همه چیز در مورد پروتئین وی و انواع آن

یکی از مکمل‌های مهم برای ورزشکاران و افراد با فعالیت بدنی بالا، پروتئین وی نام دارد. این پروتئین حاوی مواد مغذی فراوانی است که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم به‌طور مفصل به بررسی پروتئین وی، انواع آن، مزایا و خطرات احتمالی استفاده بیش از حد از این پروتئین بپردازیم. در پایان هم چند نمونه از مکمل‌های پروتئین آب پنیر را به شما معرفی خواهیم کرد؛ پس، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر مکملی است که برخی افراد در کنار ورزش‌های مقاومتی برای کمک به تقویت ماهیچه‌ها و رشد توده عضلانی بدون چربی از آن استفاده می‌کنند. از دیگر مزایای پروتئین وی می‌توان به کمک به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره کرد. این پروتئین از شیر گاو تولید شده و حاوی دو پروتئین کازئین و آب پنیر است. پروتئین آب پنیر را می‌توان از کازئین موجود در شیر جدا و به‌عنوان یک محصول جانبی از آن استفاده کرد.

پروتئین وی حاوی ۹ اسید آمینه ضروری بوده و میزان لاکتوز آن هم کم است. برای تهیه عصاره پروتئین آب پنیر، شیر گاو تحت فرآیند استخراج قرار می‌گیرد و آب پنیر مایع را از کربوهیدرات‌ها و ترکیبات چربی جدا می‌کند؛ سپس آن را به‌صورت پودر خشک کرده و برای سهولت در مصرف طعم‌دار می‌کنند.

انواع مختلفی از پروتئین‌های آب پنیر شامل پروتئین وی ایزوله، کنسانتره پروتئین آب پنیر، هیدرولیز پروتئین آب پنیر و پروتئین هیدرولیزشده است. به دلیل مزایای سلامتی و پروتئین بالاتر نسبت به غذاهای طبیعی، پروتئین وی محبوبیت قابل توجهی در بین ورزشکاران به دست آورده است.

 

اجزا اصلی تشکیل‌دهنده پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر یک پروتئین سطح بالاست که به دلیل قابلیت هضم آسان و جذب کارآمد شناخته می‌شود. اجزای اصلی آن شامل ۹ اسید آمینه ضروری مانند بتا-لاکتوگلوبولین (۶۵%)، آلفا-لاکتالبومین (۲۵%) و آلبومین سرم (۸%) است؛ همچنین، حاوی آمینو اسیدهای شاخه‌دار (BCAAs) مانند لوسین، ایزولوسین و والین است. این پروتئین برای تقویت رشد عضلات، تولید بافت جدید و تسهیل در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مزایای استفاده از پروتئین وی

پروتئین آب پنیر یک منبع پروتئین عالی است که مواد مغذی ضروری بدن را تامین می‌کند. پروتئین نقش مهمی در حفظ استخوان‌ها، تقویت عضلات، رشد مو و حمایت از اندام‌های مختلف بدن دارد. یکی از مزایای پروتئین وی خواص ضدسرطانی و کاهش وزن در افراد مبتلا به HIV است. پروتئین آب پنیر مزایای زیادی دارد که در زیر به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

کمک به کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است که مصرف پروتئین وی به‌طور قابل توجهی چربی‌های بدن را از بین می‌برد و باعث حفظ عضلات بدون چربی می‌شود. کربوهیدرات کم و مقدار پروتئین بالا باعث چربی‌سوزی می‌شود. علاوه‌براین، پروتئین آب پنیر به احساس سیری کمک کرده و باعث کنترل اشتها خواهد شد؛ همچنین، چربی کم، کلسترول پایین و سطوح پایین لاکتوز انتخاب مناسبی برای افرادی که به دنبال محدودکردن مصرف کربوهیدرات در خود هستند، خواهد بود.

 

کاهش کلسترول خون

مطالعه‌ای که در مجله British Journal of Nutrition Trusted Source منتشر شد، آزمایشی بود که در آن به ۷۰ مرد و زن دارای اضافه وزن به مدت ۱۲ هفته مکمل آب پنیر داده و تعدادی از پارامترها مانند سطح لیپید و انسولین را اندازه‌گیری کردند. آن‌ها دریافتند که مصرف پروتئین وی باعث کاهش قابل توجه توتال کلسترول (مجموع چربی خوب و بد) و کلسترول LDL (کلسترول بد خون) در هفته ۱۲ شده است.

 

بهبود آسم

پروتئین آب پنیر می‌تواند در بهبودی کودکان مبتلا به آسم موثر باشد. تحقیقات نشان داده است که کودکان مبتلا به آسمی که به مدت ۱ ماه دو بار در روز ۱۰ گرم پروتئین آب پنیر مصرف می‌کردند، وضعیت بهتری به دست آوردند.

 

 پودر پروتسین وی

کنترل فشار خون و بهبود بیماری‌های قلبی عروقی

تحقیقات منتشرشده در مجله بین‌المللی لبنیات نشان داد که نوشیدنی‌هایی حاوی پروتئین آب پنیر به‌طور قابل توجهی فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، پروتئین وی می تواند سطح کلسترول LDL (LDL-C) که یک عامل موثر در بیماری قلبی و سکته است را کاهش دهد.

 

کمک به درمان دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که با افزایش سطح قند خون و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شود. مصرف مکمل پروتئین آب پنیر قبل یا در کنار یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

 

کاهش التهاب در بدن

التهاب مزمن خطر قابل توجهی برای سلامتی ایجاد می‌کند و با بیماری‌های مختلفی همراه است که می‌تواند بر سلامت بدن شما تاثیر به‌سزایی بگذارد. افزایش سطح پروتئین واکنشگر C در جریان خون نشان‌دهنده التهاب در بدن است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که دوزهای بالای پروتئین آب پنیر می‌تواند پروتئین واکنش‌گر C خون را کاهش داده که در نهایت منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود.

 

تقویت رشد عضلات

پروتئین آب پنیر به‌عنوان یک منبع عالی برای عضله‌سازی عمل می‌کند. پروتئین وی آمینو اسیدهای ضروری برای رشد عضلانی، ترمیم بافت و رشد ماهیچه‌های جدید را به بدن می‌رساند. علاوه‌براین، در کاهش سرعت و جلوگیری از انحطاط بدن نقش مهمی دارد.

 

ترمیم عضلات

پروتئین آب پنیر رشد و ترمیم عضلات را تسهیل می‌بخشد. فعالیت‌های روزانه و ورزش، ذخایر انرژی بدن را تحلیل می‌برند و منجر به تجزیه عضلات می‌شوند. پروتئین آب پنیر به‌عنوان یک منبع طبیعی پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بسیار موثر است.

 

تقویت دفاع آنتی اکسیدانی بدن

پروتئین آب پنیر در تحریک تولید گلوتاتیون، یکی از آنتی اکسیدان‌های اولیه بدن، نقش دارد. گلوتاتین به‌عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد و دفاع آنتی اکسیدانی ذاتی بدن را هم تقویت می‌کند.

 

خطرات احتمالی مصرف بیش از حد پروتئین وی

برخی از افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به‌طور خاص به پروتئین آب پنیر هم حساسیت داشته باشند. مصرف دوزهای متوسط پروتئین وی معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، مصرف دوزهای بسیار بالا می‌تواند عوارضی همچون موارد زیر به‌همراه داشته باشد:

معده درد؛

گرفتگی عضلات؛

کاهش اشتها؛

حالت تهوع؛

سردرد؛

خستگی.

مصرف مقدار زیاد و مداوم پروتئین آب پنیر هم ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه شود.

اسکوپ پروتئین

انواع پروتئین وی کدام است؟

سه نوع اصلی پروتئین آب پنیر وجود دارد که عبارتند‌اند از: کنسانتره پروتئین آب پنیر (WPC)، ایزوله پروتئین آب پنیر (WPI) و پروتئین آب پنیر هیدرولیزات (WPH). در ادامه قصد داریم هر کدام از انواع پروتئین‌های وی را توضیح دهیم.

 

کنسانتره پروتئین آب پنیر

WPC  حاوی مقادیر ناچیز چربی و کربوهیدرات است. درصد پروتئین در WPC بستگی به غلظت آن دارد. کنسانتره پروتئین آب پنیر مقرون‌به‌صرفه‌ترین پروتئین در بین دو پودر دیگر بوده که حاوی مقدار پروتئین تقریباً ۵۸٪ تا ۵۹٪ است.

این پروتئین شامل چربی، لاکتوز، و پپتیدهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. غلظت این پروتئین می‌تواند از ۵۰% تا ۹۰% متغیر باشد و برای مبتدیانی که به دنبال شروع یک رژیم ورزشی هستند، افرادی که قصد عضله‌سازی دارند و کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند، مناسب است.

 

پروتئین وی ایزوله

ایزوله پروتئین آب پنیر دارای غلظت بالایی از پروتئین است، معمولاً حدود ۹۵٪ و مقدار  لاکتوز و چربی تقریباً ۵٪ است. این پروتئین برای ورزشکاران و افرادی که قصد دارند مصرف کربوهیدرات و چربی خود را کنترل کرده و بر رشد عضلات لاغر تمرکز کنند، مناسب خواهد بود.  

 

پروتئین آب پنیر هیدرولیزشده

پروتئین آب پنیر هیدرولیزشده گران‌ترین پروتئین آب پنیر بوده و حاوی غلظت فوق‌العاده بالایی از پروتئین در حدود ۹۹٪ است. از طریق فرآیندی به نام هیدرولیز، مولکول‌ها برای افزایش جذب و هضم توسط بدن تجزیه می‌شوند.

این شکل از پروتئین آب پنیر محلول در آب است و به سرعت جذب می‌شود و برای تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی و بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی مفید خواهد بود. این پروتئین بهترین انتخاب در میان مکمل‌های پروتئین وی شناخته شده است؛ همچنین، WPH  به دلیل بهبود قابلیت هضم آسان، معمولاً در مکمل‌های پروتئینی پزشکی و شیر خشک‌های مخصوص نوزادان استفاده می‌شود.

 

لیست انواع مکمل‌های پروتئین وی

مزایای پروتئین آب پنیر شامل تأثیر مثبت بر سلامتی اندام‌های داخلی، پوست و موست. بااین‌حال، توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پروتئین وی می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته، از جمله مشکلات گوارشی، مشکلات کلیوی و خطر ضعیف‌شدن استخوان‌ها شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود آن را در حد اعتدال مصرف کرده یا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در ادامه قصد داریم لیستی از بهترین مکمل‌های پروتئین وی را به شما معرفی کنیم.

 

پودر گلدن وی پی ان سی 1000 گرم

پودر گلدن وی پی ان سی 1000 گرم مخصوص ورزشکاران و افرادی که فعالیت‌های ورزشی زیادی را در طول روز انجام می‌دهند، است. این پودر حاوی گوارگام، آسپارتام، پودر کاکائو، کازئینات سدیم و تمام پروتئین‌های وی است. پودر گلدن طعم‌های مختلفی از جمله وانیل، موز، توت فرنگی و شکلاتی را داراست. این محصول مناسب برای افراد بالای ۱۸ سال بوده و زنان باردار و شیرده باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنند.

برای استفاده از این محصول باید یک پیمانه پودر گلدن را که حدودا ۲۸ گرم می‌شود با ۲۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کرده و میل کنید. بهتر است این نوشیدنی را ۲ ساعت قبل از تمرین مصرف کنید. زیرا، هضم آن در معده حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. بهتر است قبل از مصرف حتما با یک پزشک متخصص مشورت کرده و در صورت مشاهده هر گونه حساسیت مصرف آن را قطع کنید. زمانی که درب این محصول را باز کرده‌اید، بهتر است بیشتر از ۳ ماه مصرف نکنید.

 

شکلات پروتئین بار کارن

شکلات پروتئین بار کارن برای تامین پروتئین و حفظ و سلامت عضلات مناسب است. این شکلات حاوی گلیسیرین، پودر مالت، پودر کاکائو، ۱۴ گرم پروتئین، شربت ذرت، روغن نباتی و روکش شکلاتی است. بهتر است نیم ساعت بعد از تمرین و ورزش از این شکلات استفاده کنید. زیرا، انرژی از دست رفته را به شما بازمی‌گرداند. شما می‌توانید روزانه ۱ تا ۳ عدد از این شکلات را مصرف کنید. مصرف این محصول برای افرادی که دارای بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های مرتبط با متابولیسم پروتئین هستند، ممنوع است.

 

ساشه پودر پیور پروتئین کارن

ساشه پودر پیور پروتئین کارن از نوع پروتئین وی ایزوله است. این محصول مناسب برای حفظ و سلامت عضلات و کمک به تامین بخشی از پروتئین‌های مورد نیاز بدن بوده و حاوی اسیدهای آمینه، طعم‌دهنده خوراکی و ال گلوتامین است. این محصول مناسب برای افراد بالای ۱۸ سال خواهد بود. برای مصرف آن باید یک ساشه را در نصف لیوان آب (۱۰۰ میلی‌لیتر) حل کرده و میل کنید. در صورت بروز هر گونه حساسیت از مصرف این محصول خودداری کنید. افراد دارای بیماری‌های کلیوی، کبدی، زنان باردار و شیرده برای مصرف پودر باید با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

 

پودر ایزو وی دوبیس 1500 گرم

پودر ایزو وی دوبیس 1500 گرم مناسب برای ورزشکاران، تقویت سیستم ایمنی، حفظ و سلامت عضلات، افزایش کارایی و رشد عضلات است. این پودر حاوی پتاسیم، سوکرالوز، نمک، لسیتین سویا و دکسترین است. مقادیر کربوهیدرات، چربی، لاکتوز، کلسترول و کالری در این محصول بسیار کم در نظر گرفته شده است.

شما باید یک پیمانه از این پودر را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب حل کرده و میل کنید. بهتر است این نوشیدنی را بعد از تمرین و ورزش مصرف کنید. پروتئین موجود در این محصول از نوع پروتئین آب پنیر ایزوله است. مصرف بیش از حد این پودر کلیه‌ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود. زنان باردار و زنان در دوران شیردهی بهتر است از یک پزشک متخصص برای مصرف کمک بگیرند.

 

پودر وی 100 درصد کاله پرو 1800 گرم

پودر وی 100 درصد کاله پرو 1800 گرم مناسب برای تامین پروتئین، حفظ و سلامت عضله‌هاست. این پودر حاوی ۱.۵ گرم چربی، ۵  گرم BCAA ، ۴  گرم گلوتامین و ۱۲۰  گرم کالری در هر وعده است. این محصول باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و هیچ تداخلی با داروهای دیگر ندارد. افراد زیر ۱۸ سال مجاز به استفاده ار این پودر نیستند.

 

 

در این مقاله به‌طور مفصل به بررسی پروتئین وی و انواع آن پرداخیتم. علاوه‌براین، مزایا، عوارض جانبی این پروتئین و لیست بهترین مکمل‌های پروتئین وی را هم به شما معرفی کردیم. شما عزیزان می‌توانید جهت تهیه این محصولات و کسب اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از آن‌ها به وب‌سایت داروتامین مراجعه کنید.

 

 

 

ارسال نظر