تاثیر محصولات اشتهاآور بر رشد کودکان

نگرانی بیشتر والدین، رشد خوب فرزندانشان است. مسئله رشد قد و وزن کودکان از مهم‌ترین دغدغه‌های پدر و مادرها بود و هست. به‌همین دلیل، شاهد استفاده از شربت اشتها برای کودکان توسط بسیاری از پدر و مادرها هستیم.

در صورتی‌که فرزندتان کم‌وزن است؛ بهترین تجویز را پزشک می‌تواند داشته باشد. بهتر است خودسرانه عمل نکنید و شربت‌های تقویتی برای افزایش وزن فرزند دلبندتان را بدون مشورت با پزشک به او ندهید. شک نکنید بهترین شربت تقویتی و اشتها آور برای کودکتان همان شربتی‌ست که پزشک تجویز می‌کند.

 

به‌دلیل استفاده از غذاهای فرآوری‌شده کمبود بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌ها در بدن حس می‌شود. این کمبودها به‌ویژه در کودکان که در مرحله رشد قرار دارند، بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد. همین دلیلی‌ست که شما به دنبال بهترین شربت اشتها آور و تقویتی برای فرزندتان باشید.

علت بی‌اشتهایی کودکان

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث بی‌اشتهایی در کودکان می‌شوند. به‌عنوان مثال، بی‌اشتهایی می‌تواند ناشی از بیماری‌های هورمونی باشد. چنین مشکلاتی باعث عدم رشد کافی کودکان هم می‌شوند. حتی بیماری تیروئید، دیابت و کم‌خونی هم می‌توانند تاثیر زیادی در اشتهای کودکان داشته باشند.

در صورتی‌که خودسرانه؛ بدون بررسی علت بی‌اشتهایی کودکتان به او شربت اشتهاآور دهید، ممکن است مسبب بروز مشکلات بیشتری شوید. همان‌طور که اشاره کردیم، داروهای اشتهاآور می‌توانند علائم بسیاری از بیماری‌ها را پنهان کنند. در این صورت، تشخیص بیماری و درمان آن به تعویق می‌افتد و ممکن است مشکلات جدی‌تری رقم بخورد.

بهترین شربت اشتها آور خارجی کودکان 

می‌دانیم شما هم به‌عنوان والدین یک کودک، دوست دارید بهترین‌ها را برایش رقم بزنید. دوست دارید کودکتان مثل یک فیل اشتها داشته باشد و هر غذای سالم و مقوی که جلویش می‌گذارید، سریع قورت دهد!

برخی مواقع ممکن است کودکتان به دلایل مختلف از خوردن غذا امتناع کند. به‌نوعی، بی‌اشتهایی دامن‌گیر فرزندتان می‌شود که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در درجه اول، نیاز است این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید. اما ممکن است به‌دنبال بهترین شربت اشتها آور کودکان خارجی باشید.

شربت کیدزی اپتایت (Kidssi Appetite)

این دارو، از محبوب‌ترین شربت‌های خارجی‌ست که تحت لیسانس آلمان تولید می‌شود. این شربت حاوی ویتامین‌هایی همچون زینک، ویتامین‌های گروه B و C، بیوتین، منگنز، ویتامین D3 و عصاره‌های گیاهی‌ست. تمام این ویتامین‌ها و مواد مغذی به افزایش اشتهای کودکان کمک بسیاری می‌کنند.

علاوه‌بر افزایش اشتها، این دارو با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن هم می‌تواند به رشد کودکان کمک بسیاری کند. بیهوده نیست که توانسته است به یکی از بهترین شربت‌های اشتهاآور برای کودکان تبدیل شود.

شربت کیدی‌کیر ویتابیوتیکس (vitabiotics-kidicare)

شربت کیدی‌کیر یکی دیگر از شربت‌های خارجی‌ست که برای افزایش اشتهای کودکان استفاده می‌شود. این محصول در کنار افزایش اشتها، با تامین مواد مغذی، به رشد کودکان هم کمک شایانی می‌کند.

وجود چنین ویژگی‌هایی این شربت اشتهاآور را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است. بهترین محصولی که برای کودکان زیر یک‌سال هم مناسب است. این محصول، علاوه‌بر داشتن ریزمغذی‌هایی مثل زینک گلوکنات و ویتامین‌های گروه B، دارای ال‌لیزین هیدروکلرید (L-Lysine HCL) هم است.

این اسید آمینه در کنار سایر ترکیبات، اشتها را به کودکان باز می‌گرداند. کودکانی که علاقه‌ای به خوردن دارو ندارند، در برابر این شربت نمی‌توانند مقاومت کنند. طعم پرتقالی آن اصلی‌ترین دلیل ترغیب کودکان به مصرف آن است.

دلایل بی‌اشتهایی کودکان زیر یک‌سال

کندی رشد نوزاد می‌تواند از دلایل بی‌اشتهایی کودکان زیر یک‌سال باشد. اصلی‌ترین عامل را می‌توان تغییر در ترکیبات شیر مادر دانست. شیر مادر تا 6 هفته اول حاوی کلستروم (آغوز) است. پس از گذشت چند هفته، این ترکیب در شیر مادر کاهش پیدا می‌کند. همین امر دلیلی‌ست که غذا در دستگاه گوارش نوزاد کندتر حرکت کند و باعث بی‌اشتهایی‌اش شود.

  • درآوردن دندان: دندان‌های شیری بسیاری از نوزادان در حدود 6 ماهگی پدیدار می‌شوند. این اتفاق به‌دلیل دردی که به‌همراه دارد، در بسیاری از مواقع باعث کم‌اشتهایی نوزادان می‌شود. البته، کاهش اشتها می‌تواند تا زمانی‌که دندان‌ها کامل می‌شوند (تا 2 سالگی) ادامه یابد.
  • گرمای زیاد: گرمای بیش از حد محیط می‌تواند بر اشتهای کودک هم تاثیر بگذارد. عرق‌کردن کودک می‌تواند بداخلاقی و بدغذایی او را به‌همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید او را به مکان خنک‌تری ببرید، لباس نخی بپوشانید یا با دستمال خیس او را خنک کنید.
  • خوردن غذاهای دیرهضم: مصرف برخی غذاهای دیرهضم توسط کودک می‌تواند احساس سیری و بی‌اشتهایی را به‌دنبال داشته باشد. اگر فرزندتان به‌تازگی غذاهای جامد می‌خورد، ممکن است تمایل او به خوردن غذا کمتر شود. غذاها دیرهضم‌تر از شیر هستند و باعث بی‌اشتهایی کودک می‌شوند. در چنین مواقعی نیازی به مصرف شربت اشتها آور نیست؛ کافی‌ست غذاهای جامد را در وعده‌های کوچک‌تری به او دهید.

واکسیناسیون، مصرف مایعات، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، کمبود زینک و چرخه رشد، از دیگر دلایل کاهش اشتها در نوزادان‌اند. اگر نگران تغذیه کودکتان هستید، می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید. در صورت لزوم، پزشک معالج کودکتان به شما خواهد گفت که از شربت اشتهاآور کودکان استفاده کنید.

شربت اشتها اور برای نوزاد چهار ماهه

همان‌طورکه اشاره کردیم، بی‌اشتهایی در کودکان زیر یک‌سال به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در حالت عادی، انتظار می‌رود تا 4 ماهگی وزن نوزاد 2 برابر و تا یک‌سالگی 3 برابر شود. به‌صورت کلی، نوزادان در زمان جهش رشد به‌صورت قابل توجهی سریع‌تر از هر زمان دیگری رشد می‌کنند.

در بازه زمانی جهش رشد، مصرف شیر یا شیر خشک نوزاد هم افزایش پیدا می‌کند. پس از گذشت این مدت‌زمان، برای مدت کوتاهی اشتهای او کاهش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل می‌توان این بی‌اشتهایی را در کودکان چهار ماهه طبیعی دانست؛ زیرا چرخه رشد او به‌تازگی تمام شده است.

اگر نگران سلامت کودکتان هستید، می‌توانید از شربت اشتهاآور حاوی ویتامین‌های گروه B و زینک استفاده کنید. این شربت‌ها به‌دلیل داشتن مواد مغذی، برای کودکان زیر یک‌سال انتخاب مناسبی‌اند. شربت کیدی‌کیر نمونه‌ای از این شربت‌هاست که کمی قبل‌تر معرفی کردیم.

بهترین شربت مولتی ویتامین برای کودکان

مولتی‌ویتامین‌ها حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای رشد کودکان‌اند. 13 ویتامین و 16 ماده معدنی برای حفظ سلامت و رشد کودکان ضروری هستند. بسیاری از آن‌ها به واکنش آنزیم‌های بدن کمک می‌کنند و برخی دیگر به سلامت بدن کودکان.

مطالعات نشان داده است، مصرف بیش از حد ویتامین‌ها مشکلات سلامتی جدی به همراه دارد. به‌عنوان مثال، مصرف بیش از اندازه مولتی‌ویتامین در کودکان می‌تواند ابتلا به سرطان در بزرگسالی را افزایش دهد. به هر حال، تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن بچه‌ها اهمیت بسیاری دارد. در ادامه برخی از بهترین مولتی‌ویتامین‌های تقویتی را معرفی کرده‌ایم.

بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم وزن

شربت اشتها آور باریج

محلول خوراکی راسیپ رها فارما

شربت اپتایت پدیا بست

شربت کیدزی اپتایت دایونیکس

محلول خوراکی سیپروهپتادین بکواکتین ویتابیوتیکس

  • شربت مولتی‌ویتامین کیدی‌کر (vitabiotics-kidicare)
  • شربت مولتی‌سانستول پلاس زینک (multi-sanostol-plus-zinc)
  • شربت مولتی‌ویتامین پدیابست (pedia-best-multivitamin)
  • شربت مولتی‌ویتامین پلاس زینک کیندر فیشر (fisher-kinder-zinc-plus)
  • شربت ویتان (vitane-oral-liquid)

لازم است بدانید، مولتی‌ویتامین‌ها خواصی مانند مواد غذایی طبیعی را در خود جای نداده‌اند. بهتر است به چنین داروهایی اعتماد نکنید و خودسرانه آن را به کودکتان ندهید. همان‌طور که این داروها نباید خودسرانه مصرف شوند، شربت اشتهاآور گیاهی هم نباید به این شیوه مصرف شود. با یک تصمیم اشتباه ممکن است یک خطر جدی، سلامت کودکتان را تهدید کند.

 

اما آیا از عوارض شربت اشتها برای کودکان آگاه هستید؟

عوارض مصرف شربت اشتها آور برای کودکان

سیپروهپتادین موجود در شربت‌های اشتهاآور با تاثیرگذاری بر دستگاه اعصاب مرکزی، عوارض متعددی به‌دنبال دارد. مشکلاتی همچون گیجی، خواب‌آلودگی، عدم تمرکز، کم‌خوابی کودک، بی‌قراری، تپش قلب، کاهش فشار خون، تاثیر بر عملکرد کبد، اسهال، یبوست و استفراغ از عوارض شربت‌های اشتهاآور برای کودکان‌اند.

همچنین، ممکن است در صورت مصرف بیش از اندازه، مسمومیت، اختلال دفع ادرار و کاهش هشدارهای مغزی را هم به‌همراه داشته باشد. اگر در مصرف چنین داروهایی اعتدال را رعایت نکنید، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری همچون مشکلات قلبی، ریوی و حتی مرگ را هم ایجاد کند.

مدت‌زمان مصرف داروها؛ به‌ویژه داروهای اشتهاآور برای کودکان، اهمیت بسیاری دارد. به‌دلیل این‌که این داروها تاثیر بسزایی بر سایر ارگان‌های بدن دارند، مصرف طولانی‌مدت آن‌ها توصیه نمی‌شود. جدا از تمام این عوارض، ممکن است با دادن شربت اشتها به فرزندتان، علائم بیماری‌اش را پنهان کنید.

در این مطلب به بررسی عوامل و دلایلی که بی‌اشتهایی کودکان را به‌دنبال دارند، پرداختیم. هر چند نمونه‌های از شربت‌های اشتها آور برای کودکان را معرفی کردیم؛ اما قبل از هر اقدامی نیاز است نظر پزشک کودکان را بپرسید. گاهی مشکلات هورمونی باعث بی‌اشتهایی کودکان می‌شوند و گاهی بیماری‌های عفونی.

در صورتی‌که فرزندتان کم‌وزن است؛ بهترین تجویز را پزشک می‌تواند داشته باشد. بهتر است خودسرانه عمل نکنید و شربت‌های تقویتی برای افزایش وزن فرزند دلبندتان را بدون مشورت با پزشک به او ندهید. شک نکنید بهترین شربت تقویتی و اشتها آور برای کودکتان همان شربتی‌ست که پزشک تجویز می‌کند.

ارسال نظر