همه چیز در مورد دیابت و مکمل‌های موثر در کنترل آن

بدن انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره را از مواد غذایی مختلف تامین می‌کند. این مواد در بدن به قند یا گلوکز تبدیل می‌شوند تا انرژی مورد نیاز بدن تامین شود. اگر به دلایل گوناگون، گلوکز از طریق خون وارد سلول‌ها نشود و در جریان خون افراد باقی بماند، قند خون بالا می‌رود.

در چنین شرایطی می‌گویند، فرد به دیابت دچار شده است که روی روند سوخت‌وساز بدن تاثیر می‌گذارد. این بیماری بسیار مزمن است و افراد مختلفی را درگیر کرده و می‌کند. شهرنشینی، کم‌شدن فعالیت بدنی و استفاده بیش‌ازحد از غذاهای پرکالری اصلی‌ترین عوامل ابتلا به دیابت هستند. از این‌رو، در این مقاله از وبلاگ داروتامین، نکاتی را راجع‌به بیماری دیابت، روش‌های پیشگیری و درمان و استفاده از مکمل های افراد دیابتی بیان می‌کنیم.

دیابت چیست؟

دیابت یا قند خون بالا نوعی بیماری متابولیکی مزمن است که در آن ترشح هورمون انسولین کمتر از میزان طبیعی است. انسولین ماده‌ای‌ست که به‌طور طبیعی توسط لوزالمعده تولید شده و وارد جریان خون می‌شود. بهتر است بدانید، این هورمون در سوخت‌وساز مواد نشاسته‌ای، قندهای ساده و تنظیم قند خون نقش بسزایی دارد.

دیابت چیست

بنابراین، با کاهش انسولین در خون افراد، قند خون افزایش پیدا می‌کند که به مرور باعث آسیب‌دیدگی قسمت‌های مختلف بدن از جمله کلیه و چشم‌ها می‌شود. برای اینکه در زمان مناسبی از عود این بیماری پیشگیری کنید، بهتر است با علائم آن آشنا شوید.

  • تکرر ادرار؛
  • تاری دید؛
  • افزایش گرسنگی؛
  • افزایش تشنگی؛
  • خستگی شدید؛
  • احساس ضعف؛
  • بی‌حسی یا گزگزشدن دست یا پا؛
  • کاهش وزن بدون رژیم؛
  • خشکی دهان؛
  • عفونت‌های مکرر بدون علت خاص؛
  • خشکی پوست، عفونت قارچی به‌همراه خارش و عفونت ادراری در زنان؛
  • کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ و کاهش قدرت عضلانی در مردان.

این‌ها تنها بخشی از نشانه‌های این بیماری هستند، برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با انجام آزمایش، میزان قند خون را می‌سنجند و در صورت لزوم داروهای لازم را تجویز می‌کنند. در ادامه انواع دیابت را معرفی می‌کنیم.

دیابت نوع 1

این نوع دیابت در اصل یک بیماری خودایمنی است؛ زیرا بدن سلول‌های خودی را مهاجم تلقی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند. در نتیجه، سلول‌هایی که وظیفه تولید انسولین در لوزالمعده را دارند از بین می‌روند. حدود ۱۰درصد از افراد جامعه به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند. همچنین، این نوع دیابت در بین کودکان و بزرگسالان رایج‌تر است و در هر سنی ممکن است، رخ دهد. کسانی‌که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، باید هر روز انسولین تزریق کنند. به همین دلیل، به آن دیابت وابسته به انسولین هم می‌گویند.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 2

در این نوع دیابت، انسولین کافی در بدن افراد تولید نمی‌شود یا سلول‌های بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهند. بهتر است بدانید این نوع دیابت بسیار شایع است؛ زیرا تقریبا ۹۰ درصد افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. این نوع دیابت معمولا در افراد میانسال و مسن بیشتر دیده می‌شود و به آن دیابت مقاوم به انسولین هم می‌گویند.

پیش‌دیابت

به مرحله قبل از دیابت نوع ۲، پیش‌دیابت می‌گویند. در این حالت سطح گلوکز خون بالاتر از سطح طبیعی است؛ اما بسیار بالا نیست که بتوان به آن دیابت نوع 2 گفت.

دیابت بارداری

این نوع دیابت در برخی زنان در دوران بارداری دیده می‌شود و معمولا پس از بارداری از بین می‌رود. بهتر است بدانید، زنانی که دیابت بارداری دارند، احتمال اینکه به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند، بیشتر است.

مکمل های افراد دیابتی

انتخاب مکمل های مناسب برای افراد دیابتی، کار چندان راحتی نیست؛ زیرا در انتخاب و تهیه مقدار دقیق ویتامین باید دقت بیشتری شود. اگرچه هیچ مکملی نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی مناسب شود؛ اما سبک زندگی غلط و در کنار آن، رژیم غذایی نادرست سبب می‌شود که بیشتر مردم برای تامین انواع ویتامین‌ها از مولتی‌ویتامین‌های مختلف استفاده کنند.

ویتامین D

این ویتامین به تولید انسولین در بدن کمک می‌کند و کمبود آن ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. براساس برخی از مطالعات، ویتامین D در کاهش قند خون ناشتا موثر است؛ بنابراین به افرادی که دیابت دارند، توصیه می‌شود به سطح مناسب این ویتامین در بدن توجه کنند.

ویتامین د D3

ویتامین‌های گروه B

بهتر است بدانید تمام ویتامین‌های این گروه مانند B1 ،B6، بیوتین و اسید فولیک به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند. در اصل، ویتامین‌های گروه B با افزایش سطح گلبول سفید در خون، سرعت گسترش قند خون را کاهش می‌دهند. همچنین ویتامین‌های گروه B سطح هموسیستئین که نوعی اسیدآمینه در بدن است را کاهش می‌دهند، با این‌کار ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی کمتر می‌شود.

ویتامین C

مطالعات اخیر نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز، می‌تواند سطح قند خون را در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، کاهش دهد. همین‌طور این ویتامین به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، به‌ویژه در افراد دیابتی کمک شایانی می‌کند.

ویتامین  E

بهتر است مولتی‌ویتامین‌هایی که افراد دیابتی مصرف می‌کنند، حاوی ویتامین E باشد؛ زیرا به کنترل قند خون کمک می‌کند. بهتر است بدانید، این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و با افزایش گلبول‌های قرمز مانع از آزادشدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. در نتیجه، به حفظ قند خون در یک سطح مناسب کمک می‌کند.

کروم

مصرف کروم روی سوخت‌وساز گلوکز در بدن و حساسیت به انسولین تاثیر مثبتی دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند سطح کروم در افراد دیابتی، ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر از سایر افراد است. در نتیجه، مکمل‌های حاوی کروم در تنظیم قند خون نقش موثری دارند. کمبود این ویتامین سبب افزایش قند خون، بالارفتن تری‌گلیسیرید و آسیب‌های عصبی می‌شود.

کرومیوم

منیزیم

این ماده معدنی سطح قند خون و عملکرد انسولین در بدن را تنظیم می‌کند. زمانی‌که چربی خون و قند خون بالا باشد، سطح منیزیم بدن کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا جذب آن در بدن با مشکل مواجه می‌شود. دردهای عصبی ناشی از افزایش قند خون با مصرف منیزیم کمتر می‌شود.

زینک (روی)

یکی از مکمل‌هایی که به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند تا سطح قند خونشان نرمال باشد، زینک است. مصرف روی به تولید و ترشح انسولین کمک می‌کند و در حفظ سلامت نقش بسزایی دارد. از طرفی دیگر، افراد دیابتی به علت قند خون بالا بیشتر از سایر افراد مستعد زخم در بدن و قطع عضو هستند؛ در نتیجه، زینک با کمک به سلامت پوست و افزایش سلول‌های ایمنی روند بهبود زخم‌ها را سریع‌تر می‌کند.

مس

عنصر مس در بدن خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان زخم‌ها و عملکرد درست سیستم ایمنی، رشد گلبول‌های قرمز و سلول‌های پوستی کاربرد دارد. متاسفانه بیشتر افراد دیابتی مشکلات پوستی دارند و زخم‌های آنان دیر خوب می‌شود که به کمک مس این مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود.

امگا 3

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روغن ماهی امگا3، سبب کاهش التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود. با این جود، امگا3 برای افراد مبتلا به مرض قند مفید است؛ زیرا پیامدهای ناشی از قند خون بالا مانند گزگز سر انگشتان دست و پا را بهبود می‌دهد.

کپسول‌های مناسب افراد دیابتی

افراد مبتلا به قند خون بالا، علاوه‌بر توجه به رژیم غذایی و پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر برای کنترل قند خون نیازمند مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌های گفته‌شده هستند. در ادامه برخی از مناسب‌ترین مکمل‌ها برای افراد دیابتی را معرفی می‌کنیم.

کپسول دیافیت یوروویتال

کپسول دیافیت یوروویتال یک مولتی‌ویتامین مینرال کامل مناسب برای افراد دیابتی است؛ زیرا ویتامین‌های A ،E ،C و D3 و ویتامین‌های گروه B، انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند روی، کروم، مس، منگنز، آهن، ید و منیزیم را داراست.

کپسول دیافیت یوروویتال

کپسول مولتی ویتامین برای افراد دیابتی آپوویتال

این مکلمل به دلیل وجود کروم، منیزیم و کارنیتین به کنترل بهتر قند خون کمک می‌کند و ویتامین‌های بدن که در اثر مصرف متفورمین کاهشمی‌یابند را جبران می‌کند. کپسول مولتی ویتامین آپوویتال خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. همچنین ترکیبات لستین سویا، کروم، سلنیوم و دانه سویا در کنار بهبود گوارش و بینایی در کاهش قند خون تاثیر دارند.

قرص دیابگلد شهاب درمان

این قرص حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که افراد دیابتی به آن نیاز دارند. همچنین فرمولاسیون متفاوتی دارد که قادر به کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض دیابت است. بهتر است بدانید، قرص دیابگلد شهاب درمان جزو بهترین قرص‌های دیابت برای کاهش قند خون است.

قرص دیابتس نوتری پک ویواتون

یک مولتی ویتامین کامل مینرال برای افراد دیابتی است که سطح قند خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد. همچنین به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند و حاوی عصاره چای سبز، عصاره شنبلیله و خربزه تلخ است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

قرص دیابتس نوتری پک ویواتون

قرص دیابتون اورجینال ویتابیوتیکس

قرص دیابتون اورجینال ویتابیوتیکس برای افراد دیابتی بسیار مناسب است؛ زیرا روی عملکرد انسولین و کاهش قند خون تاثیر دارد. همچنین مصرف آن در بهبود حساسیت‌ سلول‌های بدن به انسولین نقش بسزایی دارد و فاقد لاکتوز و گلوتن است.

قرص آلفا لیپوئیک اسید مگنوم ویتامینز

قرص آلفا لیپوئیک اسید مگنوم ویتامینز دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که به سلامت سیستم ایمنی افراد دیابتی کمک می‌کند. بنابراین، این قرص به‌دلیل داشتن ترکیبات آلفا لیپوئیک به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

قرص آلفا لیپوئیک اسید مگنوم ویتامینز

به‌صورت کلی، پیشگیری از  دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نیست؛ اما می‌توان با کمک اقدامات زیر از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کرد.

  • کنترل وزن؛
  • اصلاح سبک زندگی؛
  • ورزش منظم؛
  • ترک سیگار؛
  • خواب کافی.

متاسفانه برای دیابت در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد؛ اما می‌توان انواع دیابت را با راهکارهای زیر کنترل کرد.

  • افرادی که دیابت نوع ۱ دارند باید هر روز انسولین تزریق کنند؛ زیرا پانکراس قادر به تولید انسولین نیست.
  • درمان کسانی‌که دیابت نوع ۲ دارند در کنار مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و کاهش وزن توصیه می‌شود.
  • برای درمان پیش‌دیابت حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش مفید است.
  • دیابت بارداری با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم در مواقعی که سطح گلوکز بالا نباشد، قابل درمان است.

درکل، برای جلوگیری از ابتلا به دیابت، پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش و فعالیت بدنی مناسب، توجه به میزان قند مصرفی و مصرف ویتامین‌ها می‌توانند مفید باشند. بااین‌حال، احتمال ابتلا به این بیماری، به‌ویژه کسانی‌که سابقه ابتلا به دیابت در خانواده‌شان دارند، بیشتر است. در هر صورت، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، توصیه می‌کنیم مصرف ویتامین‌ها را جدی بگیرید.

ارسال نظر