستورالعمل های توصیه شده توسط متخصصین پوست در مورد اینکه بچه ها چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویند آورده شده است:

روزانه یا یک روز در میان بشویید:

کودکان 12 ساله به بالا یا در حال شروع بلوغ که موهای چرب یا صاف دارند یا از نظر بدنی فعال هستند (مثلاً ورزش می کنند یا اغلب اوقات بیرون بازی می کنند).

1 یا-2 بار در هفته بشویید:

کودکان 8-تا 11 ساله

هر 7 تا 10 روز یکبار بشویید:

کودکان 8 تا 12 ساله با موهای خشک و مجعد، موهای بافته شده یا موهای موج دار (توجه: موها را می توان در فاصله بین شستشو بعد از فعالیت بدنی سنگین یا شنا آبکشی کرد.)

سلامت پوست سر ( وضعیت اسکالپ)

شوره سر که با پوسته پوسته شدن پوست سر مشخص می شود، اغلب نشانه این است که ممکن است نیاز بیشتری به شستشوی موهای خود داشته باشید. عدم شستشوی کافی موها نیز می تواند باعث افزایش سطح سبوم پوست سر شود. سبوم یک ماده روغنی است که توسط غدد چربی تولید می شود. سطوح بالای سبوم می تواند منجر به خارش پوست سر یا درماتیت سبورئیک شود، بثورات پوسته پوسته ای که در نواحی چرب بدن و پوست سر ایجاد می شود.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به درماتیت سبورئیک مبتلا شده‌اید یا نمی‌توانید خارش یا شوره سر را با استفاده از درمان‌های خانگی مانند شامپوهای ضد شوره از بین ببرید، با یک متخصص پوست تماس بگیرید. آنها می توانند در مورد گزینه های درمانی صحبت کنند.

سطح فعالیت

اگر فعالیت بدنی داشته باشید یا زیاد ورزش انجام دهید، پوست سر شما عرق و بوی بیشتری تولید می کند. در نتیجه بسته به نوع موی خود، ممکن است بخواهید موهای خود را بیشتر بشویید. همچنین می توانید تنها موهای خود را بین دو شستشو با آب آبکشی نمایید.

بهترین شامپوها کدامند؟

متخصصان پوست توصیه می کنند شامپو و نرم کننده ای را انتخاب کنید که برای نوع موی شما فرموله شده است. مثلا:

  • از شامپو موهای خشک یا چرب استفاده کنید
  • اگر اغلب از محصولات حالت دهنده استفاده می کنید، شامپوی تمیز کننده عمیق را امتحان کنید
  • برای شرایطی مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس پوست سر از شامپوی دارویی طبق تجویز استفاده کنید.
  • اگر موهای رنگ شده یا هایلایت شده دارید، شامپویی را انتخاب کنید که مخصوص موهای رنگ شده باشد.

نشانه هایی که نشان می دهد به اندازه کافی مرتب نمی شویید

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است نیاز به شستشوی بیشتر موهای خود داشته باشید:

موهای چرب یا کف سر چرب

شوره سر

بوی نامطبوع پوست سر

کثیفی قابل مشاهده در مو

نشانه هایی که می گویند شما موهای خود را بیش از حد می شویید

در اینجا برخی از علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد زمان کمتر شامپو زدن فرا رسیده است:

موهای خشک یا کدر که فاقد درخشندگی هستند

موهای وز شده

موهای شکننده

نازکی مو

تحریک، خشکی یا خارش پوست سر

آیا هر چند وقت یکبار شستن موها روی رشد موها تأثیر می گذارد؟

متخصصان پوست اغلب بر روش های شستشوی مو تمرکز می کنند، از جمله استفاده از شامپو و نرم کننده ملایم . با این حال، مطالعات نشان داده اند که رشد مو می تواند تحت تأثیر دفعات شستن موها قرار گیرد.

به عنوان مثال، آمریکایی های بیشتر در معرض نازک شدن مو هستند. شستن مکرر موها ممکن است منجر به تجمع آن محصول روی پوست سر، کند شدن یا کاهش رشد مو شود. مطالعه کوچک دیگری روی شرکت کنندگان چینی نشان داد که شستن موها اغلب منجر به ریزش مو کمتر می شود.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما مطالعات نشان می دهد که حفظ یک برنامه شستشوی مکرر که برای نوع مو و وضعیت پوست سر شما مناسب است ممکن است برای سلامت و رشد کلی مو مفید باشد

چگونه موهای خود را کمتر بشویید

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید شستن موهای خود را کاهش دهید. چه به خاطر سلامت موهایتان باشد و چه به دلایل زیست محیطی صرفه جویی در آب، در اینجا چند نکته وجود دارد:

سعی کنید زمان شامپو کردن خود را با شستشو با آب در بین شستشوها افزایش دهید

از پودرها یا اسپری های شامپوی خشک برای به حداقل رساندن شکستگی و وز شدن استفاده کنید

موها را به صورت بافتنی، کش یا دم اسبی جمع کنید تا به طور موقت چربی را پنهان کنید.

چگونه موهای خود را بین شستشوها مدیریت کنید

برای کنترل بوی بد یا چربی، می توانید موها و پوست سر خود را بین دو شستشو آبکشی کنید.

اگر شوره دارید، گزینه استفاده از شامپوهایی نظیر  سولفید سلنیوم، پیریتیون زینک و کتوکونازول در دسترس است. اگر شامپوهای خانگی موثر نیستند، یک زمان ویزیت با متخصص پوست معین کنید.

مرور اجمالی

تعداد دفعات شامپو زدن به عواملی مانند میزان چرب بودن موهای شما، نوع مو، سطح فعالیت و سن بستگی دارد. وضعیت مو و پوست سر شما می تواند به شما بگوید که آیا ممکن است از شستشوی بیشتر یا کمتر سود ببرید.

به عنوان مثال، اگر شوره سر دارید یا موهای چرب دارید، احتمالاً از شستشوی بیشتر موهای خود سود خواهید برد. اگر موهای شما فاقد براقی است یا به راحتی می شکند، ممکن است بخواهید آنها را کمتر بشویید.

اگر متوجه مشکلات یا ناراحتی پوست سر مانند خارش، شوره سر، یا درماتیت سبورئیک شدید، یا اگر در مورد نحوه تشخیص نوع موی خود سؤالی دارید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می توانند به تشخیص بیماری های پوستی بالقوه و ایجاد یک برنامه درمانی برای مدیریت علائم شما کمک کنند.

ارسال نظر