بهترین و بدترین لبنیات برای افراد دیابتی

1402-10-17 20:32:20

کنترل دیابت؛ بیماری مزمنی که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، نیازمند رویکردی دقیق و حساب‌شده در مورد انتخاب‌های غذایی است. مطالعات مختلفی در مورد بایدها و نبایدهای غذایی افراد مبتلا به دیابت انجام می‌شود و یکی از مطالعات علمی قابل توجه در این زمینه، بررسی تأثیر محصولات لبنی مختلف بر سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت است که اخیرا انجام شده است.

طبق این مطالعات، به‌نظر می‌رسد که گزینه‌های لبنی کم‌چرب و بدون چربی مانند ماست یونانی و انواع شیر جایگزین مانند جو، بادام، سویا یا شیر ماکادمیا، انتخاب عاقلانه‌ای برای مدیریت دیابت باشند. در حالی‌که کارشناسان نسبت به مصرف جایگزین‌های پرچرب مانند شیر کامل، خامه 2 درصد چربی، پنیرهای پرچرب و مارگارین جامد هشدار می‌دهند، فرآورده‌های لبنی چرب هم ممکن است خطراتی برای کنترل قند خون و سلامت کلی افراد مبتلا به دیابت داشته باشند.

براساس یک آزمایش انجام‌گرفته روی افراد مبتلا به دیابت، کسانی‌که محصولات لبنی کم‌چرب را در رژیم غذایی خود قرار داده بودند در مقایسه با افرادی که لبنیات پرچرب مصرف می‌کردند، کنترل قند خون بهتری داشتند و مقاومت به انسولین در آن‌ها کاهش یافته بود. این مطالعه همچنین بر اهمیت انتخاب جایگزین‌های لبنی کم‌چرب مانند ماست یونانی و شیر بدون چربی که منابع غنی از مواد مغذی ضروری هستند و در عین حال اثرات مضر بر سطح گلوکز خون را به حداقل می‌رسانند، تاکید می‌کند.

مطالعه‌ای که در دانشگاه بارسلونا انجام شد، نشان داد که ماست یونانی در مقایسه با ماست معمولی شاخص گلیسمی پایین‌تری از خود نشان می‌دهد و به این معنی است که باعث افزایش ملایم‌تر در سطح قند خون می‌شود که برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. علاوه‌براین، محتوای پروتئین موجود در ماست یونانی به تثبیت سطح قند خون و افزایش سیری کمک می‌کند و آن را به گزینه‌ای قابل توجه برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند.

نوع دیگری از لبنیات که در لیست غذاهای مناسب دیابتی‌ها قرار دارد، شیر بدون چربی است. همان‌طور که در یک تحلیل جامع توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی گزارش شده است، شیر بدون چربی نه‌تنها منبع فراوانی از مواد مغذی با ارزش مانند ویتامین D، کلسیم و پتاسیم است؛ بلکه در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز موثر است. این فرآورده لبنی با چربی کاهش یافته، محیط مساعدی را برای بهبود حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی فراهم می‌کند. هرچند که انواع شیرهای جایگزین مانند جو، بادام، سویا و شیر ماکادمیا همچنان به‌عنوان سالم‌ترین محصولات لبنی برای دیابتی‌ها توصیه می‌شوند.

این جایگزین‌ها به‌غیر از طعم‌های لذیذ، این فرصت را برای افراد مبتلا به دیابت فراهم می‌کنند تا بدون به‌خطرانداختن سلامتی، از خواص این محصولات لذت ببرند. علاوه‌براین، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف شیر بادام می‌تواند منجر به تغییرات مطلوبی در متابولیسم گلوکز شود؛ بنابراین گنجاندن آن در یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت بسیار مفید است.

در مقابل افراد مبتلا به دیابت نیازمند احتیاط در مصرف محصولات لبنی پرچرب هستند. به‌طور مثال، مصرف شیر کامل و شیر 2% چربی افزایش خطر مقاومت به انسولین و کنترل ضعیف قند خون را برای افراد مبتلا به دیابت به‌همراه دارد. همچنین، پنیرهای پرچرب که به‌دلیل طعم پرطرفدار خود شناخته شده‌اند، ممکن است تلاش‌ها برای حفظ سطح قند خون در محدوده مورد نظر را خراب کنند.

وجود چربی فراوان در این محصولات هضم را کند می‌کند و بر حساسیت به انسولین تأثیر منفی می‌گذارد. همین تاثیرات، مصرف آن‌ها را برای افراد دیابتی خطرناک می‌کند. در مورد مصرف مارگارین جامد که اغلب به‌عنوان یک جایگزین برای کره معرفی می‌شود هم افراد دیابتی باید احتیاط کنند. چربی‌های ترانس که به‌وفور در مارگارین جامد یافت می‌شوند، نه‌تنها سطح کلسترول بد، بلکه مقاومت به انسولین را هم افزایش می‌دهند و خطرات قابل توجهی را برای کسانی که با دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به همراه دارند.

همان‌طور که درک ما از رابطه پیچیده بین دیابت و محصولات لبنی در حال تکامل است، پذیرش رویکردهای رژیم غذایی مبتنی بر شواهد بسیار مهم می‌شود. نتایج مطالعات انجام‌شده روی افراد مبتلا به  دیابت واضح است؛ اولویت‌دادن به فرآورده‌های لبنی کم‌چرب و بدون چربی مانند ماست یونانی و شیر بدون چربی، همراه با انواع شیر جایگزین مانند جو، بادام، دانه‌های سویا یا شیر ماکادمیا، برای افراد مبتلا به دیابت مفید به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر، احتیاط در هنگام مصرف محصولات لبنی پرچرب مانند شیر کامل، خامه و شیر 2 درصد چربی، پنیرهای پرچرب و مارگارین جامد برای حفظ کنترل بهینه قند خون بسیار مهم است. با استفاده از این نتایج علمی، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد انتخاب‌های لبنیات خود بگیرند و به خود کمک کنند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند که با بهبود سطح قند خون و افزایش رفاه کلی مشخص می‌شود. در نتیجه، ضروری است که دیابتی‌ها مراقب رژیم غذایی خود و به‌خصوص مصرف محصولات و فرآورده‌های لبنی پرچرب باشند و سلامت خودشان را با مصرف محصولات مضر به خطر نیندازند.

بازنشر