همه چیز درباره انواع مکمل رشد و نقش‌ آن‌ها بر تقویت جسم و ذهن کودکان

در یک رژیم غذایی سالم و با رعایت نکات کلیدی تغذیه فرایند رشد کودک با سرعت انجام می‌شود. بااین‌حال رشد و تکامل جسمی و ذهنی برای همۀ کودکان مطابق انتظار پیش نمی‌رود. برخی از آن‌ها نیاز دارند در کنار رژیم غذایی سالم مواد مغذی مورد نیازشان را از مکمل‌های غذایی مخصوص کودک دریافت کنند. بنابراین لازم است والدین با انواع مکمل رشد و تاثیری که بر سلامت کودکان دارند آشنا شوند.

چرا از مکمل رشد استفاده می‌کنیم؟

کمبودهای تغذیه‌ای در زمان کودکی یا جنینی می‌تواند کودک را در معرض خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها قرار دهد. بنابراین با انتخاب بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم برای رشد کودکان خیال والدین راحت می‌شود که همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود.

مکمل‌های رشد کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را برطرف می‌کنند و مواد غذایی مورد نیاز رشد و تکامل را در اختیار کودک می‌گذارند. مکمل کودک باید دارای مواد مغذی کافی باشد و به‌آسانی هضم و جذب شود. بنابراین محصولی را انتخاب کنید که پزشک متخصص کودک آن را تایید کند و پشتوانۀ علمی قوی در خصوص تامین نیازهای رشد کودکتان داشته باشد.

همچنین لازم است دربارۀ عوارض جانبی احتمالی آن‌ها تحقیق کنید؛ تا مطمئن شوید برای فرزندتان کاملاً بی‌خطر هستند. برخی از مکمل‌ها برای مصرف بزرگسالان و کودکان طراحی شده‌اند و ممکن است کودکانی با سن پایین‌تر واکنش‌های نامطلوبی به آن‌ها نشان دهند.

مکمل های رشد کودکان

انواع مکمل رشد کودک

مکمل‌های رشد مناسب کودکان ممکن است به شکل‌ مایع یا جویدنی باشد. مصرف شربت یا قطره برای کودک آسان‌تر است و احتمال خفگی کمتری دارد. اما باید میزان مصرف را به‌دقت اندازه‌گیری کنید. همچنین در برخی از داروهای مکمل کودک از طعم‌دهنده‌ها کمک گرفته شده است تا مصرف آن‌ها برای کودکان راحت و جذاب‌تر باشد.

در این مقاله به انواع مکمل رشد کودکان اشاره می‌کنیم. همچنین با معرفی چند محصول پرطرفدار کار انتخاب برایتان آسان‌تر خواهد شد.

1.      مکمل کلسیم؛ محافظ استحکام و سلامت بدن

کودک شما برای رشد و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌هایش به کلسیم نیاز دارد. همچنین فعالیت‌هایی مانند لخته‎‌شدن خون، ارسال پیام از طریق سیستم عصبی به سراسر بدن و تنظیم ریتم قلب به کمک کلسیم انجام می‌گیرد.

کودک شما بین سن 1 تا 3 سالگی روزانه به 700 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. این نیاز در 4 تا 8 سالگی به 1000 میلی‎گرم و تا 18 سالگی به 1300 میلی‌گرم می‌رسد. برای خرید بهترین برندهای مکمل کلسیم کودکان باید با دقت توضیحات محصول را بخوانید و از پزشکتان کمک بگیرید.

لازم است بدانید کودکانی که بیش از نیازشان کلسیم مصرف کنند ممکن است دچار عوارضی مثل ضعیف و سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، یبوست و ناراحتی استخوانی شوند.

معرفی مکمل‌های حاوی کلسیم

محلول خوراکی کلسی شور ویتان فارما علاوه‌بر کلسیم حاوی مقادیری منیزیم، روی و ویتامین D3 است. به افزایش تراکم استخوان و دندان‌ها کمک می‌کند و مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. این محصول جز مکمل‌هایی است که برای تمام سنین پیشنهاد می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای مکمل حاوی کلسیم کمک به سلامت قلب و عروق و پیشگیری از پوکی استخوان است. شربت استئوکینون هولیستیکا اولین مکمل کلسیم بدون رسوب است که در ترکیباتش مواد لبنی و مخمر ندارد. همچنین به دلیل داشتن ویتامین K۲ و ویتامین D۳ به جذب بهتر کلسیم هم کمک می‌کند. بنابراین برای مبتلایان به شکستگی استخوان یا سایر بیماری‌های استخوانی مفید است.

 این محصول علاوه‌بر کودکان برای بزرگسالان، به‌ویژه مادران در دوره بارداری و شیردهی، تجویز می‌شود. اگر به خرید اینترنتی مکمل رشد کودک فکر می‌کنید می‌توانید آن را از طریق وب‌سایت داروخانه دکتر گیتی نورد سفارش دهید.

2.      مکمل روی؛ تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی

زینک یا روی عنصر مهمی است که معمولاً در گوشت قرمز، مرغ و ماهی یافت می‌شود. بدن برای حفظ سلامتی، رشد، بینایی و احساس طعم و مزۀ غذاها به اندکی روی نیاز دارد. این نمک معدنی در بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین باید به‌صورت روزانه از طریق مواد غذایی و در صورت نیاز مکمل‌های خوراکی، تامین شود.

عملکرد دستگاه ایمنی، فرایند بهبود زخم و لخته‌شدن خون و همچنین عملکرد تیروئید به عنصر روی وابسته است. گاهی پزشک برای مشکلاتی مانند اسهال، بی‌اشتهایی، سوختگی‌ها یا سایر برنامه‌های درمانی هم ممکن است توصیه به مصرف مکمل حاوی روی کند.

مکمل های رشد کودکان

معرفی مکمل‌های حاوی روی

شربت استئوکر ویتابیوتیکس یکی از مکمل‌های کلسیم مناسب رشد کودک است که در ترکیباتش زینک و منیزیم هم دارد. این مکمل غذایی معمولا برای کودکان بالای یک سال، بزرگسالان و بانوان در دوران شیردهی و یائسگی توصیه می‌شود. از ترکیبات گیاهی تولید شده و مکمل خوبی برای افراد گیاه‌خوار است.

یکی دیگر از محصولاتی که به رشد جنین و سلامت مادر در طول دوران بارداری و شیردهی کمک می‌کند شربت استئوجویس یوورویتال است. این شربت مکمل رشد در ترکیباتش کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین D دارد. علاوه‌بر تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها و کمک به رشد نقش موثری در انقباض ماهیچه‌ها، تحرک و عملکرد طبیعی سیستم عصبی - عضلانی بدن دارد.

این شربت هم مناسب کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است. هر کدام از این افراد باتوجه به توصیه پزشک یا طبق دستورالعمل بروشور می‌توانند میزان مشخصی از آن را مصرف نمایند.

3.      مکمل آهن و رشد مغزی کودک

آهن نوعی مادۀ معدنی ضروری برای رشد و تکامل کودک شما است. رشد سالم مغز کودکان، رشد و سنتز مناسب سلولی و هورمونی به دریافت میزان کافی آهن بستگی دارد. علاوه‌براین آهن به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. این سلول‌ها برای جابه‌جایی اکسیژن به سراسر بدن بسیار حیاتی هستند.

مصرف بیش از اندازۀ آهن می‌تواند موجب مسمومیت شود. نشانۀ آن اغلب تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال و خونریزی است. همچنین مصرف زیاد آهن باعث تحلیل بافت‌های پوششی دستگاه گوارش می‌شود.

از سوی دیگر اگر کودک از طریق رژیم غذایی آهن کافی دریافت نکند احتمالاً دچار کمبود آهن می‌شود. کمبود آهن هم به کم‌خونی یا کاهش تعداد هموگلوبین در خون کودک ختم می‌شود. خستگی و حالت‌هایی مانند رنگ‌پریدگی پوست یا احساس ضعف علائم کمبود آهن در کودکان هستند.

کودک شما بین سن 7 تا 12 ماهگی روزانه به 11 میلی‌گرم آهن نیاز دارد. نیاز روزانه کودک 1 تا 3 ساله به 7 میلی‌گرم و کودک 4 تا 8 ساله به 10 میلی‌گرم آهن می‌رسد.

معرفی مکمل‌های آهن کودک

اگر به دنبال خرید مکمل آهن مناسب نوزاد و کودک هستید قطره آدزوفر بی اس کی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. قطره خوراکی آدرزوفر علاوه‌بر ویتامین A و D آهن لیپوزومال هم دارد. جذب خوب و سریع آهن، پایداری آن در بدن و عوارض جانبی کمتر ویژگی این قطره خوراکی آهن خوش‌طعم هستند.

ویتامین A در این قطره مکمل رشد به پیشگیری از عفونت‌ها هم کمک می‌کند. همچنین بدن کودکتان برای رشد استخوان‌ها، رشد سلولی، بینایی، پوست و سیستم ایمنی به آن نیاز دارد.

4.      مکمل‌های مولتی ویتامین و سلامت کودکان

بدن کودک درحال‌رشد به‌طور مرتب تغییر می‌کند و نیاز به مواد مغذی زیادی از جمله انواع مولتی‌ویتامین‌ها دارد. بنابراین باید علاوه‌بر تامین املاح معدنی مانند کلسیم، روی و آهن به فکر ویتامین‌های گروه ب و آنتی اکسیدان‌ها هم باشید. این ترکیبات سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند تا رشد بهتر و متعادل‌تری داشته باشد.

به‌عنوان مثال بیوتین، ویتامین B7 یا ویتامین H برای رشد و تکامل بدن و متابولیسم کودکتان ضروری است. بدن او برای سوختن غذایی که می‌خورد و تبدیل آن به انرژی به بیوتین نیاز دارد. با کمک بیوتین می‌تواند به‌راحتی لیپید، پروتئین و کربوهیدرات‌های‌ موجود در غذا را هضم کند. پس ویتامین B7 برای سلامتی ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به بی‌حالی، شکنندگی ناخن‌ها و خشکی یا قرمزی پوست سر شود.

مکمل رشد و تقویت کودکان

اگرچه بهتر است کودک ویتامین‌های مورد نیازش را از رژیم غذایی سالم دریافت کند؛ اما مکمل‌ها هم نقش مهمی در این کار دارند. البته یبوست و اسهال جز عوارض جانبی احتمالی است که می‌تواند در اثر مصرف بیش از اندازۀ مولتی ویتامین‌ها رخ دهد. در صورت تداوم یا بدترشدن مشکل هرچه‌سریع‌تر با پزشک کودک مشورت کنید.

معرفی مکمل‌های ویتامین‌دار

یکی از بهترین مکمل‌‌های رشد کودک که درحال‌حاضر به‌آسانی می‌توانید تهیه کنید شربت زینک پلاس کیندر فیشر است. این مکمل مخصوص رشد کودکان با تامین زینک و ویتامین‌های C، B1، B2، B3، B5، B6، بیوتین (B7)، فولیک اسید (B9) و B12 به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، افزایش اشتها، رشد جسمی و ذهنی و همچنین افزایش استحکام پوست، ناخن و مو کمک می‌کند. این محصول مکمل خوبی برای کودکان بالای 3 سال است و دوره بیماری سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

انتخاب بهترین مکمل رشد

همان‌طور که خواندید، کودک در مسیر رشد و تکامل به مواد مغذی متنوعی احتیاج دارد. مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و روی بر رشد و استحکام استخوان‌ها، تقویت ماهیچه‌ها، سیستم ایمنی و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن و فرایندهای حرکتی و ذهنی تاثیر می‌گذارند. ویتامین‌ها نقشی حیاتی در عملکردهای طبیعی و رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن دارند.

بدیهی است داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب بهترین راه برای تضمین سلامت، رشد و تکامل جسم و ذهن کودک و تقویت سیستم ایمنی است. با وجود این مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها بخشی از نگرانی‌هایتان را کاهش می‌دهد. همچنین مانع ابتلای فرزند شما به بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، نرمی استخوان، اختلالات هورمونی و... می‌شود.

لازم به تاکید است همۀ افراد، به‌‌ویژه بانوان در دوره بارداری و شیردهی، باید هرگونه دارو یا مکمل غذایی را با مشورت پزشک مصرف کنند. مصرف خودسرانۀ این محصولات، بدون ارزیابی دقیق نیاز بدن، می‌تواند عوارض جدی در پیش داشته باشد.

ارسال نظر