همه چیز درباره ریزش مو و علت‌های آن

ریزش مو از بدترین تجربه‌هایی‌ست که هر شخص در زندگی‌اش می‌تواند تجربه کند. این مشکل به علت‌های مختلف می‌تواند در هر سنی رخ دهد. فرقی ندارد جوان هستید یا پیر، در اثر برخی عوامل ممکن است دچار ریزش مو شوید. تغذیه نامناسب، شرایط آب‌وهوایی، بیماری، مصرف برخی داروها و برخی علل دیگر می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

ریزش مو یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی‌ست که توسط پزشکان تشخیص داده می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد. نام علمی این بیماری آلوپسی است که به معنای از دست‌دادن روزانه بیش از ۵۰-۱۰۰ شاخه مو است. در این مقاله از وبلاگ داروتامین با این عارضه، انواع آن‌ و روند درمان بیشتر آشنا خواهید شد.

چرا موهای ما می‌ریزند؟

چرا موهای ما می‌ریزد؟

ما موهایمان را به دلایل بسیار متنوعی از دست می‌دهیم که می‌توان به دلایل محیطی مانند کچلی در اثر قارچ پوستی تا انواع دلایل ژنتیکی و ارثی اشاره کرد. اگر شما به تازگی یک عمل جراحی یا تب شدید را تجربه کرده‌اید یا تحت شیمی درمانی برای سرطان بوده‌اید، طبیعی‌ست که ریزش موی زیادی را تجربه کرده باشید.

چند ماه بعد از زایمان هم بیشتر بانوان ریزش موی شدیدی را تجربه می‌کنند. روش‌های مراقبت از مو یا بستن موها با روشی که فشار زیادی به ریشه موهای شما وارد می‌کند، می‌تواند از دیگر دلایل افزایش تعداد تارهای از دست‌رفته در طول روز باشد. این‌ها تعدادی از دلایل متعدد ریزش مو هستند که به آن‌ها اشاره شد. از دیگر دلایل رایج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش سن
  2. عدم تعادل هورمونی
  3. عفونت‌های پوستی
  4. داروها
  5. بیماری‌های مرتبط با تیروئید
  6. کمبود مواد مغذی
  7. و...

ریزش مو با افزایش سن

باتوجه به این دلایل متنوع، تشخیص اینکه ریزش موی شما به چه علت رخ می‌دهد، امری دشوار است که نیازمند دریافت مشاوره از دکتر داروساز یا پزشک متخصص است. بنابراین، اولین اقدام در درمان ریزش مو، تشخیص علت آن است. در بسیاری از موارد، ریزش مو با موفقیت درمان شده یا از ریزش بیشتر موها جلوگیری خواهد شد. کلید رسیدن به موفقیت در راه درمان ریزش مو یافتن علت دقیق آن است.

آیا نیاز است که برای درمان به دکتر مراجعه کنم؟

در صورت مشاهده ریزش مو شما می‌توانید به دکتر داروساز خود مراجعه کنید تا با بررسی شرایطتان شما را راهنمایی کند. همچنین، می‌تواند با پرسیدن سوال‌های بیشتر در یافتن علت یا ارجاع به پزشک متخصص شما را راهنمایی کند. هرچه زودتر به علت ریزش مو پی ببرید و موی کمتری را از دست داده باشید، نتیجه درمان شما بهتر خواهد بود.

آیا شامپوها در درمان ریزش مو مؤثر هستند؟

تاثیر شامپو در درمان ریزش مو

بعضی از محصولات مؤثرند. به عنوان مثال، شامپوهای حاوی ماینوکسیدیل می‌توانند در درمان برخی از انواع ریزش مو مؤثر و ایمن باشند. افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند می‌توانند تا حدی رویش مجدد مو را با این محصول تجربه کنند. اگرچه بسیاری از محصولات هم جنبه تبلیغاتی دارند و تأثیر چندانی در کاهش ریزش مو نخواهد داشت. به همین دلیل، توصیه ما خرید محصول حاوی مواد مغذی و تاثیرگذار از داروخانه معتبر است.

چه زمانی ممکن است موها به خودی خود دوباره رشد کنند؟

در بعضی از موارد ممکن است موها دوباره رشد کنند. این امر در صورتی رخ می‌دهد که شما اخیرا یکی از گزینه‌های زیر را تجربه کرده باشید:

  1. زایمان
  2. بهبود از یک بیماری شدید یا جراحی
  3. درمان سرطان
  4. کاهش وزن 9 کیلوگرم و بیشتر
  5. نوعی از ریزش مو ناشی از حمله سیستم ایمنی به فولیکول مو

در این موارد احتمال دارد پزشک شما اشاره کند که امکان رویش مجدد مو وجود دارد. البته برای رشد مجدد مو ضروری‌ست اعمالی صورت گیرد.

چه زمانی درمان ریزش مو ضروری است؟

اگرچه که ممکن است موهای شما بدون هیچ اقدامی دوباره رشد کنند؛ اما در مواردی ممکن است پزشک شما روند درمانی مناسبی را پیشنهاد کند تا این رویش سریع‌تر صورت گیرد. همچنین گاهی، انجام درمان برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو ضروری است.

برنامه درمانی برای ریزش مو شامل یک یا ترکیبی از مواردی‌ست که باتوجه به تشخیص پزشک برای شما تجویز خواهد شد. علاوه‌بر موارد دارویی، مکمل‌های غذایی و روش‌های غیر دارویی مؤثری هم برای افزایش سرعت رویش مو و کاهش ریزش مو وجود دارد که در مقاله‌ای جداگانه به صورت کامل به آن‌ها اشاره خواهد شد.

محلول ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل

برای استفاده از ماینوکسیدیل باید آن را به‌صورت مستقیم روی پوست سر به صورت موضعی و روزانه ۱ یا ۲بار استفاده کنید. مکانیسم عملکرد آن شامل موارد زیر است:

  • تحریک رویش فولیکول مو
  • مهار ریزش مو

به یاد داشته باشید ماینوکسیدیل یک داروی مؤثر است؛ اما برای مصرف برای همیشه در طول زندگی‌ست. با قطع مصرف آن ریزش مو دوباره شروع خواهد شد. مشاهده نتیجه مطلوب و رویش مجدد، نیازمند استفاده ۳-۶ ماهه از این دارو است.

فیناستراید   

سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را برای درمان ریزش موی ارثی تأیید کرده است که نحوه عمل آن شامل موارد زیر است:

  • کاهش سرعت ریزش مو
  • تحریک رویش مو

نحوه مصرف آن روزانه یک قرص است و به‌نظر می‌رسد اگر هرروز در یک ساعت مشخص مصرف شود، نتیجه بهتری خواهد داشت. مشاهده نتیجه مطلوب از این درمان هم نیازمند حداقل زمان مصرف ۴ ماهه است؛ اما دوره درمان مناسب شما توسط پزشک متخصص مشخص خواهد شد. این دارو در ریزش موی خانم‌ها هم در صورت اطمینان از عدم بارداری و  قصد آن مصرف می‌شود.

اسپیرونولاکتون

این دارو در ریزش موی ارثی در خانم‌ها مصرف دارد و به قطع ریزش مو و افزایش ضخامت موها کمک بسیاری می‌کند. در هنگام مصرف این دارو باید از بارداری جلوگیری شود؛ زیرا می‌تواند به جنین آسیب برساند. بنابراین، ممکن است در حین مصرف این دارو قرص‌های ضد بارداری هم توسط پزشک برای شما تجویز شود.

داروهای دیگر موثر در درمان ریزش مو

دارو برای درمان ریزش مو

اگر علت ریزش موی شما عفونت، التهاب و... باشد داروهای کنترل‌کننده این شرایط توسط پزشک برای شما تجویز خواهد شد. برای مثال، اگر عامل ریزش موی شما عفونت قارچی باشد، داروی ضدقارچ مناسب برای شما تجویز می‌شود.

نتیجه درمان چگونه خواهد بود؟

با یک تشخیص درست، بسیاری از مردم که دچار ریزش مو هستند شاهد رویش دوباره موهای خود خواهند بود. اگر ریزش موی شما به‌حدی‌ست که به درمان نیاز دارید، باید هرچه سریع‌تر درمان خود را آغاز کنید. با شروع هر چه سریع‌تر درمان، احتمال موفقیت درمان بیشتر خواهد بود. همچنین، مواردی که در ادامه گفته می‌شوند، اهمیت دارند.

  • همه انواع ریزش مو قابل درمان نیستند؛ اما با تشخیص درست، امکان جلوگیری از ریزش موی بیشتر در آینده وجود خواهد داشت.
  • قبل از مشاهده نتیجه مطلوب از درمان ممکن است نیاز باشد تا ماه‌ها درمان را ادامه دهید.
  • نسخه درمانی ریزش موی دیگران مناسب شما نخواهد بود، حتی اگر الگو و علت ریزش موی یکسان داشته باشید.
  • گاهی اوقات درمان ریزش مو بسیار دشوار بوده و نیاز است راه‌های متفاوتی را قبل از رسیدن به نتیجه مطلوب امتحان کنید.

توصیه پزشکان داروتامین برای پیشگیری و درمان ریزش مو

همان‌طور که گفته شد، به دلایل مختلفی ممکن است ریزش مو را تجربه کنیم. برخی مواقع ممکن است به مصرف همیشگی مولتی‌ویتامین مناسب برای تغذیه مو نیاز باشد. در مواقع دیگر هم ممکن است تنها با ایجاد یک تغییر کوچک در سبک زندگی، این عارضه متوقف و درمان شود.

به هر حال، فراموش نکنید مراجعه به پزشک برای تشخیص علت ریزش مو و درمان دارویی مناسب در اولویت است. همچنین مراجعه به دکتر داروساز برای دریافت مشاوره در مورد انتخاب مکمل‌های غذایی موثر در درمان ریزش مو ضروری‌ست. به‌علاوه، مشورت با پزشک متخصص می‌تواند از عوارض جانبی درمان‌های غیر اصولی جلوگیری کند. آیا شما هم از ریزش مو رنج می‌برید؟ چه عکس‌العملی نشان داده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌تان را در بخش نظرات داروخانه آنلاین داروتامین برایمان بنویسید.

 

نویسنده: Dr. ghaznavi

ارسال نظر