ماری‌جوانا؛ شاهدانه‌ای (گیاهی) که در برخی کشورها شاهی می‌کند عامل اضطراب است

1402-11-28 23:00:10

وضعیت مصرف ماری‌جوآنا در سراسر جهان متفاوت است و با توجه به قوانین داخلی هر کشور هر ساله  تغییر می‌کند. در حال حاضر بسیاری از کشورها مصرف ماری‌جوآنا یا حداقل بخشی از آن را تحت قوانین ویژه‌ای مجاز اعلام کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به کانادا، هلند، پرو، اسپانیا، آلمان، استرالیا، ایتالیا، کلمبیا، آرژانتین و آمریکا (برخی ایالت‌ها) اشاره کرد و گفت که مصرف ماری‌جوانا مجاز یا دارای قوانین انعطاف‌پذیری است.

در طرف مقابل، کشورهایی مانند عربستان، مالزی، چین، سنگاپور و امارات متحده عربی، مصرف ماری‌جوانا را غیر قانونی اعلام کرده و برای مصرف، خرید و فروش آن مجازات شدید اتخاذ کرده‌اند. با این حال، مصرف ماری‌جوانا چه ارتباطی با اضطراب دارد؟

آزادی مصرف ماری‌جوآنا در کانادا به شرط تفریح

در واقع (Cannabis) از بخش‌های مختلف گیاه شاهدانه به‌دست می‌آید و THC یک ماده شیمیایی مؤثر در آن است. این ماده نقش مهمی در ایجاد حالت نئشگی دارد و در صمغ گیاه ماری‌جوانا ترشح می‌شود. از ماری‌جوانا در برخی موارد به‌عنوان مکمل گیاهی برای درمان میگرن استفاده می‌شود. در مصارف پزشکی، ماری‌جوانا تسکین‌دهنده بهبود علائم مرتبط با HIV و سرطان، بهبود اشتها و تسکین درد را فراهم می‌کند.

کشور کانادا با توجه به سیاست‌های رو به رشد خود در سال 2018 تصمیم بر آن گرفت، خرید و مصرف ماری‌جوانا را برای تفریح و مصرف به‌مقدار کم، قانونی اعلام کند. به‌طوری‌که شهروندان بزرگسال می‌توانند به‌صورت قانونی تا 30 گرم ماری‌جوانا  یا همان شاهدانه را در اماکن عمومی حمل یا با دیگران تقسیم کنند. در کنار آن اجازه کاشت 4 بوته شاهدانه و تهیه مواد خوراکی از آن نیز شامل این قانون شد که موجب خوشحالی بسیار از جوانان این کشور شده است.

مصرف ماری‌جوانا که اخیرا در کانادا قانونی شده است، با اینکه طرفدارانی دارد؛ اما امروزه خسارات فراوانی از نظر سلامتی به بارآورده و نگرانی‌هایی را نیز با خود به همراه داشته است. چرا که آمار بستری مرتبط با مصرف آن در کانادا افزایش یافته و روان‌پریشی ناشی از مصرف این ماده مخدر بیشترین افزایش نسبی را طی سال‌های اخیر برای بخش (Psychology) بیمارستان‌ها داشته است.

مصرف شاهدانه برای کانادا سنگین تمام شد!

براساس یک نظرسنجی در کانادا؛ حال که پنج سال از قانونی‌شدن ماری‌جوانا می‌گذرد، 64 درصد از کانادایی‌ها از این اقدام حمایت کرده‌اند. این در حالی است که آن‌ها نوعی نگرانی از سلامت روان داشته و کاملاً احساس افسردگی می‌کردند. تمام این‌ها سبب شد که بسیاری از افراد به‌طور منظم ماری‌جوانا مصرف کنند.

طبق گزارش مرکز اورژانس مونترال کانادا، هیچ‌یک از این افراد در اولین مراجعه به اورژانس به‌دلیل اضطراب مراجعه نکرده‌اند. آن‌ها احساس سردرد داشتند؛ اما محققان دریافتند که 12.3 درصد از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا با اضطرابی که به‌همراه داشتند، به اورژانس مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که می‌گفتند برای کاهش اضطراب، این گیاه را مصرف کرده‌اند. پزشکان اورژانس 90 درصد این افراد را در بیمارستان بستری کردند؛ زیرا علائم اضطراب در آن‌ها لحظه‌به‌لحظه در حال افزایش بود.

کارشناسان معتقدند مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات اضطرابی جدید هستند، این خطر به‌ویژه برای مردان تا سن 24 سالگی بسیار زیاد است. یک نظرسنجی تلفنی توسط Health Canada در سال 2022 از میان 21 هزار 690 نفر که بالای 16 سال سن داشتند، انجام شد. این تحقیق نشان داد که تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان در 12 ماه گذشته متوجه هیچ کمپین آموزشی یا پیام بهداشت عمومی در مورد ماری‌جوانا نشده‌اند و از خطرات آن آگاهی نداشته‌اند. طبق آمار به‌دست‌آمده، حدود 35 درصد از افرادی که در 30 روز گذشته ماری‌جوآنا مصرف کرده‌اند، اشاره داشتند که در یک روز معمولی برای یک یا دو ساعت در حس کاملا نئشگی بوده‌اند. جالب است بدانید، بیشترین استفاده‌کنندگان، افراد 20 و 24 ساله بودند.

چرا مصرف ماری‌جوانا آزاد شد؟

تصمیم به آزادسازی مصرف ماری‌جوانا ممکن است براساس تحلیل‌های اقتصادی بنا شده باشد. ممکن است تولید، فروش و مالیات‌گذاری محصولات مرتبط با ماری‌جوانا به‌عنوان یک صنعت جدید، بتواند به رشد اقتصادی کمک کند و به جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی انگیزه دهد. برخی دولت‌ها شاید با این تفکرات اقتصادی یا با توجه به آگاهی از اثرات سلامتی مصرف ماری‌جوانا و اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش مخاطرات ممکن، تصمیم به آزادسازی مصرف آن گرفته‌اند. با توجه به تعادل بین آزادی فردی و مسئولیت‌های جامعه، نوعی رشد جوامع را در دستور کار قرار داده‌اند.

در نهایت این تصمیم می‌تواند به یک فرآیند گام‌به‌گام و با مشارکت مختلف اقشار جامعه و نهادها اتخاذ شود. حتی در برخی کشورها، گزارش شده است برای درمان اثرات جانبی سرطان و انواع التهابات، ماری‌جوانا مورد استفاده قرار گرفته است. البته آزمایش‌ها در حال جریان هستند تا تأثیرات آن برای درمان سایر بیماری‌ها، به‌خصوص صرع و ایدز، مورد بررسی قرار گیرند.

زیان آن بیشتر از سود است

با تمام توجیه‌هایی که برخی کارشناسان دارند، باید این را هم مد نظر قرار داد که مصرف ماری‌جوانا مضرات فراوانی دارد که از جمله آن، تأثیرات بر سلامت روانی و تمرکز، ناشی از استفاده مداوم گزارش شده و همچنین تأثیرات بر سیستم تنفسی و تأثیرات بر کارکرد حافظه کوتاه‌مدت که سلامت افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مصرف ماری‌جوانا در دوران حاملگی نیز ممکن است با خطراتی همراه باشد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که افراد مبتلا به اختلال مصرف ماری‌جوانا در کادانا، نسبت به غیر مبتلاها، با افزایش دوبرابری در خطر پیش‌آمد پیامدهای منفی در نوزادان در دوران حاملگی هستند. این نتایج نشان می‌دهند که در مقایسه با بارداری‌های بدون مصرف ماری‌جوانا، درصد کمتری از مراجعات به بیمارستان جهت مصرف ماری‌جوانا، باعث پیش‌آمد مشکلات در نوزادان می‌شوند.

مصرف این گیاه همچنین امکان دارد منجر به گیجی، اضطراب و پارانویا شود. اگر همراه با تنباکو مصرف شود، احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. همچنین، استفاده مرتب از آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش دهد.

 

نویسنده: میم 2 چشم

بازنشر