اثر کربوهیدرات در بدن‌سازی

بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود در حالت عادی نیاز به استفاده از مقدار مشخصی از انرژی دارد که این مقدار معمولا به عنوان انرژی پایه مصرفی شناخته می‌شود. این مقدار از انرژی با توجه به شرایط فردی و میزان فعالیت تغییر می‌کند و حتی افزایش سن نیز در این تغییر دخیل است. یکی از فاکتور‌های مهم در تغییر انرژی مورد نیاز روزانه، میزان فعالیت بدنی شخص است. در بدنسازان با توجه به فعالیت‌های ورزشی که دارند باید توجه زیادی به نوع رژیم غذایی و تغذیه شان باشد تا بتوان این مقدار از انرژی لازم را دریافت کرد. بدنسازان علاوه بر رژیم غذایی خاصی که دارند از مکمل‌های گوناگونی نیز استفاده می‌کنند. یکی از این مکمل‌ها کربوهیدرات بدنسازی است که در ادامه به معرفی و بررسی فواید کربوهیدرات بدنسازی می‌پردازیم.

خرید انواع کربوپروتیئن بدنسازی

کربوهیدرات بدنسازی چیست؟

همان طور که اشاره شد بدنسازان با توجه به این موضوع که مقدار فعالیت بدنی بالایی دارند؛ روزانه انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. برای تامین این مقدار از انرژی باید بدنسازان برنامه‌های رژیمی ‌مخصوصی داشته باشند؛ البته گاهی پیش می‌آید که این مقدار انرژی از طریق غذا به طورکافی تامین نمی‌شود یا فرد دچار کمبود برخی از ریز مغذی‌ها می‌شود که در این شرایط نیاز به مصرف مکمل‌ها است.

امروزه مکمل‌های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. یکی از این موارد کربوهیدرات بدنسازی است گه به صورت پودر و مکمل وجود دارد.

کربوهیدرات چیست؟

بدن برای تامین نیاز‌های روزانه خود از سوزاندن غذای‌های مصرف شده استفاده می‌کند؛ هر کدام از ماکرونوترینت‌ها شامل کربوهیدرات و پربی و پروتئین مقدار مشخصی از انرژی را تامین می‌کنند اما در حالت کلی انرژی مصرفی ترجیحی بدن، کربوهیدرات است. در واقع گلوکز غذای اصلی برای عضلات و مغز است و سطح گلوکز و قند خون در بدن از اهمیت زیادی برخوردار است در صورت کاهش آن ممکن است فرد در دراز مدت دچار بیماری‌های گوناگونی شود.

مکمل کربوهیدرات بدنسازی

همان طور که ذکر شد در برخی مواقع برای تامین نیاز‌های بدن، استفاده از مکمل به فرد پیشنهاد می‌شود. مکمل‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند؛ یکی از مکمل‌هایی که توسط بدنسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد مکمل کربوهیدرات بدنسازی یا مکمل کربو است.

کربوهیدرات برای تامین سوخت و انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و انرژی ترجیحی بدن در مرحله اول است. مکمل کربو نیز همین کاربرد را دارد و به تامین انرژی مورد نیاز برای ورزشکاران در حین ورزش کمک می‌کند؛ به همین دلیل یکی از مکمل‌های محبوب نزد بدنسازان به شمار می‌رود. کربوهیدرات به هر شکلی که وراد بدن شود ( قند ساده یا مرکب) در نهایت برای تامین انرژی به گلوکز تبدیل می‌شود.

مزایای کربوهیدرات بدنسازی

مکمل کربو علاوه بر اینکه انرژی اضافی مورد نیاز برای بدنسازان در حین انجام تمرینات ورزشی را تامین می‌کند فواید زیر را هم دارد. برای مثال:

  •  افزایش رشد و حفظ عضلات

اگر بدن انرژی مورد نیاز خود را نتواند از گلوکز به مقدار کافی در یافت کند در این صورت از ذخایر قند در بدن که به صورت گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره می‌شوند استفاده می‌کند. این کار در دراز مدت باعث تخریب عضلات می‌شود و علاوه بر این اسید لاکتیکی که در اثر تخمیر بی هوازی در عضلات تجمع می‌یابد نیز تاثیر سو بر عضلات بدن دارد. مکمل کربوهیدرات بدنسازی با تامین انرژی کافی از رخ دادن این دست از اتفاقات جلوگیری می‌کند.

  •  افزایش تولید انسولین

سلول‌های بدن گلوکز را به عنوان سوخت می‌شناسند و فرد از هر نوع قندی که استفاده شود باید در نهایت به گلوکز تبدیل شود تا به مصرف بدن برسد. تعدیل گلوکز خون به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند؛ یکی از هورمون‌های موثر، هورمون انسولین است. انسولین از سلول‌های پانکراس ترشح می‌شود و مقدار آن در خون وقتی که قند خون بالا است افزایش می‌یابد تا به این وسیله گلوکز توسط سلول‌های بدن مصرف شود و یا اینکه ذخیره شود. این هورمون علاوه بر وظیفه اصلی خود در بدن، یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها برای عضله سازی است. با مصرف مکمل کربوهیدرات بدنسازی، مقدار قندخون فرد بالا می‌رود و ترشح این هورمون عضله ساز در بدن افزایش می‌یابد.

  • تنظیم وزن بدن و چربی سوزی

در صورتی که نیاز بدن به انرژی افزایش یابد باید رژیم غذایی فرد به نوعی تنظیم شود که برطرف کننده این مقدار از نیاز برای انرژی باشد. افزایش مصرف غذا در طولانی مدت اگر بدون توجه به مقدار چربی و نوع چربی آن باشد ممکن است باعث افزایش وزن شود و هم‌چنین اضافه انرژی دریافتی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود و باعث به وجود آمدن چاقی شکمی‌در فرد شود.

با مصرف مکمل کربو در بدنسازان این مقدار انرژی اضافی مورد نیاز تا حدودی از طریق کربوهیدرات موجود در مکمل تامین می‌شود. به این ترتیب این مکمل در تنظیم وزن بدن نیز نقش ایفا می‌کند هم‌چنین از مصرف بیش از حد غذاهای انرژی زا که در نهایت باعث افزایش حجم سلول‌های چربی می‌شوند جلوگیری می‌کند.

  • کاهش کورتیزول در بدن

هورمون‌ها در بدن نقش‌های مهمی‌دارند و مسئول تنظیم عملکرد‌های بدن هستند. یکی از هورمون‌هایی که در شرایط استرس و ناراحتی ترشح آن افزایش می‌یابد هورمون کورتیزول است. اگر ترشح این هورمون تنظیم نشود نه تنها تخریب پروتئین را افزایش می‌یابد بلکه باعث تضغیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. مصرف مکمل کربوهیدرات بدنسازی، ترشح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد.

با توجه به مزایای زیادی که این دست از مکمل‌ها دارند؛ محبوبیت مکمل‌های کربو روز به روز در بین بدنسازان افزایش می‌یابد؛ چرا که آن‌ها با مصرف این مکمل‌ها نه تنها انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند بدون اینکه نیاز به مصرف مقدار زیادی از غذا را داشته باشند؛ همچنین مسیر عضله سازی را نیز تعدیل می‌کند و به این روند سرعت می‌بخشد.

انواع مکمل های کربوهیدرات بدنسازی

از مهم‌ترین برند های تولید کننده مکمل کربو و یا پودر کربوهیدرات بدنسازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودر کربوهیدرات و ال آرژنین
  • پودر کربو پلاس ویثر نوتریشن
  • پودر کربومیل کارن
  • پودر کربو مس ۱ پی ان سی ۱۲۰۰ گرمی
  • پودر کربو مس ۲ پی ان سی ۱۲۰۰ گرمی
  • پودر کربو شارژ پی ان سی

شما برای خرید هر یک از این محصولات می‌توانید به وب سایت داروتامین مراجعه کنید.

طریقه مصرف مکمل کربوهیدرات بدنسازی

هر مکملی که فرد قصد مصرف آن را داشته باشد باید توسط پزشک تجویز شود و با توجه به شرایط فردی او طریقه مصرف و مقدار مصرف روزانه هر مکمل فرق می‌کند. در حالت کلی نحوه مصرف مکمل کربوهیدارت بدنسازی با توجه به نوع کاربردی از آن که فرد انتظار دارد برطرف کند تعیین می‌شود. بهترین زمان برای مصرف این مکمل معمولا به شرح زیر است:

  • قبل از صبحانه و اول صبح
  • در حین تمرین
  • بلافاصله قبل یا بعد از تمرین

دوز مصرفی این مکمل نیز با توسط پزشک یا مربی تعیین می‌شود اما در حالت کلی دوز پیشنهادی برای این مکمل روزانه ۳ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن فرد است. در صورتی که فرد خودسرانه و به منظور اینکه عضله سازی خود را در مدت زمان کوتاهی با سرعت بیشتری پیش ببرد؛ مصرف این مکمل را افزایش دهد، عوارضی همچون خستگی، سردرد، یبوست و نفخ از خود به جای می‌گذارد. مصرف زیاد این مکمل باعث تشنگی زیاد در فرد می‌شود که برای جلوگیری از این موضوع فرد ناچارا از آب یا مایعات زیادی استفاده می‌کند که در نهایت این اقدام باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت‌ها در بدن می‌شود.

 

خرید مکمل کربوهیدرات

همان طور که ذکر شد؛ بدنسازان برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، از مکمل‌های مختلف نیز استفاده می‌کنند. امروزه با توجه به اینکه نیاز به این دست از مکمل‌ها افزایش یافته است؛ مکمل‌های تقلبی نیز در بازار به وفور یافت می‌شود. گاها شباهت بین بسته بندی مکمل‌های تقلبی و اصلی به قدری بالا است که نمی‌توان به سادگی مکمل‌های اصلی را شناخت.

یکی از راهکار‌هایی که می‌توانید به منظور دستیابی به مکمل‌های اصلی و موثر انجام دهید؛ خرید از مراکز معتبر است. داروتامین یکی از مراجع معتبر برای تامین نیاز‌های دارویی و مکملی برای افراد به شمار می‌رود. این وب سایت با داشتن دسته بندی‌های مختلف برای همه محصولات خود، به مشا کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی مکمل مورد نیاز خود را پیدا کنید؛ سپس با مقایسه انواع مکمل‌های موجود و بررسی ویژگی هر یک تصمیم به خرید بگیرید.

در وب سایت داروتامین قیمت هر یک از یان مکمل‌ها به طور دقیق نوشته شده است که این اقدام نیز به داشتن خریدی مطمئن به شما کمک می‌کند. شما با ثبت سفارش به صورت آنلاین می‌توانید مکمل کربو مورد نیاز خود را در کوتاه ترین مدت زمان در هر کجای کشور که باشید دریافت کنید.

سخن پایانی

بدنسازان با توجه به فعالیت و تمرینات ورزشی سنگینی که روزانه انجام می‌دهند؛ نیاز به انرژی متفاوتی با افراد هم سن و هم جنس خود دارند به همین دلیل برای اینکه بدون به وجود آمدن مشکل و یا افت قند خون، بتوانند ورزش خود را ادامه دهند باید برنامه درست تغذیه ای داشته باشند. گاها برای تامین انرژی و مود مغذی مثل برخی از مواد معدنی فرد طبق دستور پزشک از مکمل‌ها و پودر‌های مکمل استفاده می‌کند. یکی از مکمل‌هایی که بسیار مورد استفاده بدنسازان قرار می‌گیرد مکمل کربو است. شما برای خرید این مکمل می‌توانید به وب سایت داروتامین مراجعه کنید.

ارسال نظر