خصوصیات مکمل DHEA

DHEA

دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA)، هورمونی است که بدن شما به طور طبیعی در غده فوق کلیوی تولید می‌شود. DHEA یا دی هیدرواپی آندروسترون به تولید هورمون‌های دیگر از جمله تستوسترون و استروژن کمک می‌کند. سطح طبیعی هورمون DHEA در اوایل بزرگسالی به اوج خود می‌رسد و سپس با افزایش سن به آرامی کاهش می‌یابد.

نسخه مصنوعی DHEA به صورت قرص، کپسول، پودر، کرم موضعی و ژل موجود است.

مردم از DHEA به عنوان یک درمان ضد پیری و برای بهبود عملکرد فیزیکی استفاده می‌کنند. DHEA همچنین برای درمان افسردگی و علائم یائسگی نیز استفاده می‌شود.

شواهد و مدارک

تحقیقات در مورد DHEA برای شرایط خاص شامل موارد زیر است:

افراد سالخورده: در تئوری، مصرف مکمل DHEA برای حفظ سطح DHEA می‌تواند روند پیری را کند نماید و احتمالاً کیفیت زندگی، عملکرد جسمانی و عملکرد شناختی را بهبود ببخشد اما تاکنون تحقیقات صحت این موضوع را ثابت نکرده است. مطالعات بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا مکمل DHEA می‌تواند برخی از اثرات پیری را خنثی کند، مورد نیاز است. یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف مکمل‌های DHEA ممکن است رطوبت و استحکام پوست را بهبود بخشد و لکه‌های پیری را در افراد مسن کاهش دهد.

افسردگی: مکمل DHEA ممکن است در درمان افسردگی موثر باشد، به خصوص در افرادی که سطح DHEA پایینی دارند.

پوکی استخوان: یافته‌های مطالعاتی در مورد اثرات مکمل DHEA در درمان پوکی استخوان متفاوت است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مصرف مکمل‌های DHEA تراکم استخوان را در افراد مسن با DHEA پایین بهبود می‌بخشد، مورد نیاز است، با این حال برخی بررسی‌ها تاثیرات دی هیدرواپی آندروسترون را نشان داده است

آتروفی واژن: تحقیقات محدود نشان می‌دهد که DHEA ممکن است خشکی واژن را در زنان یائسه بهبود بخشد.

قدرت و عملکرد عضلانی: تحقیقات در مورد اثرات DHEA بر قدرت عضلانی و عملکرد فیزیکی نتایج متفاوتی داشت، اما اکثر مطالعات نشان می‌دهند که مکمل DHEA هیچ تاثیری بر قدرت عضلانی در بزرگسالان جوان یا میانسال ندارد. انجمن ملی ورزش دانشگاهی استفاده از DHEA را در بین ورزشکاران ممنوع کرده است.

DHEA یا دی هیدرواپی آندروسترون ممکن است در نهایت مزایایی در درمان افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند نارسایی آدرنال و لوپوس داشته باشد. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین باید در نظر داشت که مطالعات نشان داده‌اند که کنترل کیفیت این مکمل اغلب پایین است.

برداشت ما در داروخانه آنلاین داروتامین آن است که تنها در صورت تشخیص و تجویز توسط پزشک از مکمل DHEA استفاده شود و از مصرف سرخود آن اجتباب کنید

ایمنی و عوارض جانبی

DHEA یا دی هیدرواپی آندروسترون، یک هورمون است. استفاده از این مکمل ممکن است سطح آندروژن را افزایش داده و اثر استروئیدی داشته باشد. DHEA همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های حساس به هورمون، از جمله سرطان پروستات، سینه و تخمدان را افزایش دهد. اگر به هر شکلی از سرطان مبتلا هستید یا در معرض خطر سرطان هستید، از DHEA استفاده نکنید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از DHEA استفاده نکنید.

در صورت داشتن کلسترول بالا یا شرایطی که بر خون‌رسانی به قلب تأثیر می‌گذارد (مانند: بیماری ایسکمیک قلبی) از مصرف DHEA اجتناب کنید. دی هیدرواپی آندروسترون ممکن است سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول «خوب» را کاهش دهد.

استفاده از DHEA همچنین ممکن است اختلالات روانپزشکی را بدتر کند و خطر شیدایی را در افرادی که اختلالات خلقی دارند افزایش دهد.

DHEAهمچنین ممکن است باعث پوست چرب، آکنه و رشد موهای ناخواسته با الگوی مردانه در زنان (هیرسوتیسم) شود.

باید توجه داشت که:

استفاده از DHEA با داروهای ضد روان‌پریشی مانند کلوزاپین ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد.

استفاده از مکمل DHEA با کاربامازپین (تگرتول) که برای درمان تشنج، درد عصبی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد.

مصرف همزمان مکمل DHEA و استروژن ممکن است باعث علائم استروژن اضافی مانند حالت تهوع، سردرد و بی‌خوابی شود.

استفاده از DHEA با لیتیوم ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد.

استفاده همزمان از مکمل DHEA با مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین و سرترالین ممکن است باعث علائم شیدایی شود.

استفاده همزمان از مکمل دی هیدرو اپی آندسترون و تستوسترون ممکن است علائمی مانند کاهش میزان اسپرم و بزرگ شدن سینه‌ها در مردان (ژنیکوماستی) را ایجاد کند و در زنان ویژگی‌های مردانه مانند پرمویی یا هیرسوتیسم و کلفت شدن صدا و فرم بدن مردانه را بروز دهد

استفاده از DHEA به همراه داروی سدیم والپروات یا دپاکین که برای درمان تشنج و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد.

دکتر امیرحسین گیتی نورد

ارسال نظر