آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می‌شود؟

آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ میشود و خطرناک است؟

قلب ما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای بدن، یک سفر عمر جذاب را به ما هدیه می‌دهد. این عضو، همواره با پمپاژ خون به تمامی قسمت‌های بدن در تلاش است تا ما زندگی سالم‌تر و بهتری را تجربه کنیم. گاهی اوقات، این جواهر ارزشمند برای ادامه فعالیت خود بیش از اندازه بزرگ‌تر می‌شود. این عارضه قلب به‌عنوان کاردیومگالی (Cardiomegaly) شناخته می‌شود.

بزرگ شدن قلب به خودی خود یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از یک مشکل اساسی‌ست که باعث می‌شود قلب سخت‌تر از حد طبیعی کار کند. کاردیومگالی در اثر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد و بیشترین کسانی که دچار این بیماری ‌شوند، افراد مسن هستند. در این مقاله از وب‌سایت داروتامین به معرفی این عارضه، علائم و راه درمان آن می‌پردازیم.

عوامل ایجاد کاردیومگالی (Cardiomegaly)  یا بزرگ ‌شدن قلب

بزرگ شدن قلب (کاردیومگالی) می‌تواند در اثر آسیب به عضله قلب یا هر بیماری که باعث می‌شود قلب سخت‌تر از حد معمول خون را پمپاژ کند، ایجاد شود. البته، در برخی مواقع به‌صورت دقیق، علت بزرگی قلب مشخص نیست و دلایل متفاوتی برای این مشکل وجود دارند. این وضعیت در علم پزشکی کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک (idiopathic cardiomyopathy) نام دارد. در این قسمت از مقاله به مواردی اشاره می‌کنیم که باعث بزرگ شدن قلب می‌شوند.

عوامل ایجاد بزرگ شدگی قلب

بیماری قلبی مادرزادی

بیماری‌ قلبی مادرزادی شامل نقص‌هایی‌ست که هنگام تشکیل قلب طی فرآیند تشکیل جنین در رحم مادر ایجاد‌ می‌شوند. در این موارد، عیبی در ساختار یا سازوکار قلب وجود دارد که می‌تواند منجر به بزرگ‌شدن عضله قلب شود. در نتیجه، این نقص‌ها می‌توانند باعث ضعف عملکرد قلب شوند.

بیماری‌های قلبی تولدی ممکن است در حالت‌های مختلفی از جمله نقص‌هایی در صمام‌های قلب، دیوارهای جداکننده قلب، سازوکار پمپاژ خون یا سایر بخش‌های قلبی رخ دهند. این نقص‌ها می‌توانند باعث مشکلات در عملکرد قلب، بزرگ و ضعیف‌شدن عضله قلب شوند.

خرید بهترین مکمل‌های تقویت قلب

آسیب ناشی از حمله قلبی

صدمات ناشی از حمله قلبی مانند زخم‌ها و آسیب‌های دیگر در قلب باعث می‌شود به سختی بتواند مقدار کافی خون را به بدن پمپاژ کند. این فشار می‌تواند منجر به تورم قلب و در نهایت بزرگ‌ترشدن قلب شود. هنگامی که شخصی حمله قلبی را تجربه می‌کند، بخشی از عضله قلب به دلیل عدم تأمین اکسیژن کافی، آسیب می‌بیند. این آسیب می‌تواند منجر به ایجاد زخم و صدمات در عضله قلب شود. در نتیجه، این زخم‌ها باعث ایجاد ناهنجاری‌های ساختاری و در نهایت بزرگ‌تر شدن عضله قلب می‌شوند.

 آسیب ناشی از بیماری قلبی

بیماری‌های عضله قلب (کاردیومیوپاتی)

بیماری‌های عضله قلب (کاردیومیوپاتی) به‌صورت عمومی باعث سفت یا ضخیم‌شدن قلب می‌شوند. این وضعیت می‌تواند باعث سختی قلب در پمپاژ خون شود. وقتی عضله قلب سفت یا ضخیم می‌شود، انعطاف‌پذیری طبیعی و قدرت انقباض آن کاهش می‌یابد.

این موضوع باعث می‌شود قلب به سختی بتواند خون را به بدن پمپ کند. انقباض ضعیف عضله قلب به معنای کاهش توان پمپاژ خون است و باعث می‌شود که خون به طور کافی به اندام‌ها و بافت‌های بدن پمپاژ نشود.

 

بیماری دریچه قلب

بیماری دریچه قلب یکی دیگر از عواملی‌ست که می‌تواند منجر به بزرگ‌شدن قلب شود. قلب دارای چهار دریچه است که خون را در جهت صحیح، جریان می‌دهند. بیماری یا آسیب به هر یک از این دریچه‌ها می‌تواند جریان خون را متوقف کند و باعث بزرگی اتاق‌های قلب شود.

دریچه‌های قلب نقش بسیار حیاتی در عملکرد قلب دارند. آن‌ها به منظور جلوگیری از برگشت خون به عقب و تضمین جریان منظم خون از یک بخش به بخش دیگر قلب، فعالیت می‌کنند. در صورتی‌که بیماری‌هایی مانند ترک دریچه یا آسیب به ساختار دریچه‌ها رخ دهند، جریان خون به صورت ناقص یا نامنظم اتفاق می‌افتد.

این وضعیت باعث قطع یا اختلال جریان خون درون قلب می‌شود و اتاق‌های قلب ممکن است بزرگ شوند. هنگامی‌که جریان خون به‌درستی از دریچه‌ها عبور نمی‌کند، قلب مجبور است برای پمپ خون بیشتری تلاش کند. قلب تلاش می‌کند بتواند مقدار کافی خون را به سایر اجزای بدن بفرستد. این تلاش بیشتر می‌تواند منجر به بزرگ‌شدن اتاق‌های قلب شود.

 

فشار خون بالا

 اگر فشار خون بالا دارید، باید بدانید که در این حالت قلب شما مجبور است برای رساندن خون به تمام بدن، خون بیشتری پمپاژ کند. طبیعی‌ست که در این حالت، قلب دو برابر حالت عادی فعالیت و با فشار بیشتری خون را به سایر نقاط بدن پمپاژ می‌کند. این‌کار باعث ضعیف‌تر و بزرگ‌ترشدن قلب خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ضعیف‌شدن قلب، می‌توانید مقاله "نشانه‌های خطرناک در ضعف عضلات قلب چیست؟" را بخوانید. در این مقاله، نشانه‌های ضعف قلب و داروهای مکمل تقویت‌کننده قلب  را بیان کرده‌ایم.

فشار خون بالا در بزرگ شدن قلب

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی از دیگر عواملی‌ست که می‌تواند منجر به بزرگی شود. در فشارخون ریه‌ای، قلب مجبور است برای جابه‌جایی خون بین ریه‌ها و قلب، بیشتر تلاش کند. این فشار بالا می‌تواند باعث سفتی یا افزایش ضخامت بخش راست قلب شود.

عروق ریه‌ها بخشی از مجموعه عروقی هستند که خون را از قلب به ریه‌ها منتقل می‌کنند. این کار باعث اکسیژن‌گیری و دیگر فرآیندهای تنفسی می‌شود. در صورتی‌که فشار خون در این عروق بالا رود، قلب باید به منظور پمپاژ خون به ریه‌ها، با قدرت بیشتری کار کند.

از آنجایی که قلب مجبور است برای پمپ خون به ریه‌ها بیشتر تلاش کند، بخش راست قلب (بخشی که خون را به ریه‌ها پمپ می‌کند) ممکن است سفت‌تر یا ضخیم‌تر شود. این تغییرات در ساختار قلب باعث بزرگ‌شدن بخش راست قلب می‌شود.

کم‌خونی

کمبود سلول‌های قرمز خون (کم‌خونی) از عواملی‌ست که می‌تواند منجر به بزرگی قلب شود. در کم‌خونی، تعداد سلول‌های قرمز کافی برای حمل سطوح مناسب اکسیژن به بافت‌های بدن وجود ندارد. به عبارت دیگر، در کم‌خونی، خون دارای سطوح کمتری از اکسیژن است. در نتیجه، قلب مجبور است برای جبران این کمبود اکسیژن، مقدار بیشتری خون را پمپ کند.

اختلالات تیروئید

هر دو غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) و غده تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می‌توانند منجر به مشکلات قلبی از جمله بزرگ شدن قلب شوند.

آهن بیش از حد در بدن (هموکروماتوز)

آهن می‌تواند در اندام‌های مختلف از جمله قلب رسوب کند. وجود بیش از اندازه آهن می‌تواند باعث تورم اتاقک پایین سمت چپ قلب شود.

رسوب غیرمعمول پروتئین در قلب (آمیلوئیدوز قلبی)

 این بیماری نادر باعث می‌شود پروتئینی به نام آمیلوئید در خون جمع و به اندام های بدن از جمله قلب وارد شود. این امر باعث می‌شود تا دیواره قلب ضخیم‌تر شود و در این حالت قلب نیاز است تا بیشتر از همیشه کار کند.

انجام ورزش‌های هوازی

ورزش های هوازی

 انجام برخی از ورزش‌های مکرر و طولانی باعث می‌شود تا قلب بزرگ‌تر شود. معمولاً این نوع عارضه بیماری محسوب نمی‌شود و نیازی به درمان ندارد.

علائم ایجاد کاردیومگالی (Cardiomegaly)  یا بزرگ ‌شدن قلب

علائم کاردیومگالی در افراد همیشه یکسان نیست. در برخی افراد، بزرگ شدن قلب (کاردیومگالی) هیچ علائم خاصی ندارد؛ اما در برخی از افراد ممکن است علائم و نشانه‌های کاردیومگالی نمایان شود.

  • بیدارشدن با تنگی نفس؛
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • تورم در اطراف شکم یا پاها
  • تنگی نفس در هنگام فعالیت، استراحت
  • تنگی نفس حمله‌ای شبانه
  • احساس خستگی زیاد
  • سبکی سر
  • غش‌کردن
  • احساس درد در قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • سیر شدن فوری بلافاصله بعد از غذا

درمان کاردیومگالی (Cardiomegaly)  یا بزرگ ‌شدن قلب

درمان بزرگ شدن قلب

درمان بزرگ شدن قلب (کاردیومگالی) کاملا بستگی به این دارد که چه چیزی باعث مشکل قلب شده است. اگر عضله قلب (کاردیومیاتی) یا نوع دیگری از بیماری‌های قلبی دلیل بزرگ شدن قلب باشند، پزشک ممکن است داروهایی همانند داروهایی که در ادامه لیست شده‌اند را تجویز کند.

  • دیورتیک‌ها: این داروها میزان سدیم و آب را در بدن کاهش می‌دهند که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
  • سایر داروهای فشار خون: مسدودکننده‌های بتا، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) یا مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) ممکن است برای کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب استفاده شوند.
  • رقیق کننده‌های خون: داروهای رقیق‌کننده خون که برای کاهش خطر لخته‌شدن خون، حمله قلبی یا سکته، تجویز می‌شود.
  • داروهای ریتم قلب: این داروها که ضد آریتمی نیز نامیده می‌شوند، به کنترل ضربان قلب کمک می‌کنند.

آیا کاردیومگالی خطرناک است؟

بزرگ شدن قلب (کاردیومگالی) می‌تواند با افزایش خطر نارسایی قلبی یا سکته، یک تهدید جدی باشد. به این دلیل که قلب در پمپاژ خون مشکل بیشتری دارد. اگر بزرگی قلب به دلیل بارداری یا ورزش شدید باشد، ممکن است به اندازه طبیعی خود بازگردد.

در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس یا مشکل در تنفس، افزایش وزن، احساس خستگی، تپش قلب، درد قفسه سینه و تورم پاها، ضروری‌ست که با پزشک مشورت کنید.

قلب سالم در بدن سالم!

اگر جسم و قلبتان در شرایطی‌ست که بیشتر از حد معمول نیاز به فعالیت دارد، متاسفانه در معرض خطر ابتلا به کاردیومگالی هستید. بزرگ شدن قلب معمولاً نتیجه بیماری یا مشکلات سلامتی‌ست. کاردیومگالی نشان‌دهنده‌ بیماری جدی قلبی‌ست.

 بنابراین، اگر هر یک از علائم ذکرشده را تجربه می‌کنید، سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا مشکلات قلبی‌ریوی دارید، مهم است که با یک متخصص قلب در ارتباط باشید. در آخر، تشخیص زودهنگام و مدیریت علل اصلی بزرگ شدن قلب، می‌تواند از بروز بیماری‌های جدی جلوگیری کند. تشخیص به‌موقع، راه را برای یک زندگی سالم همراه با قلب سالم هموار می‌کند.

اگر دارای مشکل بزرگی قلب هستید، عوارض ناشی از آن را جدی بگیرید. مکمل تقویت قلب و داروهایی که پزشکتان تجویز کرده است، مصرف کنید. در صورتی‌که در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات، با ما و سایر کاربران داروتامین در میان بگذارید.

ارسال نظر