همه چیز در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن

همه چیز در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن و نقد و بررسی سوسپانسیون آسماویت

به طور کلی، سیستم ایمنی بدن شما کار قابل توجهی در دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا انجام می‌دهد؛ اما گاهی اوقات این سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و نمی‌تواند مثل قبل عمل کند: یک میکروب با موفقیت به سیستم ایمنی حمله می‌کند و شما را بیمار می‌کند. آیا می‌توان در این فرآیند مداخله کرد و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرد؟ اگر رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید چه؟ ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی خاصی مصرف کنید؟ یا اینکه به امید ایجاد یک پاسخ ایمنی تقریبا کامل، تغییرات دیگری در سبک زندگی ایجاد کنید؟ در این مقاله به بررسی راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌ها می‌پردازیم.

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

ایده تقویت ایمنی شما فریبنده است؛ اما توانایی انجام این کار به دلایل متعددی مبهم است. سیستم ایمنی دقیقاً همین است - یک سیستم، نه یک موجود واحد. برای عملکرد خوب، به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که محققان در مورد پیچیدگی‌ها و به هم پیوستگی پاسخ ایمنی نمی‌دانند. در حال حاضر، هیچ ارتباط مستقیم علمی ثابت شده‌ای بین سبک زندگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که تأثیرات سبک زندگی بر سیستم ایمنی مهم نیست و نباید مورد مطالعه قرار گیرد. محققان در حال بررسی اثرات رژیم غذایی، ورزش، سن، استرس روانی و سایر عوامل بر پاسخ ایمنی، هم در حیوانات و هم در انسان هستند. در این میان، استراتژی‌های کلی زندگی سالم منطقی هستند، زیرا احتمالا به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند و مزایای سلامتی اثبات‌شده دیگری هم دارند.

لنفوسیت T

     مصونیت در عمل

همانطور که در بالا نشان داده شده است، یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند پاتوژن‌های مهاجم را شکست دهد، جایی که دو باکتری که باعث سوزاک می‌شوند، با فاگوسیت بزرگ، به نام نوتروفیل که آن‌ها را می‌بلعد و می‌کشد، همتا نیستند (به فلش‌ها مراجعه کنید).

(عکس‌ها توسطMichael N. Starnbach، دکترای دانشکده پزشکی هاروارد ثبت شده‌اند)

     راه‌های درست برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

اولین خط دفاعی شما انتخاب یک سبک زندگی سالم است. پیروی از دستورالعمل‌های کلی سلامتی بهترین گامی است که می‌توانید برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن خود بردارید. هر قسمت از بدن شما، از جمله سیستم ایمنی شما، زمانی که از حملات محیطی محافظت می‌شود و با استراتژی‌های زندگی سالم مانند موارد زیر تقویت می‌شود، بهتر عمل می‌کند:

•    سیگار نکشید.

•    از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

•    به‌طور منظم ورزش کنید.

•    وزن خود را تعادل نگه‌دارید.

•    اگر الکل مصرف می‌کنید؛ مصرف آن را به حداقل برسانید.

•    خواب کافی داشته باشید.

•    اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت انجام دهید، مانند شستن دست‌ها و پختن کامل گوشت.

•    سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.

•    تمام واکسن‌های توصیه شده را تزریق کنید. واکسن‌ها سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کنند تا با عفونت‌ها قبل از اینکه به بدن شما نفوذ کنند، مبارزه کنند.

 

     افزایش ایمنی به روشی سالم

بسیاری از محصولات موجود در داروخانه‌ها ادعا می‌کنند که ایمنی بدن را تقویت یا حمایت می‌کنند؛ اما مفهوم تقویت ایمنی در واقع از نظر علمی چندان منطقی نیست. در واقع، افزایش تعداد سلول‌های بدن - سلول‌های ایمنی – لزوما چیز خوبی نیست. به عنوان مثال، ورزشکارانی که درگیر «دوپینگ خون» هستند – پمپاژ خون به سیستم خود برای افزایش تعداد سلول‌های خونی و افزایش عملکردشان – در معرض خطر سکته هستند.

تلاش برای تقویت سلول‌های سیستم ایمنی بدن شما، پیچیده است زیرا انواع مختلفی از سلول‌ها در سیستم ایمنی بدن وجود دارند که به روش‌های مختلف به میکروب های مختلف پاسخ می‌دهند.

    کدام سلول ها را باید تقویت کنید و به چه تعداد؟ تاکنون دانشمندان پاسخ این سوال را پیدا نکرده‌اند. آن‌چه شناخته شده است این است که بدن به‌طور مداوم در حال تولید سلول‌های ایمنی‌است. مطمئنا لنفوسیت‌های بیشتری نسبت به آن‌چه که می‌تواند استفاده کند تولید می‌کند. سلول‌های اضافی خود را از طریق یک فرآیند طبیعی مرگ سلولی به نام آپوپتوز حذف می‌کنند. هیچ کس نمی‌داند که سیستم ایمنی به چند سلول یا بهترین ترکیب سلولی نیاز دارد تا در بهترین سطح خود عمل کند.

     سیستم ایمنی و سن

با افزایش سن، توانایی پاسخ ایمنی ما کاهش می‌یابد که به نوبه خود به عفونت‌های بیشتر و سرطان بیشتر کمک می‌کند. همان‌طور که امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است، بروز شرایط مرتبط با افزایش سن هم افزایش یافته است. در حالی که برخی از افراد سالم پیر می‌شوند، نتیجه بسیاری از مطالعات این است که در مقایسه با افراد جوان‌تر، احتمال ابتلای افراد مسن به بیماری‌های عفونی و حتی مهم‌تر از آن، احتمال مرگ در اثر آن بیشتر است. عفونت‌های تنفسی، از جمله آنفولانزا، ویروس کووید-19 و به ویژه ذات‌الریه یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد بالای 65 سال در سراسر جهان است. هیچکس به طور قطع نمی‌داند چرا این اتفاق می‌افتد؛ اما برخی از دانشمندان مشاهده می‌کنند که این افزایش خطر با کاهش سلول های T مرتبط است، احتمالا به دلیل آتروفی شدن تیموس با افزایش سن و تولید سلول های T کمتر برای مبارزه با عفونت. 

 

کاهش پاسخ ایمنی به عفونت‌ها با پاسخ افراد مسن به واکسن‌ها نشان داده شده است. به عنوان مثال، مطالعات واکسن آنفولانزا نشان داده است که برای افراد بالای 65 سال، این واکسن در مقایسه با کودکان سالم (بالای 2 سال) کمتر موثر است؛ اما علیرغم کاهش اثربخشی، واکسیناسیون آنفولانزا و استافیلوکوکوس پنومونیه در مقایسه با عدم واکسیناسیون، میزان بیماری و مرگ را در افراد مسن به‌طور قابل توجهی کاهش داده است.

     رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما

مانند هر نیروی جنگی، ارتش سیستم ایمنی بدن روی تغذیه خود حرکت می‌کند. جنگجویان سالم سیستم ایمنی نیاز به تغذیه خوب و منظم دارند. دانشمندان مدت‌هاست دریافته‌اند که افرادی که در فقر زندگی می‌کنند و دچار سوءتغذیه هستند، در برابر بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیرتر هستند. برای مثال، محققان نمی‌دانند که آیا عوامل رژیمی خاص، مانند غذاهای فرآوری‌شده یا مصرف زیاد قند ساده، بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی می‌گذارد یا خیر؟ هنوز مطالعات نسبتا کمی در مورد اثرات تغذیه بر سیستم ایمنی انسان وجود دارد.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمبودهای مختلف ریزمغذی‌ها، به عنوان مثال کمبود روی، سلنیوم، آهن، مس، اسید فولیک و ویتامین‌هایA، B6، C  و E  پاسخ‌های ایمنی را در حیوانات، همانطور که در لوله آزمایش اندازه‌گیری می‌شود، تغییر می‌دهند. با این حال، تأثیر این تغییرات سیستم ایمنی بر سلامت حیوانات کمتر مشخص است و تأثیر کمبودهای مشابه بر پاسخ ایمنی انسان هنوز ارزیابی نشده است.

    بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید؟ اگر مشکوک هستید که رژیم غذایی شما تمام نیازهای ریزمغذی‌های‌تان را تامین نمی‌کند؛ شاید برای مثال، سبزیجات دوست ندارید، مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی ممکن است فواید دیگری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

 

     استرس و عملکرد سیستم ایمنی

پزشکی مدرن به ارتباط نزدیک ذهن و بدن پی برده است. طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله ناراحتی معده، کهیر و حتی بیماری قلبی، با اثرات استرس عاطفی مرتبط هستند. علیرغم چالش‌ها، دانشمندان به‌طور فعال در حال مطالعه رابطه بین استرس و عملکرد سیستم ایمنی هستند.

برای یک چیز، تعریف استرس دشوار است. چیزی که ممکن است برای یک فرد استرس‌زا به نظر برسد برای دیگری نیست. وقتی افراد در معرض موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که آن‌ها  را استرس‌زا می‌دانند، اندازه‌گیری میزان استرسی که احساس می‌کنند برای‌شان دشوار است و برای دانشمند دشوار است که متوجه شوند آیا برداشت ذهنی فرد از میزان استرس درست است یا خیر. دانشمند فقط می‌تواند چیزهایی را اندازه‌گیری کند که ممکن است استرس را منعکس کند، مانند تعداد دفعاتی که قلب در هر دقیقه می‌زند؛ اما چنین اقداماتی ممکن است عوامل دیگری را هم منعکس کند.

با این حال، اکثر دانشمندانی که رابطه استرس و عملکرد سیستم ایمنی را مطالعه می‌کنند، یک عامل استرس‌زا ناگهانی و کوتاه مدت را مطالعه نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها سعی می‌کنند عوامل استرس‌زای مداوم و مکرر را که به عنوان استرس مزمن شناخته می‌شوند، مانند استرس‌های ناشی از روابط با خانواده، دوستان و همکاران یا چالش‌های پایدار برای عملکرد خوب در کار خود مطالعه کنند. برخی از دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا استرس مداوم بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد یا خیر؟

 

     مکمل آسماویت چیست؟

هرساله به دنبال شروع فصل سرد و شیوع آنفولانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های تنفسی و همچنین در همه گیری‌های عفونت‌های تنفسی مانند کرونا، تعداد زیادی از افراد به این بیماری‌ها دچار می‌شوند. بنابراین با مصرف برخی از مکمل‌های تخصصی تقویت سیستم ایمنی و دستگاه تنفسی، می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد. سوسپانسیون آسماویت (Asmavit ®) که تحت لیسانس شرکت Vitabiotics – Meyer تولید می‌شود با تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز دستگاه ایمنی و تنفسی، می‌تواند مکمل مفیدی برای این امر باشد.

     ترکیبات سوسپانسیون آسماویت:

آسماویت، ترکیبی از بیوفلاونوئیدهای مرکبات، آنتی اکسیدان‌ها، به همراه ویتامین های ضروری و مواد معدنی است که به بهبود ایمنی در برابر اختلالات تنفسی مانند آسم، سرفه و سرماخوردگی مکرر، برونشیت، رینیت آلرژیک و... کمک می‌کند. از دیگر کاربردهای این مکمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    به کاهش شدت آسم کمک می‌کند.

    عملکرد کلی ریه را بهبود می‌بخشد.

    باعث بهبود ایمنی می‌شود و دفعات حملات آسم را کاهش می‌دهد.

•    بیوفلاونوئیدهای مرکبات:

بیوفلاونوئیدهای مرکبات از پوست و پالپ مرکبات مشتق می‌شوند. آن‌ها فعالیت آنتی اکسیدانی بدن را برای کمک به مبارزه با اثرات رادیکال‌های آزاد افزایش می‌دهند. این مواد به داشتن خواص ضد التهابی و ضد حساسیت طبیعی معروف هستند.

•    ترکیبی از ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی:

کمک به بهبود ایمنی در برابر عفونت‌های تنفسی و ایجاد تسکین علامتی در صورت استفاده برای یک دوره درمانی. این ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری شامل سلنیوم، زینک منیزیم و ویتامین‌های A، B، D، C و... است. ترکیبات و مقدار هر یک از این مواد در هر ۱۰ میلی‌لیتر از این سوسپانسیون را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:

     مقدار و نحوه مصرف :

مکمل آسماویت را مطابق با دستور مصرف زیر یا دستور پزشک خود مصرف کنید:

•    کودکان ۱ تا ۴ سال: ۱ قاشق مرباخوری، ۲ بار در روز

•    کودکان بالای ۴ سال: ۱ قاشق مرباخوری، ۳ بار در روز

•    بزرگسالان:  ۲ قاشق مرباخوری، ۲ بار در روز

۱ قاشق مرباخوری برابر با ۵ میلی‌لیتر است.

قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.

     ویژگی‌های منحصربه‌فرد مکمل آسماویت :

    بدون رنگ مصنوعی آلرژی زا

    بدون طعم دهنده مصنوعی و آلرژی زا

    بهبود قدرت تنفسی

    تقویت سیستم ایمنی و تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن

    طعم مناسب

     عوارض جانبی احتمالی سوسپانسیون آسماویت چیست؟

در صورت مصرف این مکمل، مطابق با دوز تعیین شده توسط شرکت تولید کننده یا پزشک، عوارض جانبی‌ به دنبال نخواهد داشت. در صورت حساسیت به هریک از اجزا این مکمل از مصرف آن خودداری کنید و با پزشک خود مشورت کنید. همچنین از مصرف بیش از حد این مکمل بپرهیزید.

     هشدارها و نکات قابل توجه:

    در دوران بارداری و شیردهی و چنانچه هر داروی دیگری مصرف می‌کنید، با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

    به تاریخ انقضا توجه و از مصرف بیش از حد فرآورده خودداری کنید.

    فرآورده را حداکثر تا ۳ ماه پس از باز شدن در بطری مصرف نمایید.

    پس از مصرف، در بطری را کاملا بسته، داخل جعبه و در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.

    قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.

منابع:

1.    www.meyer.co.in

 

ارسال نظر