تنفس ما انسان‌ها، زمین را گرم می‌کند!

1402-10-20 20:00:36

طبق یافته‌های جدید پژوهشگران، انسان‌ها ممکن است با نفس‌کشیدن، گرمایش جهانی را شدیدتر کنند. در یک گزارش علمی آمده است که در بازدم انسان، متان و اکسید نیتروژن وجود دارد. این گازها مضاف بر دی‌اکسید کربنی هستند که انسان در بازدم تولید می‌کند. طبق این تحقیق و بررسی غلظت گاز در نمونه‌های مورد مطالعه، دانشمندان تخمین می‌زنند در بریتانیا، تنفس انسان باعث افزایش ۰.۰۵ درصد انتشار گاز متان و ۰.۱ درصد انتشار اکسید نیتروژن باشد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد تنفس انسان برای زمین مضر است!

البته به گزارش نشریه بی‌بی‌سی فوکوس از نظر ظاهری، ما انسان‌ها نقش مهمی در گرم‌شدن کره زمین داریم. اما در حقیقت، دی‌اکسید‌کربنی که ما بیرون می‌دهیم، بخشی از یک چرخه طبیعی است که در آن بدن ما کربوهیدرات‌های گیاهان جذب‌کننده CO2 را به انرژی، به‌علاوه آب و CO2 تبدیل می‌کند. به این ترتیب، ما هیچ CO2 اضافی‌ای به جهان هستی اضافه نمی‌کنیم. در مقابل، سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، CO2 آزاد می‌کند که میلیون‌ها سال در آن محبوس بوده و سهم خالصی در گرمایش جهانی ایجاد می‌کند.

7 درصد از کل حجم سالانه دی اکسید‌کربن (CO2)

در یک روز، هر فرد به‌طور متوسط حدود 500 لیتر گاز گلخانه‌ای CO2 را خارج می‌کند که جِرم آن حدود یک کیلوگرم است. این مقدار به‌نظر می‌رسد کم باشد؛ اما باید مد نظر داشته باشیم که جمعیت جهان حدود بیش از 7 میلیارد نفر است که هر ساله به‌صورت جمعی حدود 2.5 میلیون تن این گاز را تنفس می‌کنند. این مقدار تقریباً 7 درصد از کل حجم سالانه CO2 است که به دلیل سوختن سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان به وجود می‌آید. با این اوصاف باز این میزان گاز تولیدشده توسط انسان بسیار ناچیز است. چرا که با توجه به گزارش شرکت آلمانی Statista، انتشار جهانی دی اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی و صنعت در سال 2022 در مجموع به 37.15 میلیارد تن (GtCO2) بوده و این آمار از سال 1990 تا‌کنون بیش از 60 درصد افزایش یافته است.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان

بزرگ‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی «چین» و پس از آن «ایالات متحده» است. چین همیشه بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان نبوده است؛ اما با رشد سریع اقتصادی و صنعتی‌شدن در دهه‌های اخیر، شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور بوده‌ایم. از سال 1990، انتشار CO2 در چین بیش از 400 درصد افزایش یافته است. در مقایسه با این کشور پهناور آسیایی، انتشار CO2 کشور آمریکا 2.6 درصد کاهش یافته است. با این وجود، ایالت متحده همچنان بزرگ‌ترین آلوده‌کننده کربن در طول تاریخ است. تولیدکنندگان بیشترین مقدار گاز دی‌اکسید کربن (CO2)؛ به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای عمدتاً با ترکیبی از عوامل اقتصادی، صنعتی و انرژی مرتبط است.

  • چین: به‌عنوان یک اقتصاد صنعتی بزرگ با جمعیت فراوان و مصرف انرژی بالا،جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان CO2 در جهان است.
  • ایالات متحده: به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اقتصادی و تولیدکنندگان انرژی فسیلی به مقدار زیادی CO2 تولید می‌کند.
  • هند: با افزایش سریع جمعیت و توسعه اقتصادی از تولیدکنندگان مهم CO2 در جهان است.
  • روسیه: به دلیل وابستگی به منابع انرژی فسیلی و فعالیت‌های صنعتی، روسیه نیز در جمع تولیدکنندگان CO2 جهان قرار دارد.
  • آلمان: این کشور به عنوان یکی از پیشروهای صنعتی و تکنولوژیکی در اروپا نیز به مقدار قابل توجهی CO2 انتشار می‌دهد.

چه راهکاری برای جلوگیری از گرم‌شدن زمین وجود دارد؟

برای کاهش گرم‌شدن زمین و مقابله با تغییرات اقلیمی، اقدامات متعددی لازم است که در سطوح مختلف انجام شوند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  1. کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی: استفاده کمتر از نفت، گاز و زغال سنگ و ترویج منابع انرژی تجدیدپذیر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
  2. افزایش بهره‌وری انرژی: استفاده بهینه از انرژی و افزایش بهره‌وری در فرآیندهای صنعتی و خانگی به کاهش مصرف انرژی و انتشار CO2 کمک می‌کند.
  3. ترویج حمل‌ونقل عمومی: ترویج و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری و وسایل نقلیه‌ای که دی‌اکسید کرین تولید نمی‌کنند، کمک شایانی به کاهش ترافیک و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کند.
  4. احیای جنگل‌ها و حفاظت از منابع طبیعی: جنگل‌ها به‌عنوان مهم‌ترین ذخایر جذب‌کننده CO2 شناخته می‌شوند. حفاظت از جنگل‌ها و احیای مناطق سبز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
  5. توسعه انرژی تجدیدپذیر: سرمایه‌گذاری در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی می‌تواند به تولید انرژی پاک و انتشار کم کربن‌دی‌اکسید و گازهای گلخانه‌ای کمک کند.
  6. تغییر در الگوی مصرف غذا: تغییر به سمت یک رژیم غذایی پایدار، کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش مصرف مواد غذایی تازه و محصولات محلی می‌تواند به کاهش اثرات محیطی کمک کند.

این اقدامات تنها بخشی از راهکارهای ممکن برای مقابله با گرم‌شدن زمین و تغییرات اقلیمی هستند. تعداد زیادی از این راهکارها نیاز به همکاری جهانی و تدابیر جامع دارند.

 

نویسنده: میم 2 چشم

بازنشر