مرگ صد‌ها هزار نفر شهروند اروپایی، تنها به دلیل آلودگی هوا

1402-11-22 23:20:06

زمانی‌که افراد در معرض غلظت بالای ذرات ریزگرد قرار می‌گیرند، ممکن است مشکلات جدی در سلامتی‌شان ایجاد شود. استنشاق این ذرات ممکن است به ایجاد یا تشدید مشکلات تنفسی نظیر آسم و برونشیت، منجر شود. علاوه‌براین، احتمال اینکه فرد دچار مشکلات قلبی-عروقی مانند حملات قلبی یا سکته مغزی، بالا می‌رود.

قرارگرفتن در برابر سطوح بالای ذرات ریز که در منابع علمی از آن PM یاد می‌شود، به مرور زمان می‌تواند باعث کاهش عملکرد ریه شود. این ذرات نانومتری می‌توانند منجربه کاهش ظرفیت تنفسی و افزایش حساسیت نسبت به عفونت‌های تنفسی شوند. در نتیجه، اقدامات جدی برای کاهش آلودگی هوا و محدودکردن تماس با ذرات ریز، ضروری به‌نظر می‌رسد تا سلامت عمومی جامعه حفظ شود.

آیا می‌دانید، ذرات ریز در آلودگی هوا چگونه به‌وجود می‌آیند؟

ذرات ریز در آلودگی هوا ممکن است از منابع مختلفی به‌وجود بیایند. برخی از این منابع عبارت‌اند از:

  • وسایل نقلیه: انتشار ذرات معلق می‌تواند ناشی از دود و ذرات خارج‌شده از خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها و در کل وسایل نقلیه‌ای که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، باشد.
  • صنایع بزرگ: کارخانجات، نیروگاه‌ها و واحد‌های صنعتی یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین عواملی هستند که دود و آلاینده‌های مختلفی را تولید و در هوا آزاد می‌کنند.
  • سوخت‌های فسیلی: سوخت‌های استفاده‌شده در پروسه‌های صنعتی و حرارتی می‌توانند منجربه آلودگی هوا و تولید ذرات ریز شوند.
  • سوخت‌سوزی نامناسب: عدم توجه به ابزارآلات، دستگاه‌های مصرفی و سوخت‌سوزی نامناسب در منازل یا استفاده از سوخت‌های غیر مجاز هم می‌تواند عاملی در افزایش ذرات ریز در هوا باشد.
  • سوخت‌سوزی جنگل‌ها و بیابان‌ها: آتش‌سوزی‌های جنگلی یا بیابانی می‌توانند ذرات آلاینده را به هوا منتقل کنند.

این ذرات معمولاً شامل مواد مختلفی مانند ذرات معلق معدنی، ذرات آلی، ترکیبات شیمیایی و... هستند که با ترکیبات مختلف هوا یا فرآیند‌های شیمیایی ترکیب شده و به صورت آلاینده‌ها در هوای محیط منتشر می‌شوند.

تصمیمات اتحادیه اروپا برای سلامت مردم و هوای پاک

اتحادیه اروپا تدابیر متعددی را برای کاهش آلودگی هوا و ریزگرد‌ها اتخاذ کرده است. این تصمیمات شامل تعیین مقررات و برنامه‌های مختلفی است که در حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی مردم هدفمند هستند. اتحادیه اروپا با مقررات و استاندارد‌های سختی به تعیین حدود انتشار برخی از مواد آلاینده در هوا تاکیده کرده و بر کنترل انتشار ریزگرد‌ها توسط صنایع توجه می‌کند.

ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه پایدار و کم‌آلاینده از سوی اتحادیه اروپا به‌منظور کاهش حجم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و ریزگرد‌ها صورت گرفته است. کارشناسان این سازمان اروپایی اقداماتی را برای تشویق به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی انجام داده‌اند. این اقدامات می‌توانند به کاهش آلودگی هوا و میزان ریزگرد‌ها کمک کنند. همچنین، اتحادیه اروپا به تأسیس پروژه‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی برای بررسی و مدیریت بهتر آلودگی هوا و اثرات ناشی از ریزگرد‌ها پرداخته است.

افزایش آمار کشته‌ها نسبت به گذشته

به گزارش آژانس محیط زیست اروپا EEA، حداقل ۲۵۳ هزار مرگ در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ ناشی از قرارگرفتن در معرض آلودگی ذرات ریز (PM۲. ۵) بالاتر از غلظت توصیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی بوده است. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است، زمانی‌که ذرات ریز به مرگ زودرس ۲۳۸هزار نفر نسبت داده شد.

لینا یلا مونونن، مدیر اجرایی EEA در این باره گفت: "علی‌رغم «گام‌های بلند» در سال‌های گذشته، تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی ما همچنان بسیار زیاد است و منجر به مرگ‌ومیر و بیماری می‌شود که می‌تواند به آلودگی هوا نسبت داده شود".

در همین حال، مرگ‌ومیر ناشی از قرارگرفتن در معرض ازن (O۳) - که عمدتاً توسط ترافیک جاده‌ای و فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شود - مسئول ۲۲هزار مرگ زودرس تخمین‌ زده شد که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش داشته است. این آژانس ارقام را جمع نمی‌کند؛ زیرا معتقد است که این امر منجر به دوبار شمارش برخی از مرگ‌ومیر‌ها می‌شود؛ اما تأکید می‌کند که آلودگی هوا همچنان بزرگ‌ترین تهدید زیست محیطی برای سلامت اروپایی‌هاست.

پیشگیری از مرگ زودرس با چند قدم کوچک

برای پیشگیری از مرگ زودرس به دلیل هوای آلوده، می‌توانید با رعایت تدابیر زیر سلامتی‌تان را ارتقا دهید.

  • قبل از خروج از خانه، آلودگی هوا را از منابع آگاه بررسی و در صورت نیاز، فعالیت‌های بیرون از خانه را محدود کنید.
  • در مواقع آلودگی هوا از ماسک تنفسی استفاده کنید تا از ورود ذرات مضر به ریه‌ها جلوگیری شود.
  • سعی کنید در مناطقی با هوای سالم‌تر حضور داشته باشید و از انجام فعالیت‌های ورزشی در شرایط آلوده خودداری کنید.
  • از دستگاه‌های تصفیه هوا در فضا‌های داخلی استفاده کنید تا کیفیت هوا را بهبود بخشید.
  • با پزشک مشورت کنید، به‌ویژه اگر شما یا خانواده‌تان به بیماری‌های تنفسی یا قلبی‌عروقی مبتلا هستید.

با کمی مطالعه، سبک زندگی سالم را انتخاب کنید؛ چرا که ورزش و خوردن غذا‌های کم‌چرپ و سالم می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. استفاده از دارو‌های تقویتی هم می‌تواند در مقابل آلودگی هوا، بهبود وضعیت سلامت فرد را تسریع بخشد. آلودگی هوا ممکن است منجر به افزایش حملات بیماری‌های تنفسی شود و سیستم ایمنی فرد را به چالش بکشد. دارو‌های تقویتی از جمله ویتأمین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌های غذایی مختلف در سایت داروتامین موجودند که از بخش تقویت سیستم ایمنی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

 

نویسنده: میم 2چشم

بازنشر