پیدایش واریانت JN.1 در هند | نشانه‌های اصلی که باید از آن‌ها آگاه باشید!

1402-10-09 21:13:51

نوع جدید کووید  JN.1 از سپتامبر امسال در سطح جهانی به‌خصوص ایالات متحده آمریکا گسترش یافته است. اکنون بیش از ۱۵۰ مورد از این سویه جدید در هند و در چندین کشور دیگر شناسایی شده است. این سویه جدید طی یک نظارت معمولی در کرالای هند پیدا شد. کووید JN.1 که توسط سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان واریانت جدید تعیین شده است، دارای یک جهش واحد در مقایسه با گونه Pirola یا BA.2.86 است و ممکن است انتقال سریع‌تر و بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی داشته باشد.

تا ۲۱ دسامبر، هند ۲۲ مورد از نوع JN.1 کووید-19 را گزارش کرده است. کرالا، اولین ایالتی بوده که این سویه جدید را گزارش کرد. به گفته خبرگزاری‌های معتبر در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۵ مورد عفونت جدید کووید-19 و یک مورد مرگ گزارش شده است. تعداد کل موارد فعال کووید-19 در کشور هند ۲۹۹۷ نفر ثبت شد.

تایید این نوع فرعی کووید-19 مرکز و ایالات مختلف هند را در حالت آماده باش قرار داده است. وزارت بهداشت با مقامات بهداشتی ایالتی در تماس بوده و وضعیت را در نقاط مختلف زیر نظر دارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنین گفته است که ویروس در حال تکامل و تغییر است و از کشورها خواسته است که به نظارت قوی و اشتراک‌گذاری نکات بهداشتی ادامه دهند.

به گفته کارشناسان، این ویروس یک بار دیگر جهش یافته است. BA.2.86 تحت یک جهش Flip قرار گرفت و به JN.1 تبدیل شده است که اکنون توانایی اتصال به سلول‌های ما را حتی قوی‌تر از انواع دیگر دارد و همچنین قابلیت انتقال را افزایش داده است. دکتر توماس روسو، استاد و رئیس بیماری‌های عفونی در دانشگاه بوفالو در نیویورک، اظهار داشت که JN.1 یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک خود از BA.2.86 دارد، چیزی که کووید از آن برای چسبیدن به سلول‌ها و ایجاد بیماری استفاده می‌کند.

هنوز مشخص نیست که آیا واکسن‌های موجود محافظت کامل را در برابر این سویه جدید ایجاد می‌کند یا خیر؛ بنابراین، جمعیت‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان، افراد مسن و افراد با بیماری‌های خاص باید از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع آن پیروی کنند. برای محافظت از کودکان در برابر خطرات احتمالی، توصیه می‌شود از قرارگیری در مکان‌های شلوغ و تجمعات خودداری کنند. والدین باید مراقب مشارکت‌دادن کودکان خود در فعالیت‌های گروهی باشند. کودکان بالای دو سال باید هنگام بیرون‌رفتن از ماسک استفاده کنند. علاوه‌براین، شست‌وشوی مداوم دست‌ها برای جلوگیری از گسترش عفونت‌ها اهمیت بالایی دارد. دکتر شریا دوبی می‌گوید: در صورت بروز علائمی مانند تب، سرفه، مدفوع شل، استفراغ، سردرد و بدن درد سریعا کودک خود را به درمانگاه منتقل کنید.

نوع جدید کرونا  JN.1 تنها علائم جزئی مانند آبریزش بینی، گلودرد و سرفه‌های خشک را به‌همراه دارد. اکثر موارد پیداشده بسیار خفیف بوده‌اند و علائمی همچون آنفولانزا از جمله تب، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد و خستگی داشته‌اند. به گزارش سی‌بی‌سی نیوز در ۸ دسامبر در مورد سویه JN.1 : نوع علائم و شدت آن‌ها معمولاً بیشتر به ایمنی و سلامت کلی فرد بستگی دارد تا اینکه کدام نوع کووید باعث عفونت شده است.

با افزایش قابلیت تشخیص این بیماری متخصصان متوجه شدند که علائم آن با سایر عفونت‌های ویروسی از جمله تب، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس، خستگی، بدن درد، گلودرد، علائم خفیف گوارشی و ازدست‌دادن حس چشایی و بویایی همپوشانی دارد. این علائم ممکن است شبیه سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از ویروس‌های فصلی باشد. اقدامات پیشگیرانه حیاتی شامل واکسیناسیون، پوشیدن ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی ضروری است. دکتر دوتا می‌گوید: درک ماهیت مسری‌بودن آن بر ضرورت رعایت پروتکل‌های ایمنی تاکید دارد.  

دکتر سوشیلا کاتاریا، مدیر ارشد پزشکی داخلی می‌گوید: علائم این سویه جدید شامل سرفه‌های مداوم، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سردرد، اسهال، ضعف یا خستگی، درد عضلانی، مشکل در خواب، نگرانی یا اضطراب و تنگی نفس خفیف است.

تحقیقات انجام‌شده در زمستان گذشته که توسط مقامات بهداشتی در بریتانیا انجام شد، نشان داد علائم بیماری کووید-19 و سایر میکروب‌هایی که اغلب باعث بیماری‌های تنفسی در طول زمستان می‌شوند، مشابه هستند. سرفه، گلودرد، عطسه، خستگی و سردرد از همه علائم گزارش‌شده شایع‌تر است.

تشخیص زودهنگام این بیماری و قرنطینه‌شدن فرد مبتلا می‌تواند در جلوگیری از گسترش و همه‌گیری آن نقش مهمی داشته باشد. اگر این بیماری را مانند یک سرماخوردگی ساده نادیده بگیرید، می‌تواند عواقب جدی را برای اطرافیان‌تان ایجاد کند. می‌توان گفت یکی دیگر از راه‌های پیشگیری در برابر گسترش این ویروس واکسیناسیون است.

 

بازنشر