نکاتی ضروری در مورد مصرف قرص اکتی درم

آیا شما هم در مورد مصرف قرص‌های مکمل برای پوست و مو سوال‌های بی‌جوابی دارید؟ قرص اکتی درم یکی از انواع قرص‌های مرتبط بر سلامت پوست و مو است که مانند هر داروی موثر دیگری نکات مثبت و منفی زیادی دارد. مصرف کنندگان این دارو باید حتما تحت نظر پزشک متخصص این دارو را مصرف کنند. قرص اکتی‌ درم علاوه‌بر نکات مثبت مصرف و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد؛ پس حتما باید در مقدار دوز و تعداد معینی مصرف شود. در این مقاله سعی می‌کنیم نکات خاصی در مورد مصرف قرص اکتی درم را در اختیار شما قرار دهیم.

قرص اکتی درم و موارد مصرف آن

کپسول 100 میلی گرمی Actiderm متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضد قارچ است. این دارو با توقف رشد قارچ‌ها عملکرد آن ها را مختل می‌کند و برای درمان عفونت‌های دهان، گلو، واژن و سایر قسمت‌های بدن از جمله ناخن های دست و پا استفاده می‌شود و با از بین بردن غشای سلولی قارچ‌ها، آن‌ها را از بین می‌برد. همچنین، قرص اکتی درم برای عفونت های قارچی، لکه‌های پوسته پوسته تغییر رنگ داده روی سینه و پشت، عفونت در نوتروپنی و سایر شرایط استفاده می‌شود. قرص اکتی درم حاوی ایتراکونازول به عنوان یک ماده فعال است.

قرص اکتی درم باید در دوز و مدت زمان تجویز شده به دستور پزشک مصرف شود. این قرص باید به صورت کامل بلعیده شود و می‌توان آن را همراه با غذا یا نوشیدنی خنک مصرف کرد. برای بهره‌مندی بیشتر از فواید آن، این دارو را در فواصل زمانی مساوی مصرف کنید و مصرف آن را تا پایان نسخه پزشک حتی در صورت از بین رفتن علائم بعد از چند روز ادامه دهید. اگر درمان را خیلی زود متوقف کنید، عفونت ممکن است عود کند و اگر دوز مصرفی را فراموش کنید، می توانید خطر ابتلا به عفونت‌هایی را که نسبت به درمان مقاومت بیشتری دارند، افزایش دهید. اگر عفونت بهتر نشد یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عوارض جانبی قرص اکتی درم

از شایع‌ترین عوارض این دارو می‌توان به تهوع، حالت سرماخوردگی، سرفه، تاری دید و مشکل در دوره های قاعدگی اشاره کرد. می‌توانید از پزشک خود در مورد راه‌های پیشگیری یا کاهش این عوارض راهنمایی بگیرید. اگر علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی شدید، سوزن سوزن شدن، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو را دارید، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید. از دیگر عوارض شایع این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون
  • تنگی نفس
  • تغییر در طعم دهان
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • آبریزش بینی
  • سوء هاضمه
  • کهیر
  • سردرد
  • استفراغ
  • زرد شدن پوست
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • اسهال
  • بثورات پوستی خارش دار
  • تب
  • درد در ناحیه شکم
  • التهاب سینوس‌ها
  • واکنش آلرژیک شدید
  • نفخ شکم

قرص اکتی درم همچنین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند که در اینجا ذکر نشده است.

 

قبل از استفاده از قرص اکتی درم، پزشک خود را در مورد لیست فعلی داروها، محصولات بدون نسخه (مانند ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و غیره)، آلرژی‌ها، بیماری‌هایی که دارید و شرایط فعلی سلامتی خود (مانند بارداری، امکان جراحی) و... مطلع کنید. برخی از شرایط سلامتی ممکن است شما را نسبت به عوارض جانبی دارو مستعدتر کند. سپس طبق دستور پزشک خود دارو را مصرف کنید یا برای مصرف دستورالعمل چاپ شده در داخل محصول را مطالعه کنید. دوز دارو بر اساس شرایط شما تعیین می‌شود. چنانچه وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

مصرف قرص اکتی درم در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا قصد اقدام به بارداری دارید، قرص اکتی درم را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک، قرص را به شما تجویز کرده باشد.

استفاده از کپسول 100 میلی گرمی Actiderm در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد. اگرچه مطالعات محدودی روی انسان انجام شده است؛ اما مطالعات حیوانی اثرات مضری را روی جنین در حال رشد نشان داده است. در هرصورت، پزشک مزایا و خطرات احتمالی را قبل از تجویز آن برای شما می‌سنجد.

استفاده از قرص اکتی درم در دوران شیردهی آنچنان خطرناک نیست. داده‌های انسانی محدودی نشان می‌دهند که این دارو ممکن است به شیر مادر وارد شود و به کودک آسیب برساند.

 

مصرف قرص اکتی درم در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای

اگر تا به حال نارسایی قلبی، سیستم ایمنی ضعیف (از جمله HIV/AIDS)، مشکلات کلیوی یا مشکلات کبدی مانند زردی پوست (یرقان) داشته‌اید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. این دارو ممکن است برای شما مناسب نباشد. اگر دوره درمانی شما بیش از یک ماه باشد، ممکن است پزشک بخواهد کبد شما را با آزمایش خون بررسی کند.

 

رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین هنگام استفاده از قرص اکتی درم

اگر هنگام استفاده از قرص اکتی درم، خواب آلودگی، سرگیجه، افت فشار خون یا سردرد را به عنوان عوارض جانبی تجربه کردید، ممکن است رانندگی با وسیله نقلیه یا کار با ماشین آلات سنگین ایمن نباشد. اگر مصرف دارو باعث خواب آلودگی، سرگیجه یا کاهش شدید فشار خون شما می شود، نباید رانندگی کنید. داروسازان، به بیماران توصیه می‌کنند که از مصرف هم‌زمان الکل با قرص اکتی درم اجتناب کنند؛ زیرا الکل عوارض جانبی خواب آلودگی را تشدید می‌کند. لطفاً هنگام استفاده از قرص اکتی درم، این اثرات را بررسی کنید و در صورت بروز علائم خاص با پزشک خود مشورت کنید.

 

اثرات قرص اکتی درم بر چاقی ناحیه صورت

قرص اکتی درم به صورت کلی باعث چاقی ناحیه صورت نمی‌شود؛ بلکه به‌دلیل وجود بعضی ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها به حالت ارتجاعی و کلاژن سازی پوست صورت کمک کرده و باعث شادابی پوست صورت و چاق‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود.

 

برخی‌ از ویتامین‌ها و مواد تشکیل دهنده قرص اکتی درم

  • ویتامین‌های B5، B6 و B7
  • ال سیستئین: سیستئین یک اسید آمینه غیر ضروری برای ساخت پروتئین و سایر عملکردهای متابولیک است که در بتا کاروتن یافت می‌شود. سیستئین، پروتئین اصلی در ناخن، پوست و مو است و همچنین برای ساخت کلاژن مهم است و بر خاصیت ارتجاعی و بافت پوست تاثیر می‌گذارد و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.
  • مخمر آبجو: مخمر آبجو منبع ویتامین B و پروتئین است. همچنین حاوی کروم است که می‌تواند به بدن در استفاده بهتر از انسولین و کاهش سطح قند خون کمک کند. مخمر آبجو آنزیم‌هایی را در معده افزایش می‌دهد که می‌تواند اسهال را تسکین دهد و دفاع بدن را در برابر عفونت های ویروسی بهبود بخشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر قرص اکتی درم بر چاقی

قرص اکتی درم به خودی خود و به‌صورت مستقیم باعث ایجاد چاقی نمی‌شود؛ اما به دلیل وجود برخی از ترکیبات مثل ویتامین‌های گروه B، زینک و... باعث افزایش اشتها می‌شود که با کنترل میزان غذای مصرفی می‌توانید این افزایش اشتها را کنترل کنید.

  • قرص اکتی درم ممکن است با داروها و محصولات زیر تداخل داشته باشد:
  • آلیسکیرن
  • آلپرازولام
  • آرتسونات
  • آستمیزول
  • بوسنتان
  • بوسپیرون
  • بوسولفان
  • کربنات کلسیم
  • کاربامازپین
  • سیزاپراید

 

مدت زمان مصرف قرص اکتی درم

دوز و طول درمان به نوع و محل عفونت و پاسخ بدن شما به درمان بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر از کپسول 100میلی‌گرمی Actiderm برای پای ورزشکاران (عفونت قارچی پوست پا و بین انگشتان پا) استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد این دوز به مدت 30 روز مصرف شود. عفونت کاندیدیایی واژن، بسته به دوز تجویز شده توسط پزشک، ممکن است از 1 روز تا 3 روز طول بکشد.

 

فراموش کردن یک وعده از مصرف قرص اکتی درم 

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه منظم خود ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده، دوز را دو برابر نکنید.

ایجاد مقاومت در برابر قرص اکتی درم

گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد که قارچ‌ها در بدن شما اصلاح می‌شوند و دارو دیگر نمی‌تواند کار خود را در بدن انجام دهد. این روند مقاومت دارویی نامیده می‌شود. مقاومت به قرص اکتی درم در مورد برخی از گونه‌های کاندیدا (کروسی، گلابراتا و تروپیکالیس) گزارش شده است. قرص اکتی درم نباید برای عفونت ناشی از این گونه ها استفاده شود. برای جلوگیری از مقاومت دارویی، دوره کامل قرص اکتی درم را مصرف کنید.

مصرف بیش از حد قرص اکتی درم

بیش از دوز تجویز شده استفاده نکنید. مصرف بیشتر دارو علائم شما را بهبود نمی‌بخشد؛ بلکه ممکن است باعث مسمومیت یا عوارض جانبی جدی شود.

مصرف قرص تاریخ گذشته اکتی درم

مصرف یک دوز از قرص اکتی درم تاریخ مصرف گذشته بعید است که عارضه جانبی ایجاد کند. با این حال، لطفاً اگر احساس ناخوشی یا بیماری دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. داروی تاریخ مصرف گذشته ممکن است در درمان شرایط تجویز شده شما بی‌اثر شود. برای ایمن بودن، مهم است که از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید. اگر بیماری مزمنی دارید که نیاز به مصرف مداوم دارو دارد، مانند بیماری قلبی، تشنج، و آلرژی‌های تهدیدکننده زندگی، بهتر است با داروساز خود در تماس باشید تا بتوانید داروهای تاریخ مصرف‌دار در دسترس داشته باشید

 

به‌صورت کلی مصرف هرگونه از داروها ممکن است در کنار فوایدی که دارد، عوارضی را هم ایجاد کند. قرص اکتی درم هم به‌عنوان یک قرص مکمل پوست و مو و ناخن برای درمان انواع قارچ‌های پوستی و شادابی و طراوت پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد که توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک متخصص از مصرف سرخود این دارو اجتناب کنید. همچنین در صورت بروز هریک از عوارض قید شده در متن بالا، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

قرص اکتی درم ساخت کشور  سوئیس، فرموله شده در ایران و تولید شده به‌وسیله شرکت ابیان دارو است.

 

 

ارسال نظر
Farhad Sharifi - 2 سال پیش
کاش لینک به صفحه خریدش هم میدادید که راحت تر پیداش کنیم ممنونم
دکتر امیرحسین گیتی نورد - 1 سال پیش
بله انجام شده است
عاطفه عقیقی - 5 ماه پیش
سلام من این قرص رو بجای ایمیونس گرفتم بابت زگیل تناسلی آیاتاثیر داره
دکتر امیرحسین گیتی نورد - 5 ماه پیش
سلام و عرض ادب، ببینید قزص اکتی درم به عنوان مکمل تقویت سیستم ایمنی کاربرد زیادی ندارد ، و بیشتر به عنوان تقویت کننده پوست و رشد مو و ناخن تاثیر دارد، پیشنهاد میکنیم به جای اکتی درم ، از قرص پاورفیت استفاده کنید که تاثیرش را بر روی زگیل های تناسلی نشان داده است (powerfit)