تعطیلی کارخانجات داروسازی و نیاز به اصلاح سیاست دارویی

1402-05-26 13:52:23

سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران  اعلام کرد که به هیچ عنوان با تعطیلی و توقف خطوط تولید هیچ‌یک از شرکت‌های داروسازی به خصوص در شرایط کنونی موافق نیست و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن را به زیان جامعه و بیماران نیازمند دارو می‌داند و وقوع چنین حوادثی را نتیجه سیاست‌های غیر واقعی، بروکراتیک و دیوانسالارانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌داند.

این سندیکا در ادامه بیان داشت: چه بسا اگر خویشتن‌داری و مصلحت‌اندیشی کارخانجات تولیدی دارو نبود، رفتار غیرمنتظره، عجیب و شتاب‌زده وزارت بهداشت، در معرفی همه شرکت‌های تولیدی و توزیعی به مراجع قضائی می‌توانست منجر به ایجاد بحران عظیمی در تأمین داروی کشور شده و تبعات سیاسی اجتماعی بسیار شدیدی از جمله تعطیلی کارخانجات تولیدی و عدم تأمین داروی موردنیاز بیماران به همراه داشته باشد.

همچنین اعضای سندیکا تاکید دارند که با توجه به حساسیت موضوع تأمین، تولید و توزیع دارو در کشور، هرگونه اقدام علی‌الراس و خارج از قوانین و ضوابط کشوری، از سوی هیچ یک از تولیدکنندگان دارو به صلاح کشور نبوده و پذیرفتنی و مورد تأیید نخواهد بود.

این سندیکا معتقد است تغییر سیاست و رویکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حوزه دارو که قبلاً به صورت مکتوب پیشنهاد شده است، اجتناب ناپذیر بوده و راه‌حل برون‌رفت از شرایط فعلی است. ما بر این باوریم که تأمین پایدار داروی مورد نیاز کشور و توسعه صنایع دارویی جز با اصلاح سیاست‌های دارویی فعلی، استفاده از افراد با تجربه و خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها و جز با انجام وظیفه دولت در قبال صنعت داروسازی امکان‌پذیر نیست.

با توجه به بیانات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و مانیتور کردن شرایط دارویی در کشور، به نظر میرسد تغییراتی باید در نظر گرفته شود که پیشنهادهای داروتامین برای  این تغییرات  احتمالی عبارتند  از:

اصلاح قوانین و ضوابط: به منظور بهبود فرآیند تأمین، تولید و توزیع دارو، قوانین و ضوابط باید بازنگری شوند و با توجه به نیازها و شرایط کنونی بروزرسانی شوند. این اصلاحات می‌توانند شامل ساده‌سازی و افزایش شفافیت در مقررات، رفع موانع بروز ورود به بازار برای شرکت‌های جدید و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین باشد.

تقویت همکاری و هماهنگی: برقراری همکاری و هماهنگی بین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با صنایع داروسازی و سایر نهادهای مرتبط، از جمله دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، اهمیت دارد. این همکاری می‌تواند منجر به انجام تحقیقات و توسعه فناوری‌های نوین، تسهیل در فرآیند ثبت داروها و ارتقای استانداردها و کیفیت داروها شود.

حمایت مالی و اقتصادی: دولت باید با ارائه تسهیلات مالی و اقتصادی، صنایع داروسازی را در تحقق اهداف خود یاری کند. این شامل تسهیل در دسترسی به منابع مالی، تسهیلات اعتباری مناسب و حمایت از تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت داروسازی است.

تشویق به سرمایه‌گذاری: دولت باید سیاست‌هایی را اجرا کند که سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی را تشویق کند. این می‌تواند شامل ارائه تسهیلات مالی و مالیاتی مناسب، ایجاد بسترهای مناسب برای همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد بنگاه‌های نوپا و استارتاپ‌ها در زمینه داروسازی باشد.

تقویت نظام دارویی: تقویت نظام دارویی کشور از جمله ایجاد سازوکارهای قوی برای ثبت و رصد داروها، نظارت مستمر بر کیفیت و ایمنی داروها، تنظیم قوانین و مقررات منطبق با استانداردهای بین‌المللی و تسهیل در اعلاقمندی سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه داروها و ارتقای زیرساخت‌های فنی و فناوری‌های مورد نیاز نیز می‌باشد.

این تغییرات ممکن است نیازمند هماهنگی و همکاری بین دولت، صنعت داروسازی و سایر نهادهای مرتبط باشد تا بهبود قابل ملاحظه‌ای در سیاست‌های دارویی کشور ایجاد شود.

بازنشر