9 راه‌حل قطعی برای حفظ تناسب اندام در دوران بارداری

اکثر افراد می‌دانند گذراندن دوران بارداری مشکل است و حفظ تناسب اندام در دوران بارداری مشکل‌تر. همه بانوانی که در این دوران هستند، با مشکلاتی مانند چاقی، به‌هم‌خوردن تناسب اندام، افسردگی و سایر مشکلات روحی و جسمی روبه‌رو می‌شوند.

اما برای هر دردی، درمانی وجود دارد. بدون شک با پیشرفت در علم پزشکی، برای تناسب اندام در دوران بارداری نیز راه‌حلی وجود دارد. شما با مصرف وعده‌های غذایی سالم و انجام ورزش‌های موثر می‌توانید تناسب اندام خود را کنترل کنید. در این مقاله از وبلاگ داروتامین نیز به معرفی روش‌های کنترل تناسب اندام در دوران بارداری اشاره خواهیم کرد.

بهترین راه حفظ تناسب اندام در بارداری

دوران بارداری زمانی‌ست که بیش از هر زمان دیگری مادر باید به‌فکر حفظ تناسب اندام و رژیم غذایی‌اش باشد. در این دوران حیاتی، وجود مشکل سلامتی در مادر به جنین نیز آسیب می‌رساند. حتی پس از زایمان نیز ممکن است مشکلاتی برای مادر به‌وجود آید.

1.    توجه به رژیم غذایی در بارداری

توجه به رژیم غذایی در دوران بارداری

همه خانم‌های باردار می‌توانند ویار بارداری را درک کنند. اگر باردار هستید، معمولا در نیمه اول بارداری ممکن است دلتان فست‌فود یا غذاهای پرچرب بخواهد. حتی ممکن است دلتان چیزهایی را بخواهد که قبلا علاقه چندانی به این غذاها نداشته‌اید.

اگرچه همیشه نمی‌توان ویار را کنترل کرد؛ اما می‌توان به مواد مغذی مورد نیاز بدن توجه کرد. شما اگر به غذاهای پرچرب و چاق‌کننده ویار دارید، می‌توانید از شیوه سالم این نوع غذاها استفاده کنید یا جایگزینی سالم برای این نوع غذاها بیابید.

برای اطمینان از سالم‌بودن رژیم غذایی و هر آنچه شما و کودکتان نیاز دارید، مواد معدنی و ویتامین‌های آن را بررسی کنید. توجه کنید رژیم غذایی شما باید شامل چندین ماده معدنی و مغذی همچون کلسیم، آهن و فولات یا همان ویتامین B9  در هر وعده غذایی باشد.

2.    آرام‌کردن ذهن و خواب راحت

در دوران بارداری، علاوه‌بر خوردن غذاهای مفید باید خوابیدنتان هم به موقع و به مقدار کافی باشد. ممکن است گاهی در این دوران احساساتی مانند افسردگی، ترس یا استرس را تجربه کنید. از نگرانی در مورد مشکلی گرفته تا فکرکردن به اینکه آیا والدین خوبی خواهید بود، ممکن است دلیل استرستان باشد. گذراندن دوران بارداری می‌تواند گذر از یک ترن هوایی هیجان‌انگیز باشد. لذت‌بخش است؛ اما بسیار استرس‌زا و ترسناک!

اکثر مادرها بسیار نگران هستند و دوست دارند علائم حیاتی کودک را روزانه متوجه شوند. به‌عنوان مثال، ممکن است در سه ماهه سوم بارداری، روی رخت خواب دراز بکشید و منتظر لگدزدن جنین باشید. این‌گونه خیالتان از سالم‌بودن او راحت می‌شود.

اگر در دوران بارداری استرس دارید، این استرس می‌تواند برای فرزندتان هم مضر باشد. به همین دلیل، باید ذهنتان را آرام کنید. برای این‌کار می‌توانید از تکنیک‌های مدیتیشن، کمک‌گرفتن از متخصصان، صحبت روزانه با همسرتان و درمیان‌گذاشتن مشکلات روحی و روانی خود می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. با آرام‌شدن ذهنتان می‌توانید خواب راحت‌تری را هم تجربه کنید.

3.    داشتن تحرک روزانه

داشتن تحرک روزانه

اگر به برنامه روزانه‌تان قبل از بارداری نگاه کنید، ممکن است حضور پررنگ ورزش را ببینید. با این وجود، ممکن است بعد از بارداری، همان انرژی و انگیزه را نداشته باشید. چنین حسی طبیعی‌ست و جای نگرانی نیست؛ چراکه بسیاری از زنان باردار چنین حسی را تجربه می‌کنند.

شما باید بتوانید همان انگیزه و انرژی لازم را به خودتان برگردانید و متعهد شوید که روزانه تحرک داشته باشید. برای شروع، روزانه میزانی که پزشکتان توصیه کرده و در توانتان است، پیاده‌روی کنید. به‌غیر از پیاده‌روی، می‌توانید حرکات کششی روی تشک یوگا را هم انجام دهید.

در حالی که بیشتر ورزش‌ها بی‌خطرند؛ به‌ویژه آن‌هایی که قبل از بارداری انجام داده‌اید، چند تمرین وجود دارد که باید از آن‌ها دوری کنید. انجام ورزش‌هایی مانند صخره‌نوری و اسکی برای بانوان باردار خطرناک هستند. اگر به انجام این ورزش‌ها علاقه دارید، در دوران بارداری باید از انجام آن‌ها دوری کنید. اگر حس می‌کنید در طول انجام حرکات ورزشی ضعف دارید، می‌توانید با توصیه پزشکتان از مکمل‌های دوران بارداری برای تقویت بدن و حفظ سلامت فرزندتان استفاده کنید.

نکته: به‌عنوان یک قانون کلی ورزش، به صدای بدن خود گوش دهید. به یاد داشته باشید که برای سالم ماندن ورزش می‌کنید؛ نه برای برنده‌شدن در مسابقات. زیاد به خودتان سخت نگیرید اگر در شرایط سختی قرار دارید.

4.    کاهش میزان مصرف قند و شکر

 مطالعات پزشکی نشان داده است که افزایش مصرف شکر بر حافظه و هوش کودک شما تأثیر منفی دارد. به همین دلیل، شما می‎‌توانید خودتان را از خوردن همه شیرینی‌ها با قند مصنوعی محروم کنید. می‌توانید به‌جای خوردن شیرینی از میوه‌هایی مانند سیب تازه و انبه استفاده کنید. در ابتدا ممکن است کمی سخت به‌نظر برسد؛ اما سلامتی شما و کودکتان بسیار مهم است.

5.    مصرف آب به میزان زیاد

مصرف آبه به میزان زیاد در بارداری

همان‌طور که می‌دانید خوردن آب کافی برای هر شخصی بسیار مهم است. اگر شما باردار هم باشید این نیاز بیشتر هم حس می‌شود. آب نقش مهمی در رشد کودک دارد؛ چراکه به تشکیل جفت و کیسه آمنیوتیک کمک می‌کند.

کم‌آبی بدن در هر زمانی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند؛ اما در دوران بارداری، اجتناب از مشکلات آن بسیار مهم است. پزشکان حدود 2.3 لیتر آب در روز را در دوران بارداری توصیه می‌کنند. اگر از طعم آب ساده خسته شده‌اید، می‌توانید از طعم‌دهنده‌هایی مانند خیار، توت فرنگی، لیمو یا لیموترش را به آن اضافه کنید.

6.    استراحت به میزان کافی

توجه به سلامتی در دوران بارداری به معنای خوب‌خوردن یا فقط انجام حرکات ورزشی نیست. در کنار این موارد، استراحت هم باید بخشی از برنامه روزانه‌تان باشد. کافی‌ست برای شروع به ندای بدنتان گوش دهید و مطمئن شوید زمانی که به استراحت نیاز دارید، حتما استراحت کنید.

استراحت می‌تواند به معنای چرت‌زدن، درازکشیدن روی مبل و خواندن کتاب یا رفتن زودهنگام به رخت خواب باشد. با استراحت‌دادن به بدن خود، مطمئن می‌شوید که کودک کوچک شما به رشد خود ادامه می‌دهد و انرژی کافی برای فعالیت‌های فردا ذخیره می‌کنید.

7.    رقص با موسیقی مورد علاقه‌تان

رقص در دوران بارداری

رقص می‌تواند یک روش سرگرم‌کننده و موثر برای ورزش، باشد. شما می توانید در هر جایی به تنهایی یا با دوستان یا خانواده‌تان برقصید. رقصیدن یک نوع ورزش است که می‌تواند تا حد زیادی روی تناسب اندام شما تاثیر بگذارد.

8.    انجام فعالیت‌های موثری مانند باغبانی

انجام کارهای باغبانی به‌معنای بیل‌زدن یا انجام کارهای سنگین دیگر نیست. اگر در خانه خود باغچه کوچکی دارید یا صاحب باغ هستید، می‌توانید زمانی را در آنجا بگذرانید. چیدن چمن، علف‌های هرز و کاشت گل‌وگیاه همگی راه‌های خوبی برای ورزش‌کردن و دریافت ویتامین D از نور خورشید هستند. البته، یادتان باشد همیشه هنگام باغبانی دستکش بپوشید تا از عفونت نادری به نام توکسوپلاسموز دور بمانید.

9.    انجام کارهای خانه با انرژی زیاد

نشستن و عدم فعالیت، موثرترین راه افزایش وزن در دوران بارداری‌ست. اگر به‌دنبال تناسب اندام هستید و می‌خواهید وزن شما در این دوران افزایش پیدا نکند، خودتان را با کارهای خانه مشغول کنید. با گوش‌دادن به موسیقی و تبدیل‌کردن آن به بخشی از برنامه فعالیتتان، ناخودآگاه به انجام کارهای خانه علاقه بیشتری نشان خواهید داد.

آخرین نکته برای حفظ تناسب اندام در دوران بارداری

حفظ تناسب اندام در دوران بارداری آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. بسیاری از مادرانی که در دوران بارداری به سر می‌برند، به سلامتی و تناسب اندام خود توجه نمی‌کنند. بهتر است بدانید، زمانی که شما حرکات کششی انجام می‌دهید، پیاده‌روی، خواب و استراحت کافی دارید، درواقع به سلامتی فرزندتان اهمیت می‌دهید.

برای این‌که تناسب اندامتان در دوران بارداری حفظ شود، غذاهای مفید بخورید، استراحت کنید، غذاهای چرب مصرف نکنید و روزانه پیاده‌روی کنید. خوردن آب کافی نیز به اندازه تمامی موارد ذکرشده الزامی‌ست. در این میان اگر به مکمل‌های تقویتی نیاز دارید، در صورت تمایل می‌توانید مکمل‌های لازم برای دوران بارداری را از داروخانه آنلاین داروتامین تهیه کنید.

ارسال نظر