گیاه‌خواری یا شکار؟ بازنگری در تاریخچه رژیم غذایی انسان‌های اولیه

1402-12-13 22:55:25

مدت‌هاست که باستان‌شناسان اعتقاد داشتند رژیم غذایی انسان‌های اولیه گوشت بوده است. با وجود این، تحلیلی توسط رندی‌هاس، استاد دانشگاه وایومینگ، انجام شده است که نشان می‌دهد طبق بقایای باقی‌مانده ۲۴ انسان اولیه که از محوطه‌های دفن ویلامایا پاتشا و سورو میکایا پاتشا در پرو به‌دست آمده است، رژیم غذایی این انسان‌ها در منطقه کوهستانی آند، از ۸۰ درصد مواد گیاهی و ۲۰ درصد گوشت تشکیل شده بود.

تحقیقات اخیر که در یکی از مجلات معتبر به نام PLOS ONE منتشر شده است، از روش‌های شیمی ایزوتوپی و مدل‌سازی آماری به‌منظور آشکارسازی این حقیقت جذاب در جوامع آندی بهره برده است.

به گفته هاس "دانش متداول نشان می‌دهد که اقتصادهای اولیه‌ی بشر اغلب بر پایه شکار متمرکز بوده‌اند؛ فرضیه‌ای که تاکنون در بسیاری از رژیم‌های غذایی پرپروتئین مثل رژیم لاغری پالئو (غارنشینی) به کار گرفته شده است. بااین‌حال، تحلیل ما نشان می‌دهد که رژیم غذایی انسان‌های اولیه ۸۰ درصد مواد گیاهی و ۲۰ درصد گوشت بوده است."

وب‌سایت باستان‌شناسی ویلامایا پاتشا در پرو، بقایای انسانی را نشان می‌دهد که مشخص می‌کند رژیم‌های غذایی انسان‌های اولیه در منطقه آند اصطلاحا از مواد گیاهی بهره می‌برده‌اند.

برای انسان‌های اولیه‌ی آند که در ۹۰۰۰ تا ۶۵۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند، شواهدی از شکار پستاندارهای بزرگ به‌منظور تامین بخشی از غذایشان وجود دارد. بااین‌حال، تجزیه‌وتحلیل جدید از ترکیب ایزوتوپی استخوان‌های انسان نشان می‌دهد که غذاهای گیاهی بخش عمده‌ای از رژیم‌های غذایی این افراد را تشکیل می‌دادند و گوشت نقش فرعی را ایفا می‌کرد.

علاوه‌براین، براساس بررسی بقایای گیاهان سوخته در محوطه‌ها و الگوهای متمایز سایش دندانی در دندان‌های پیشین فوقانی انسان‌ها، نشان داده شده است که گیاهانی که در زیر زمین رشد می‌کردند، مانند سیب‌زمینی، احتمالا از منابع غذایی اصلی این افراد بود.

ترکیب روش‌های شیمی ایزوتوپی، گیاه‌باستان‌شناسی و باستان‌جانورشناسی، چشم‌اندازی شفاف‌تر و دقیق‌تر از رژیم‌های غذایی اولیه‌ی آندی ارائه می‌دهند. این یافته‌ها با به‌روزرسانی درک ما از اقتصادهای خوراکی اولیه و مسیرهایی که به اقتصاد کشاورزی در ارتفاعات آند منجر شده‌اند، کمک می‌کنند.

پژوهشگران از چند دانشگاه آمریکایی دیگر هم به تحقیقات هاس ملحق شدند. دانشجویان کارشناسی فرصت داشتند تا در طول حفاری‌های اولیه در محوطه‌ی دفن ویلامایا پاتشا در سال ۲۰۱۸، بررسی‌های خود را انجام دهند. جنیفر چن، دانشجوی دکترای انسان‌شناسی، اظهار کرده است:

"غذا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های حیاتی و ضروری برای بقا، به‌ویژه در محیط‌های بلندی مانند آند، شناخته می‌شود. چارچوب‌های باستان‌شناختی زیادی برای شکارچیان، گردآورندگان یا خوراک‌جوها وجود دارد که اکثرا بر رژیم‌های گوشتی و شکار متمرکز هستند. بااین‌حال، در این پژوهش متوجه شدیم که شکارچیان و گردآورندگان اولیه در آند اغلب از غذاهای گیاهی بهره می‌بردند."

با توجه به ابزارهای پیشرفته استفاده شده توسط باستان‌شناسان، اکنون نتایجی به دست آمده که بسیار خارق‌العاده به نظر می‌رسند و از انتظارات فراتر می‌روند. این مطالعه موردی برای اولین بار نشان می‌دهد که اقتصادهای اولیه‌ی انسانی (حداقل در بخشی از جهان) بر گیاهان متمرکز بوده است.

هاس با اشاره به گمراهی‌های باستان‌شناسی که از مدت‌ها پیش ایجاد شده‌اند، بیان می‌کند که احتمالا در آینده، پژوهش‌های ایزوتوپی در سایر بخش‌های جهان هم ممکن است خطاهای مشابهی را نمایش دهد.

 

بازنشر