انواع جوش یا آکنه

یکی از مشکلات رایج پوستی، مخصوصا در بین جوانان، آکنه می‌باشد. آکنه ولگاریس نام علمی آکنه معمولی است ( وجود جوش‌های سرسیاه ، سرسفید و انواع دیگر از آن) که شایع ترین مکان‌ها برای بروز آن صورت، شانه، سینه و پشت کمر می‌باشد. اگرچه که فرم خفیف و متوسط آن میتواند توسط دکتر داروساز درمان شود ولی برای درمان فرم شدید آن باید به متخصص پوست مراجعه کنید. در این مقاله شما با انواع آکنه و نحوه اقدام برای درمان آن‌ها آشنا می‌شوید.

انواع جوش

کومدون

کومدون یا آکنه اولیه، یک فولیکول مو بلاک شده توسط پوست مرده و چربی می‌باشد که میتواند به جوش‌های سرسفید و یا سرسیاه تبدیل شود.

فرآورده هایی که میتوانند باعث افزایش این نوع از آکنه شوند «کومدوژنیک» یا کومدون‌زا نام دارند. در نتیجه اگر میخواهید کمتر به این نوع از آکنه مبتلا شوید لوازم آرایشی غیر کومدوژنیک را مصرف کنید.

 جوش سر سیاه

این دسته از جوش‌ها کومدون‌هایی هستند که در سطح پوست دارای منافذ باز بوده و توسط پوست و روغن کمتری پر شده اند. رنگ سیاه آن به علت کثیفی و چرک نبوده بلکه به علت بازتاب نامنظم نور از فولیکول مو می‌باشد. این نوع از آکنه نیز توسط داروساز درمان می‌شود.

جوش سر سفید

برخلاف جوش‌های سر سیاه این دسته شامل کومدون‌هایی میشود که دارای منافذ بسته در سطح پوست می‌باشند که در نتیجه زیاد بودن مقدار پوست مرده و روغن مسدود کننده فولیکول مو رخ می‌دهد. درمان این نوع از آکنه شباهت زیادی به دسته قبلی دارد.

پاپول

هنگامی که کومدون‌ها دچار التهاب می‌شوند برجستگی‌های کوچک صورتی و یا قرمزی را در سطح پوست تشکیل می‌دهند که پاپول یا سفت دانه نام دارد.

این نوع از جوش‌ها ممکن است به لمس حساس باشند و در اثر سایش و یا فشار دادن التهاب آن شدید تر شود و به باقی ماندن اسکار و یا جای زخم بینجامد. تعداد زیادی از پاپول‌ها در سطح پوست میتواند نشان دهنده فرم متوسط یا شدید آکنه باشد.

پوسچول

نوعی دیگر از جوش‌های التهابی را که دارای سر سفید و هاله‌ای قرمز است را پوسچول می‌نامند. پوسچول‌ها معمولا توسط مایعی زرد یا سفید رنگ پر شده اند. از فشار دادن این دسته از جوش‌ها به دلیل ایجاد اسکار یا نقاط تیره خودداری کنید.

نودول

نودول‌ها یا گرهک جوش‌هایی بزرگ، ملتهب و در لمس سفت هستند. آنها در عمق پوست شکل میگیرند و عموما دردناک هستند. نودول‌ها باید توسط یک متخصص پوست درمان شوند زیرا میتوانند از خود اسکار بجای بگذارند. داروهای بدون نسخه قدرت کافی برای درمان کامل این نوع از جوش‌ها را ندارند ولی با داروهای نسخه‌ای به خوبی درمان می‌شوند.

کیست

کیست‌ها آسیب‌های پوستی‌ای هستند که بزرگ و چرکی بوده و در ظاهر مشابه کورک (boil) می‌باشند. مشابه نودول‌ها این دسته از جوش‌ها نیز باید توسط متخصص پوست درمان شوند زیرا آنها هم ایجاد اسکار میکنند. بیمارانی که دچار نودول و کیست می‌شوند احتمال دارد فرم‌های شدید تری از آکنه را تجربه کنند.

انواع آکنه

آکنه خفیفmild acne

اگر شما کمتر از ۲۰ عدد جوش سرسفید یا سرسیاه، کمتر از ۱۵ جوش التهابی و یا کمتر از ۳۰ عدد از انواع مختلف جوش داشته باشید در دسته خفیف قرار میگیرید. درمان این نوع از آکنه توسط دکتر داروساز و داروهای بدون نسخه انجام می‌گیرد و برای دیدن پیشرفت قابل توجه به حداقل ۸ هفته درمان زیر نظر داروساز نیاز دارید.

آکنه متوسطmoderate acne

اگر شما ۲۰ تا ۱۰۰ جوش سرسیاه و سرسفید، ۱۵ تا ۵۰ عدد جوش التهابی و یا به طور کلی ۳۰ تا ۱۲۵ عدد جوش دارید در دسته آکنه متوسط قرار میگیرید. درمان این درجه از آکنه توسط دکتر داروساز و یا متخصص پوست میتواند انجام بگیرد و برای ایجاد بهبودی چندین هفته زمان لازم است که در شروع درمان ممکن از آکنه شدیدتر شود و سپس فرآیند بهبود شروع گردد. در نتیجه نگران نباشید و درمان را به صورت مداوم تا بهبود آکنه ادامه دهید.

آکنه شدید severe acne

افرادی که دارای آکنه‌های نودولی-کیستی بوده و دارای چندین کیست و نودول التهابی می‌باشند در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع آکنه میتواند قرمز شدید و یا بنفش رنگ گردد. معمولا اسکار برجای میگذارند که در صورت شروع سریع درمان توسط متخصص پوست, این اسکارها به حداقل می‌رسد. در صورت درد و التهاب شدید ممکن است تزریق مستقیم کورتیکواستروئید در داخل ضایعه‌های التهابی بیمار انجام شود تا ناراحتی بیمار به حداقل برسد.

آکنه مکانیکا acne mechanica

عامل ایجاد این نوع از آکنه گرما، سایش و فشار وارده بر پوست می‌باشد که معمولاً ناشی از پوشیدن ابزار خاص ورزشی مانند کلاه ایمنی و یا کلاه بیسبال است و اکثرا در ورزشکاران ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این نوع آکنه باید از نوعی پوشش جاذب در زیر لباس‌های ورزشی استفاده کرد و بلافاصله بعد از فعالیت بدنی دوش گرفت.

 

ارسال نظر