معرفی مکمل‌های تقویت مفاصل و استخوان‌ها

افزایش سن و عدم تحرک و فعالیت بدنی، منجر به آسیب‌دیدن مفاصل و استخوان‌ها می‌شود. البته، افراد جوان‌تر هم ممکن است بنا به دلایلی به این‌گونه عارضه‌ها مبتلا شوند. استخوان‌ها و مفاصل معمولا در سنین جوانی سالم‌تر و قوی‌تر هستند؛ اما تراکم استخوان با افزایش سن کمتر می‌شود و این موضوع سبب به‌وجودآمدن مشکلات زیادی در افراد خواهد شد.

این عارضه در بانوان پس از شروع دوران پساقاعدگی با سرعت بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. داشتن یک رژیم غذایی اصولی و مصرف مکمل‌های تقویتی استخوان و مفاصل، به حفظ سلامت شما کمک خواهد کرد. درکل، بدن انسان در صورت نیاز می‌تواند از استخوان به‌عنوان یک منبع غنی مواد معدنی و کلسیم استفاده کند. با توجه به نقش مهم مفاصل و استخوان‌ها در حفظ سلامتی انسان، در این مقاله از وبلاگ داروتامین به معرفی مکمل‌های تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌پردازیم.

بهترین مکمل‌های تقویت استخوان و مفاصل

قرص‌ها و مکمل‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، جزو بهترین مکمل‌های تقویتی برای بهبود وضعیت مفاصل و استخوان‌ها هستند:

قرص سوپراکل کا 2 نیچرز اونلی

تمامی مواد معدنی و ویتامین‌هایی که برای جلوگیری از پوکی استخوان نیاز است، در ترکیب قرص سوپراکل کا 2 نیچرز اونلی وجود دارد. فرمولاسیون ویژه این محصول به‌گونه‌ای است که افراد فارغ از جنسیت، می‌توانند این قرص را در هر رده سنی مصرف کنند. بدون شک نتایج اثربخش این محصول را کمی پس از شروع مصرف مشاهده خواهید کرد. در این فرآورده، کلسیم به‌صورت سیترات وجود دارد؛ به‌همین دلیل، سرعت جذب کلسیم این ماده در بدن بسیار بالا است.

قرص سوپراکل کا 2 نیچرز اونلی

این قرص یکی از بهترین مکمل‌های موجود برای تقویت استخوان و مفاصل است. این محصول ساختار استخوان را حفظ می‌کند و استحکام آن را افزایش می‌دهد. گاهی ممکن است در اثر سوخت‌وساز نامتعارف کلسیم، عارضه‌هایی مانند پوکی استخوان و مشکلات قلبی عروقی به‌وجود آیند. بنابراین سعی کنید مقدار کلسیم بدن را در حد متعادل و طبیعی حفظ کنید. کلسیم یکی از ضروری‌ترین مواد مورد نیاز برای رشد استخوان و دندان‌هاست.

قرص کلسینورم پلاس فیشر فلکسان

این محصول برای تقویت استحکام استخوان و دندان‌ها بی‌نظیر است. قرص کلسینورم پلاس فیشر فلکسان حاوی ترکیبات مفیدی مانند منیزیم، کلسیم، ویتامین د3 و زینک است. این مواد نقش زیادی در حفظ سلامت اسکلت بدن و مفاصل آن دارند. مصرف این مکمل تقویتی، پوکی استخوان را درمان می‌کند. دوزهای توصیه‌شده مصرف این مکمل، مناسب و قابل قبول است.

قرص استئوکر اورجینال ویتابیوتیکس

فرمولاسیون خاص قرص استئوکر اورجینال ویتابیوتیکس، این محصول را به یک منبع غنی کلسیم تبدیل کرده است. روی، کلسیم، میزیم و ویتامین دی3 از مواد تشکیل‌دهنده این محصول هستند. تمامی ترکیبات به‌کاررفته در این مکمل، در افزایش قدرت استخوان‌ها، بهبود سلامت قلب و عروق، سلامت ماهیچه‌ها و اعصاب موثر‌ند.

قرص استئوکر اورجینال ویتابیوتیکس

بیشترین اثربخشی این مکمل مربوط به استخوان‌ها و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. افرادی که مصرف این مکمل را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند، در سنین بالا کمتر دچار شکستگی استخوان خواهند شد. علاوه‌بر آن، عملکرد طبیعی ماهیچه‌‌ها و دستگاه عصبی را بهبود می‌دهد.

کپسول تالیکویید پلاس تسنیم

برنامه غذایی در برخی از رژیم‌های خاص به‌گونه‌ای است که امکان تامین کلسیم مورد نیاز بدن از  طریق مصرف مواد غذایی وجود ندارد. در چنین شرایطی استفاده از کپسول تالیکویید پلاس تسنیم توصیه می‌شود. اگر در طول روز به قدر کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید، این محصول می‌تواند کمبود ویتامین D بدن را جبران کند. این مکمل حاوی ویتامین دی3 است و مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست را درمان و جذب سریع کلسیم را امکان‌پذیر خواهد کرد.

قرص استئوکینون هولیستیکا

کلسیم به همراه ویتامین کا 2 از ترکیبات اصلی قرص استئوکینون هولیستیکا هستند. مصرف این ماده سبب جذب سریع‌تر کلسیم در بدن می‌شود. مدت زمان دوره درمانی این مکمل دست کم 6 ماه است. در صورتی که این دارو را منظم مصرف کنید شاهد افزایش غلظت مواد معدنی استخوان‌ها و از بین‌رفتن توده‌های استخوانی خواهید بود.

قرص استئوکینون هولیستیکا

کپسول فست ران او پی دی فارما

ویژگی اصلی کپسول فست ران او پی دی فارما مسدودکردن مسیرها و مولکول‌های مربوط به بیماری استئوآرتریت است. این محصول دارویی از تخریب غضروف جلوگیری می‌کند و از این طریق در سلامت و عملکرد صحیح مفاصل تاثیرگذار است. 

اهمیت رژیم غذایی در تقویت مفاصل و استخوان

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی است. با داشتن یک رژیم غذایی اصولی و خوردن مواد غذایی موثر در بهبود وضعیت استخوان و مفاصل، تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهید. در ادامه برخی از مواد غذایی مفید برای تقویت استخوان و مفاصل را معرفی کرده‌ایم.

شیر

یکی از مواد ضروری برای تقویت استخوان‌ها شیر است. این ماده غذایی غنی از کلسیم، نقش زیادی در استحکام استخوان‌ها دارد. نیاز افراد بالغ تا سنین پنجاه سال به کلسیم، حدود هزار میلی‌گرم در روز است. نیاز زنان به کلسیم در سن بالای 51 سالکی به 1200 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. 

پنیر و ماست

افرادی که شیر دوست ندارند، می‌توانند از پنیر و ماست به‌عنوان جایگزین استفاده کنند. هر 250 گرم ماست به اندازه 230 میلی‌گرم شیر کلسیم دارد. میزان کلسیمی که در یک 30 گرم پنیر سوئیسی وجود دارد هم به همین اندازه است. افرادی که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند، می‌توانند از ماست و پنیر یا لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنند. بهتر است نگران جداکردن لاکتوز از محصولات لبنی نباشید، این مسئله مقدار کلسیم موجود در آن‌ها را نمی‌کاهد.

مکمل‌های تقویت استخوان

سبزیجات

احتمالا از شنیدن اینکه سبزیجات هم مانند لبنیات سرشار از کلسیم هستند، متعجب شده‌اید. کلم یکی از انواع سبزیجات  حاوی مقدار زیادی کلسیم است؛ بنابراین، بهتر است آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شلغم و گیاه کلارد هم مواد اولیه غذاهای سنتی هستند، این مواد از منابع غنی کلسیم به‌شمار می‌روند. یک لیوان شلغم پخته‌شده حاوی 200 میلی‌گرم کلسیم است.

ماهی ساردین

یکی دیگر از منابع تامین کلسیم، ماهی ساردین است. این منبع عالی کلسیم استخوان‌های ریزی دارد که در تقویت استخوان و مفاصل موثر هستند. جالب است بدانید، 85 گرم تن ماهی ساردین، حتی بیشتر از یک فنجان شیر کلسیم دارد. این ماده غذایی به ساخته‌شدن استخوان‌ها در بدن کمک می‌کند.

فرآورده‌های سویا

اگر نصف یک فنجان پنیر سویا غنی‌شده با کلسیم را میل کنید، بیش از 400 میلی‌گرم کلسیم برای بدنتان تامین خواهد شد. یکی دیگر از محصولات سویا، شیر سویا است که هر فنجان از آن با 300 میلی‌گرم کلسیم غنی شده است. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، مواد شیمیایی که در پایه گیاهان تولید می‌شوند مانند ایزوفلاون در تقویت استخوان و مفاصل موثر هستند. فرآورده‌های سویا مانند پنیر سویا سرشار از ایزوفلاون هستند. به همین دلیل محصولات سویا برای پیشگیری از بیماری‌های استخوان، به‌ویژه در دوران یائسگی بانوان پیشنهاد می‌شود.

تاثیر نور خورشید در تقویت استخوان و مفاصل

فیزیولوژی بدن انسان به‌گونه‌ای است که زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین دی تولید می‌کند.  اگر این ویتامین ضروری تامین نشود، بدن در جذب کلسیم نیز دچار مشکل خواهد شد. عواملی مانند آب‌وهوای ابری، پوست تیره و زندگی در نیمکره شمالی زمین مانع از تولید خوب ویتامین‌ها می‌شود.

بسیاری از پزشکان متخصص در حوزه پوست، قرارگرفتن زیر نور خورشید را برای کسب ویتامین دی توصیه نمی‌کنند؛ زیرا قرارگرفتن در معرض نور خورشید، سلامت پوست را به‌خطر خواهد انداخت. به همین دلیل، بسیاری از افراد برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدنشان، مکمل‌های ویتامین دی را مصرف می‌کنند. میزان مصرف این مکمل برای افراد بالغ 600 واحد و برای سنین بالاتر از 70 سال 800 واحد توصیه می‌شود.

تقویت مفاصل و استخوان‌ها

انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن برای تقویت استخوان و مفاصل

اگر به دنبال یک برنامه مناسب برای تقویت استخوان و مفاصل هستید، بهتر است انجام منظم ورزش‌های تحمل‌کننده وزن را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. در این ورزش‌ها از وزن بدن و وزنه برای فشار به ماهیچه و استخوان‌ها استفاده خواهد شد. انجام این تمرینات ورزشی فشار زیادی به استخوان‌ها وارد خواهد کرد که در پی آن تراکم استخوان افزایش می‌یابد. تنیس، رقص، پیاده روی و یوگا در بهبود وضعیت استخوان‌ها موثر هستند.

در کل، برای اینکه بتوانید سلامت استخوان‌ها و مفاصل بدنتان را حفظ کنید، علاوه‌بر رژیم غذایی سالم و غنی از کلسیم، بهتر است از مکمل‌های تقویتی هم استفاده کنید. تمام مکمل‌هایی که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم از معدود مکمل‌هایی هستند که به‌وفور توسط پزشکان تجویز می‌شوند. در صورت نیاز به تهیه مکمل‌های تقویت مفاصل و استخوان‌ها می‌توانید از متخصصین داروتامین کمک بگیرید.

ارسال نظر