ماجرای رویداد هم‌مسیر انجمن اُتیسم ایران

1402-09-04 11:47:59

اُتیسم یک اختلال عصبی محسوب می‌شود و به نوعی درخودماندگی عصبی‌رفتاری است که بر ارتباطات اجتماعی، تعاملات میان‌فردی و الگوهای رفتاری شخص تأثیر می‌گذارد. این اختلال معمولاً در سنین کودکی بروز می‌کند و ممکن است در ادامه زندگی هم تداوم یابد. علت دقیق اُتیسم هنوز مشخص نشده است؛ اما پزشکان به عواملی همچون ژنتیک و محیطی مرتبط با زمان بارداری مادر و نخستین سال‌های زندگی فرد مبتلا، ارتباط داده‌اند.

افراد مبتلا به اُتیسم ممکن است با چالش‌های مختلف از جمله مشکل در ارتباطات غیرکلامی (نظیر ژست‌ها و علائم بدنی)، محدودیت در تعاملات اجتماعی، تکراری‌بودن علاقه‌ها یا رفتارها و مشکلات در تبادل دیدگاه و احساسات روبه‌رو شوند.

شایع‌ترین علائم اُتیسم

علائم شایع اُتیسم شامل اجتناب از برقراری ارتباط چشمی، تأخیر در توسعه مهارت‌های گفتاری و کلامی، تمایل به تکیه بر قوانین و روال‌ها، ناراحتی از تغییرات کوچک، واکنش‌های غیرمنتظره به عوامل حسی (صداها، مزه‌ها، مناظر، بوها و لمس‌شدن) هستند. در ادامه علائم رایج دیگر را هم معرفی می‌کنیم.

  • مشکل در درک احساسات دیگران؛
  • تمرکز روی علایق و اشیاء محدود یا وسواس در آن‌ها؛
  • انجام رفتارهای تکراری مانند تکان‌دادن مکرر دست یا نظم‌دادن و چیدن اشیای مختلف در کنار هم؛
  • عدم واکنش به نام خود تا 12 ماهگی؛
  • عدم اشاره به اشیای دور تا 14 ماهگی.

تشخیص سریع اُتیسم به‌عنوان یک اقدام موثر از سوی کارشناسان پزشکی ثابت شده است؛ زیرا این اختلال می‌تواند تا دو سالگی تشخیص داده شود. با این‌که نشانه‌ها ممکن است حتی قبل از این پریود زمانی ظاهر شوند؛ اما توصیه می‌شود با مشاهده هر نشانه یا علائم مشکوک، با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم، مراحل تشخیص و درمان به سرعت آغاز شود.

راه‌های درمان بیماری اُتیسم

راه‌ و روش درمان اُتیسم به شدت متنوع است و معمولاً یک تیم چندتخصصی از حوزه‌های پزشکی، روانشناسی و آموزش درگیر می‌شوند که عبارتند از:

  • آموزش رفتاری و ارتباطی: افراد مبتلا به اُتیسم می‌توانند از طریق آموزش رفتارها و مهارت‌های ارتباطی بهبود یابند.
  • گفتار درمانی: برخی از افراد که با مشکلات ارتباط گفتاری یا کلامی و غیرکلامی روبه‌رو هستند به‌وسیله درمان‌های گفتاری می‌توان به بهبود ارتباطاتشان کمک کرد.
  • داروها: در برخی موارد، داروها برای کنترل برخی از علائم همراه با اُتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پشتیبانی تحصیلی: افراد مبتلا به اُتیسم ممکن است به پشتیبانی تحصیلی نیاز داشته باشند تا در محیط تحصیلی بهتر به فعالیت‌ها و درس‌ها مشغول شوند.

به عنوان یک اختلال مزمن، اُتیسم نیازمند مداومت در پشتیبانی و درمان است. هر فرد ممکن است به نحوه‌های مختلفی به درمان و مدیریت واکنش نشان دهد.

رویداد هم‌مسیر با بیماران اُتیسمی

مدیرعامل انجمن اُتیسم ایران با اشاره به آمار افزایشی افرادی که به بیماری اُتیسم مبتلا هستند، تاکید کرد "بیش از ۳۰ هزار نفر مبتلا به اُتیسم در ایران شناسایی شده است."

سعیده صالح‌غفاری خاطرنشان کرد "این اختلال عمدتاً در سه سال اول زندگی شخص بروز می‌کند. افراد مبتلا به اُتیسم از نظر ارتباطات و تعاملات اجتماعی مشکلاتی دارند و در تمام حواسی که افراد را به دنیای اطراف متصل می‌کنند اختلال دیده می‌شود. تاکنون تخمین زده می‌شود یک درصد جمعیت کل کشور به اُتیسم مبتلا هستند؛ اما به دلیل عدم آگاهی برخی خانواده‌ها از علائم این بیماری، برخی موارد هنوز شناسایی نشده‌اند. با این حال، با همکاری وزارت بهداشت، ۳۰ هزار نفر از مبتلایان در کشور شناسایی شده‌اند."

زمان تشخیص اُتیسم حیاتی است

در پایان یادآور می‌شود که انجمن اُتیسم ایران رویدادی تحت عنوان دو همگانی برای آگاهی‌بخشی بیماری اُتیسم ترتیب داده است. این رویداد شاید فرصتی باشد تا با دیدگاه‌های جدیدی به این اختلال نگاه کنیم و همگی برای رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی گامی موثر برداشته باشیم.

آخر این ماه، قرار است این رویداد فرهنگی، دور دریاچه چیتگر برگزار شود و آغاز مسیر از سمت بلوار میعاد خواهد بود. پس، تاریخ جمعه 24 آذر را یک گوشه از یادداشت‌هایتان بنویسید و فراموش نکنید هر شخصی که مهربان و پرانرژی است می‌تواند #هم_مسیر کودکان اُتیسمی شود.

برای ثبت‌ نام در رویداد «هم‌مسیر» و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت انجمن اُتیسم ایران به نشانی www.irautism.org مراجعه کنید.

بازنشر