روز داروساز مبارک

1402-06-05 00:37:18

روز داروساز در ایران هرساله در پنجم شهریور ماه برگزار میشود و علت نامگذاری آن مصادف بودن آن با زادروز محمد زکریای رازی شیمی‌دان و دانشمند بزرگ ایرانی است

در واقع روز داروساز روز بزرگداشت زکریای رازی و روز گرامیداشت خدمات داروسازان اعم از داروسازان شاغل در داروخانه ها، داروسازان شاغل در داروخانه ها، داروسازان صنعت شاغل در صنایع و کارخانجات داروسازی، داروسازان بالینی شاغل در بیمارستان‌ها و داروسازان شاغل در شرکت‌های وارد کننده، صادرکننده و فوریت‌های پزشکی و شرکت‌های پخش کننده دارو میباشد

چرا زادروز زکریای رازی به عنوان روز داروساز انتخاب شد؟ 

محمد بن زکریای رازی در سال ۲۵۱ قمری در ری متولد شد و در سال ۳۱۳ قمری دار فانی را وداع گفت. 

از مهمترین کشفیات زکریای رازی، الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) می‌باشد. وی در دوران جوانی به زرگری و کیمیاگری می‌پرداخت که در اثر کار زیاد با مواد شیمیایی از ناحیه چشم آسیب دید؛ به همین دلیل به پزشکی روی آورد. 

از آنجا که این دانشمند ایرانی اغلب کتاب‌هایش را به زبان عربی نوشته، در میان جوامع علمی و تاریخی غربی به عنوان جالینوس عرب شناخته میشود. نوشته‌های رازی را تا ۲۷۱ کتاب، مقاله و رساله برشمرده اند، که از میان آن‌ها پنجاه و شش جلد کتاب تنها در زمینه‌های مختلف طب می‌باشد. ابن سینا، رازی را در طب بسیار عالی می‌دانسته و در تالیف کتاب قانون از «حاوی» رازی استفاده برده است. 

رازی از جمله پزشکانی است که از نظریات وی در طب امروزی نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال وی درمورد سنگ‌های کلیه و مثانه، کتاب‌هایی نوشته است و حتی در صورت‌عدم مداوا جراحی را لازم دانسته است. 

در کتاب «منافع الاغذیه و مضارها» رازی به اهمیت تغذیه در درمان بیماری‌ها بسیار تاکید داشته و درمورد ورزش و تاثیر آن بر هضم و گوارش غذاها اشاره نموده است. 

تاریخچه روز داروسازی

جامعۀ داروسازان در ایران از سال ۱۳۵۴، به دنبال تعیین روزی به نام روز داروساز بود. تعیین زادروز دانشمند زکریای رازی به عنوان روز داروساز، نخستین بار توسط یکی از دانشیاران دانشکدۀ داروسازی تهران انجام شد و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز ۵ شهریور توسط جامعۀ‌داروسازان ایران به عنوان روزداروسازی نامگذاری شد. 

سال بعد و در روز ۵ شهریور ۱۳۵۶ در باشگاه دانشگاه تهران مراسمی بدین مناسبت برگزار شد و همچنین از تمبری که بدین مناسبت طراحی شده‌بود رونمایی شد. 

با این حال این روز در تقویم درج نشده‌بود و رسمیت نداشت. 

پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و در سالهای ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای، هیأت مدیرۀ جامعۀ داروسازان ایران در دیدار با ایشان خواهان نامگذاری رسمی این روز به نام روز داروساز شد. جامعۀ داروسازان که به انجمن داروسازان ایران تغییر نام داده‌بود، برای سال‌های متوالی این مطالبه را از طریق مکاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد، اما هموازه با مخالفت این شورا مواجه می‌شد. 

با این حال در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد تعیین روزی به نام داروسازی و درج آن در تقویم موافقت کرد. در جلسۀ ۴۵۰ این شورا به تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۸ روز تولد زکریای رازی به عنوان روز داروسازی در نظر گرفته‌شد. 

این تصمیم طی نامه‌ای به شمارۀ (۲۶۱۲. دش) به تاریخ ۵ آبان ۱۳۷۸ جهت درج در تقویم رسمی حکومت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. این مناسبت متعاقباً برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ درج شد. 

داروساز کیست؟ 

داروساز یا (pharmacist) به فردی گفته می‌شود که در رشته داروسازی در دانشگاه تحصیل کرده و در زمینه انواع داروها تخصص دارد. 

داروساز به عنوان یک عضو از تیم کادر درمانی و بهداشتی وظایف متعددی دارد، که در راستای کمک به بیماران انجام می‌دهد. داروسازان به عنوان یکی از اعضای کادر درمانی که بیماران و افراد جامعه بیشترین و سریعترین دستری را به آن‌ها دارند نقش مهمی در پروسه درمان بیماران ایفا میکنند زیرا می‌توان بدون دردسر آن‌ها را پیدا کرد و از دانش آن‌ها استفاده کرد و از آن‌ها مشاوره گرفت. 

درواقع داروساز (عموما دکتر داروساز) فردی متخصص است که در داروخانه ها، بیمارستان ها، مراکز درمانی، شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و کارخانجات در زمینه‌های تحقیقات، فرمولاسیون و تولید محصولات دارویی انسانی و دامی و فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز راهنمایی و ارائه مشاوره به پزشکان و بیماران و مصرف‌کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند. 

داروخانه آنلاین داروتامین و مدیریت آن دکتر امیرحسین گیتی نورد ( دکتر داروساز) روز داروساز را به تمام داروسازان شاغل در زمینه‌های درمانی و حرفه‌ای و آموزشی و مشاورین داروساز، تمام فارغ التحصیلان رشته داروسازی، دانشجویان رشته داروسازی و علاقه مندان رشته داروسازی و خانواده ایشان تبریک میگوید

روز داروساز مبارک

از طرف مجموعه داروخانه آنلاین داروتامین- داروخانه شبانه روزی دکتر گیتی نورد

بازنشر