توصیه‌های تغذیه‌ای و داروهای تقویتی برای تغذیه سالم سالمندان

در طول دوران طلایی زندگی، هر فرد سالمندی می‌تواند خزانه‌ای بی‌نظیر از تجربیات، حکمت‌ها و داستان‌های زندگی را در دل خود حمل کند. همانطور که مراحل عمر پیش می‌روند، نیازها و ضرورت‌های فیزیولوژیک بدن هم تغییر می‌کنند. در این شرایط، تقویت غذایی و استفاده از داروهای تقویتی برای سالمندان به عنوان یک راهکار مهم و حیاتی در حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی این گروه سنی دیده می‌شود.

داروهای تقویتی برای سالمندان، به‌منظور تأمین نیازهای غذایی، ارتقای سلامت عمومی، افزایش انرژی و قدرت بدنی، بهبود عملکرد ذهنی، تقویت استخوان‌ها، حفظ عملکرد بهینه اعضا و اندام‌ها به کار می‌روند. در این مقاله از سایت داروتامین به بیان توصیه‌های غذایی و داروهای تقویتی برای سالمندان خواهیم پرداخت. همراه ما باشید تا به جهانی از اطلاعات مفید درباره بهبود سلامت و زندگی بهتر سالمندان وارد شویم.

اهمیت مصرف غذاهای مغذی برای سالمندان

همه‌ ما در هر گروه سنی نیاز به مصرف ویتامین‌ها و غذاهای مغذی داریم. با افزایش سن، مصرف غذاهای مغذی و مفید برای بدن ضروری‌تر دیده می‌شود. یک رژیم غذایی مناسب به  افراد سالمند کمک می‌کند تا در برابر بیماری‌های مداوم و مسائل بهداشتی بدن قوی‌تری داشته باشند.

علاوه‌بر توجه به رژیم غذایی، درک خوب تغذیه هم برای حفظ یا بهبود سلامتی مفید است. داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند باعث افزایش انرژی و کاهش وزن شود. حتی می‌تواند از ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، دیابت، پوکی استخوان و برخی از سرطان‌ها پیشگیری کند.

همیشه در نظر داشته باشید که بدن و زندگی انسان با افزایش سن تغییر می‌کند. به همین دلیل، نیازهای سلامتی هم دچار تغییر خواهد شد. ممکن است به یک رژیم غذایی سبک‌تر یا پروتئین‌های رژیمی ‌بیشتری نیاز داشته باشد.

با افزایش سن افراد انتظار می‌رود که اشتهای سالمندان تغییر کند؛ زیرا متابولیسم و سطح فعالیت آن‌ها کند می‌شود؛ به این معنی که افراد سالمند به کالری کمتری نیاز دارند. شما می‌توانید با حذف وعده‌های غذایی یا انتخاب گزینه‌های غذایی نامناسب، بر تغذیه سالم خودتان یا افراد سالمندی که نگران تغذیه آن‌ها هستید، تاثیر بگذارید.

تغذیه نامناسب می‌تواند برای سلامتی سالمندان مضر باشد؛ زیرا می‌تواند باعث کاهش وزن و ضعف سیستم ایمنی شود. در نتیجه، ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را در افراد سالمند افزایش دهد.

غذای مقوی برای سالمندان

غذای مقوی برای سالمندان

غذای مقوی برای سالمندان به معنای تأمین تمامی‌ مواد مغذی اساسی و انرژی لازم برای حفظ سلامتی، قدرت بدنی و عملکرد بهینه است. این غذاها علاوه‌بر ارائه انرژی، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌های باکیفیت، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این ویتامین‌ها نقش مهمی‌ در حفظ سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز، تقویت استخوان‌ها و عضلات، حفظ سلامت قلب و عروق و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارند.

همچنین، غذای مقوی می‌تواند به‌عنوان یک عامل اصلی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و اختلالات عصبی باشد. با مصرف غذاهای مقوی، سالمندان می‌توانند بهترین حالت سلامتی خود را تجربه کنند و از زندگی پرانرژی و پربارشان لذت ببرند. در این قسمت برخی از مواد غذایی که برای سالمندان مفیدند را معرفی کرده‌ایم.

سبزیجات با برگ تیره

سبزیجات با برگ تیره

سبزی‌های برگ تیره مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از کاروتنوئیدها هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که کاروتنوئیدها از چشم‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. اسفناج همچنین سرشار از ویتامین‌های A و C است که به محافظت از قلب و کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند.

ویتامین K یکی دیگر از مواد مغذی در  این گیاهان است که نقش مهمی ‌در پیشگیری از پوکی استخوان دارد. این سبزی‌ها را می‌توانید در سالاد و ساندویچ مصرف کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را در مقداری روغن سالم تفت دهید و استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مصرف اسفناج، کلم پیچ، کلم سبز، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگدار می‌توانند اثر داروهایی را که برای جلوگیری از لخته‌شدن خون استفاده می‌کنید کمتر کنند. چرا که سبزیجات سبز برگ سرشار از ویتامین K هستند که با داروی رایج رقیق‌کننده خون به نام وارفارین (Coumadin) تداخل دارد. به همین علت توصیه می‌شود قبل از افزودن چنین سبزیجاتی به رژیم غذایی‌تان با پزشک خود صحبت کنید.

آجیل و دانه‌ها

از بادام و گردو گرفته تا فندق و پسته، آجیل سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و پروتئین گیاهی‌ست. این مواد مغذی حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌کنند. اگر فرد سالمندی که از او مراقبت می‌کنید هیچ آلرژی شناخته شده‌ای ندارد، آجیل یک میان‌وعده مغذی خواهد بود.

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ از زمان‌های قدیم به دلیل داشتن کلسترول در زرده، یک منبع عالی برای همه رژیم غذایی بوده است. محال است شما رژیم غذایی سالمی ‌را دنبال کنید؛ اما مصرف تخم مرغ در این رژیم غذایی دیده نشود. به همین علت زرده تخم مرغ می‌تواند افراد مسن را از مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین B12 و ویتامین D بهره‌مند کند.

زرده تخم مرغ حاوی یک ماده مغذی و انتقال دهنده عصبی به نام کولین است که مسئولیت تنظیم خلق‌وخو و حافظه را بر عهده دارد. افراد مسن می‌توانند تا سه عدد تخم مرغ در روز مصرف کنند، مگر این‌که پزشک دستور دیگری داده باشد. تخم ‌مرغ سرشار از پروتئین، انتخابی ایده‌آل برای یک صبحانه به صورت نیم‌پز، آب‌پز و نیمرو است.

ماهی

ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و قزل‌آلا منبع عالی پروتئین هستند. در این غذاهای شفابخش اسیدهای چرب امگا 3 به وفور یافت می‌شوند. این اسیدها می‌توانند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند. اگر می‌خواهید نهایت لذت را از خوردن یک غذا ببرید و برای سلامتی هم مفید باشد، قطعا بهترین انتخاب، خوردن ماهی‌ست.

ماست و لبنیات

لبنیات

ماست و سایر محصولات لبنی برای سالمندان از لحاظ گوارشی بسیار مفیدند. در صورت عدم مصرف  ماست و لبنیات، سالمندان ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش تولید آنزیم‌های گوارشی مواجه شوند.

ماست، حاوی پروبیوتیک‌هایی‌ست که به حفظ سلامت روده کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده است، پروبیوتیک‌ها به هضم غذا، عملکرد بهتر سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت کمک می‌کنند. برای مصرف ماست و لبنیات بهتر است به دنبال لبنیاتی باشید که با شیر کم چرب یا شیر کامل تهیه شده‌اند.

پودر مکمل غذایی بزرگسالان

بالارفتن سن موجب می‌شود بدن کمتر از حالت طبیعی خود کار کند؛ به‌همین دلیل، ممکن است به توجه و مراقبت بیشتری نیاز داشته باشد. پودر مکمل غذایی برای سالمندان می‌تواند یک راهکار کارآمد و ساده باشد تا نیازهای غذایی این گروه سنی برطرف شود. در این قسمت دو پودر مکمل مقوی که برای تقویت غذایی می‌توانند مفید باشند، معرفی کرده‌ایم.

پودر فیبر بالا انترامیل کارن (Karen Entera Meal High Fiber Powder)

اگر به دنبال پودر مکمل مناسب برای تغذیه عزیزان سالمند خود می‌گردید، پودر فیبر انترامیل یکی از بهترین پودرهای مخصوص سالمندان است. این پودر یاری‌رسان سالمندانی‌ست که مشکل گوارشی دارند.

وجود فیبر بالا در محتویات این پودر موجب ترمیم مخاط روده می‌شود. استفاده از پودر فیبر بالا انترامیل کارن، سیستم ایمنی بدن را تقویت و هیپرگلایسمی را کنترل می‌کند. همچنین، باعث کمک به جذب منیزیم و کلسیم در بدن می‌شود و به حفظ سلامتی استخوان‌ها کمک می‌کند. در نتیجه، این محصول می‌تواند در کاهش بروز اسهال و یبوست نیز موثر باشد.

پودر استاندارد فست میل اسمارت نوتریشن(Smart Nutrition Fast Meal Standard Powder)

پودر استاندارد فست میل اسمارت نوتریشن

اگر به دنبال یک پودر مکمل غذایی هستید که هم از لحاظ تغذیه بهتر باشد و هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود، پیشنهاد ما به شما پودر استاندارد فست میل نوتریشن است. این پودر حاوی ترکیبات پروتئین و ویتامین‌هایی مانند امگا3، انواع مواد معدنی، فیبر و پری بیوتیک‌هاست.

این پودر برای افرادی که مشکل تغذیه دارند مناسب است. حتی برای تقویت قلب نیز از این پودر استفاده می‌شود. افرادی که شرایط بدنی زیر را دارند هم می‌توانند از این مکمل تقویتی استفاده کنند.

  • ضعف سیستم ایمنی؛
  • مشکلات گوارشی و بیماری قلبی؛
  • کمبود وزن شدید؛
  • گذراندن دوران درمان سرطان؛
  • بهبودیافته از بیماری سخت؛
  • سوء تغذیه؛
  • ترک اعتیاد در زمان نزدیک؛
  • ضعف جسمانی و تغذیه.

مکمل غذایی برای سالمندان

افراد بالای 50 سال ممکن است نسبت به افراد جوان‌تر به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیاز داشته باشند. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به شما بگوید که آیا نیاز است رژیم غذایی‌ را تغییر دهید یا باید مکمل‌های تقویتی مصرف کنید.

ویتامین D

ویتامین دی

اکثر افراد به دلیل مصرف کم ویتامین D، در دوران سالمندی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. مصرف ماهی، لبنیات یا حتی مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین‌ D می‌توانند کمبود این ویتامین‌ها را در بدن جبران کنند. البته، ضروری‌ست قبل از مصرف هرگونه مکمل تقویتی و دارویی با پزشک مشورت کنید.

کلسیم

کلسیم به همراه ویتامین D برای قوی نگه‌داشتن استخوان‌ها در تمام سنین مفید است. ضعیف‌شدن استخوان‌ها می‌تواند باعث شکستگی و پوکی استخوان در زنان و مردان مسن شود. کلسیم در شیر و محصولات لبنی (بدون چربی یا کم چرب)، تن ماهی، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم پیچ و سایر مواد غذایی مغذی یافت می‌شود.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین ب12

ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B6 و B12 در تشکیل گلبول‌های قرمز خون، سلامت گلبول‌ها و سلامت روان تاثیر بسیاری دارند. ممکن است بدن برخی از سالمندان به دلیل شرایط خاص در  جذب ویتامین موجود در غذاها مشکل داشته باشد. برای رفع این مشکل، مصرف غذاهایی مانند غلات ‌غنی‌شده حاوی ویتامین B12 و B6 می‌تواند مفید باشد. جدا از این، مصرف قرص‌ها و داروهای حاوی این ویتامین‌ها هم می‌توانند موثر باشند.

توجه داشته باشید، گیاه‌خواران در معرض خطر بیشتر ابتلا به کمبود ویتامین B12 قرار دارند. زیرا منابع غذایی طبیعی ویتامین B12 به غذاهای حیوانی محدود می‌شود. اگر قصد مصرف این ویتامین را دارید، حتما با پزشک خود در مورد این‌که آیا مصرف مکمل B12 برای شما مناسب است یا نه صحبت کنید.

سخن پایانی

مکمل‌های غذایی می‌توانند برای سالمندان نقش مهمی ‌در حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی‌شان ایفا کنند. با توجه به تغییرات بدنی و نیاز تغذیه‌ای که با سن ایجاد می‌شود، سالمندان ممکن است با کمبود مواد مغذی مواجه شوند. مکمل‌های غذایی می‌توانند کمبودهای غذایی را تسریع کنند و نقص‌هایی را که از طریق تغذیه معمولی پوشش داده نمی‌شود، بهبود بخشند.

علاوه‌براین، باید به یاد داشت که مکمل‌های غذایی فقط بخشی از رژیم غذایی سالمندان را تشکیل می‌دهند. مکمل‌های تقویتی نباید جایگزین غذاهای سالم و تنوع غذایی باشند. رعایت تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و مراقبت‌های پزشکی در کنار مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند بهبود سلامت سالمندان را تضمین کند. اگر در زمینه مصرف دارو نیاز به راهنمایی‌های بیشتری دارید، می‌توانید با ما در تماس باشید.

ارسال نظر